|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Ja, du mener i spørreundersøkelsen. Jeg har nemlig ikke fått med meg at noen har skrevet dette konkret. Beata skrev at hun stemte "Sette sine ben i en kirke?
![]() |
#103 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, hvis det er det alle mener er det en annen sak. For er det noen som virkelig nekter å delta i barnedåpen fordi de har noe imot kirken og religionen, synes jeg de er litt egoistiske.
![]() |
#105 |
Glad
|
![]() |
#106 |
frakoblet
|
Sånt rent generelt så er jeg enig i at "bør" kan styre for mye. På den annen side så er "bør" veldig bra, fordi den setter andres syn/følelser i fokus. Og akkurat når det gjelder slike ting som en dåp, syns jeg er en "bør" man ikke bør hive over bord. Med mindre man har spesielle grunner eller sterke meninger. Da bør man i så fall si fra, slik at man ikke risikerer å tråkke noen på tærne. Syns jeg.
Jeg stiller også opp, selv om jeg prøver å la være å gremmes over ordene til presten. Den siste dåpen jeg var i, hadde en prest som snakket om fordømmelse og andre koselige ting - og viste en holdning som er mye av årsaken til at jeg har problemer med kirken og det den representerer. Jeg går også i kirkelige begravelser som en selvsagt ting, selv om jeg også der gremmes omtrent til blods over ting som blir sagt.
Mnei, det blir ikke helt det samme. Man tar et valg om å være nøytral, slik at barnet selv kan velge. Det er noe helt annet enn å velge en tro for dem før de selv har vett til å gjøre det.
![]() |
#107 |
|
OK, antikrist var fjas. :forklarer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
Egoistiske? Hvorfor? Gjelder det på samme måte om noen føler det unaturlig å være med på omskjæringsseremonien for jøder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEn barndom fri fra grunnleggende verdier? Tru'kke det, gitt.
![]() |
#110 |
frakoblet
|
Jeg er ikke enig i at de autmoatisk er egoistiske. Det er mange grunner til at man kan ha "noe imot kirken og religionen", og har man sterke motforestillinger så syns jeg det er egoistisk ikke å vise forståelse for at de uteblir.
![]() |
#111 |
|
Hvor kom den fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
frakoblet
|
Selvsagt påfører man barna sine verdier. Men det å velge religion for dem er noe helt spesielt.
![]() |
#113 |
By the Sea
|
Jeg synes det ville være høyst merkelig om jeg skulle holde noe så grunnleggende som mitt livssyn hemmelig for barna?
![]() |
#114 |
By the Sea
|
I mitt verdisett er livssynet mitt selve fundamentet - så for meg, ja.
![]() |
#115 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg er vel i "bør"-land, men har droppet kirkebiten i konfirmasjon fordi "det ikke passet".
![]() |
#116 |
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg har barn som blir utsatt ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
På vei
Da får vi være enige i at vi er uenige.
Dette er ikke ment som flisespikking pga det du skrev her, og det er heller ikke så veldig rettet mot deg. Det du skrev ga meg bare denne følelsen igjen. Jeg sitter ofte med en følelse av at de som er ateister/agnostikere/humanetikere ofte har en ganske negativ holdning til kristendommen/kristne. Mange aksepterer ikke at andre tror annerledes og lar det være med det, man skal på en måte "ta" kristendommen, eller vise avsky. For kirka, eller kirkelige handlinger, eller Jesus som faktisk var en stor reformator i sin tid, osv. Nå fjaser du f.eks. og sier antikrist. Holdningen din som ligger bak dette fjaset er ganske tydelig. Jeg forstod at du ikke mente satan, men anti-kristendom, altså at du er veldig negativ til kristendommen og jeg tolker fjaset dit som at du rakker nærmest ned på kristendommen. Ofte sitter jeg også med en følelse av at de samme ikke er like negative til andre religioner. Jeg sitter faktisk med en følelse av at mange ser ut til å være langt mer tolerante når det gjelder andre religioner enn kristendommen. Er dette bare noe jeg har en følelse av? Står kristendommen "oss" så mye nærmere at det er lettere å rakke ned på den enn på andre religioner? Er det mer akseptabelt å rakke ned på kristendommen enn på andre religioner? Er det litt "kult", og kanskje til og med litt politisk korrekt? Mens man er "kul" og politisk korrekt dersom man viser stor forståelse for og toleranse overfor andre religioner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Bedreviter
|
Siden dette opprinnelig var "min" tråd, så er det vel lov til å presisere at dette på ingen måte er mitt syn, og det er heller ikke religiøse motforestillinger som ligger til grunn for spørsmålet i hovedinnlegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
Jeg tror du tolker min holdning bak fjas om "antikrist" veldig feil, det var mer selvironisk fordi jeg er klar over at jeg har en veldig avvisende holdning ovenfor religion på forum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
På vei
Jeg tenkte overhodet ikke på deg eller hovedinnlegget da jeg skrev dette. Det er bare en generell følelse jeg får av og til. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|