Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa, er du bekymret?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-09, 09:56   #101
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Norge står vel øverst mener jeg på den lista over land som skal ha vaksine ved evnt utbrudd.

Norge har Tamiflu til 1,4 millioner mennesker. En tredjedel av befolkningen. Vi skal nok klare oss.

Gammel 28-04-09, 10:01   #102
Skvetten
Passiv

Standard

Ikke lest meg gjennom tråden, men nei jeg er ikke bekymret.

Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 10:07   #103
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Er Tamiflu reseptbelagt?
Vi vurderer å vaksinere oss hele gjengen. I alle fall ungene.
Kan min firemånedersbabu vaksineres, vet dere?

Du kan ikke vaksinere dere før det foreligger en vaksine og det jobbes det sikkert på spreng med, men det tar månedsvis før den vil foreligge.

Tamiflu og relenza vil bli tilgjengelig for de som har symptomer, begge deler skal taes tidlig i et sykdomsforløp så de kan ikke vente på en positiv test, men behandle symptomer.

Nå er det vist slik at symptomene her er relativt sterke så det ikke er så mye tvil.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 10:56   #104
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

I utgangspunktet er jeg ikke bekymret, men jeg tenker litt mer på det enn vanlig fordi jeg

a) har en liten baby
b) har en mann som om få dager skal reise til et av de landene i Europa som har fått påvist smitten.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 11:09   #105
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg er ikke bekymret og jeg syns media har en tendens til å hause det ganske opp.
- I Mexico er bor man tett og man har stor fattighet med dårlige hygieniske forhold, noe som medfører at en ny type influensa vil spre seg raskt.
- Utbruddene i Usa er milde og ingen har dødd av det.
- Man regner med at ved en pandemi så vil 5-10% av befolkningen smittes, her i landet har vi medisiner til over 30%

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 11:16   #106
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oda12, her.

Tar MMS - og er ikke bekymret.

Tuller du?! Denne var da altfor morsom til å bli tiet ihjel...

Jeg synes at mediedekning av dette som vanlig er temmelig navlebeskuende. I Norge har vi Tamiflu og er av de første som vil få en eventuell vaksine. At vi kanskje må avlyse en ferie eller noe blir liksom peanuts i forhold til hvordan det kan gå hvis svineinfluensaen slår til hardt i områder i verden med overbefolkning, dårlige sanitære forhold, underernæring, problemer med informasjonsflyt osv. Tanken på hva som kan skje i slike områder skremmer meg.

Om en pandemi av det harde slagt skulle ramme oss, er vi så heldige at vi bor i et land der vi har alle forutsetninger for å begrense konsekvensene.

Gammel 28-04-09, 11:19   #107
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg håper jo at oda12 er et troll og at dette er et forsøk på å være morsom. Kjenner at jeg blir litt uvel når slikt kommer opp. En kur for alt liksom. Minner meg om noe annet i en annen tråd..........

Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:01   #108
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Tamiflu er medisin, ikke vaksine.

Jeg vet at Tamiflu ikke er en vaksine ja. Bare lurte på om noen visste om det er mulig å ha den i hus.
Snakket med HS i dag og hun trodde ikke det var aktuelt å vaksinere Ville.

Gammel 28-04-09, 13:04   #109
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Jeg vet at Tamiflu ikke er en vaksine ja. Bare lurte på om noen visste om det er mulig å ha den i hus.
Snakket med HS i dag og hun trodde ikke det var aktuelt å vaksinere Ville.

Hva skulle han i så fall vaksineres mot? Det finnes ingen vaksine mot svineinfluensa enda.

Norge har Tamiflu til 1/3 av befolkningen. I henhold til alle anslag er dette nok - men det blir ikke nok hvis alle skal hamstre og ha i hus "i tilfelle".

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:10   #110
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Norge har Tamiflu til 1/3 av befolkningen. I henhold til alle anslag er dette nok - men det blir ikke nok hvis alle skal hamstre og ha i hus "i tilfelle".

Er det ikke reseptbelagt? Hvis det er det, så bør man jo kunne forebygge hamstring rimelig effektivt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:18   #111
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Er det ikke reseptbelagt? Hvis det er det, så bør man jo kunne forebygge hamstring rimelig effektivt.

Jo det er reseptbelagt og skal kun skrives ut om det er influensa symptomer. Det virker ikke forebyggende.
Hamstres det så må det jo være noe leger som ikke helt følger reglene og skriver ut i hytt og pine. Akkurat det bekymrer meg litt om det viser seg at det ikke er nok Tamiflu til de som virkelig trenger det. Tamiflu bør benyttes så fort som mulig om det skal virke bra nok. Flere apoteker er allerede utsolgt og må bestille for å få nytt lager.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:23   #112
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror det er litt for mange "snille" leger.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:42   #113
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nja.

Gammel 28-04-09, 13:46   #114
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Vi reiser til Usa på torsdag. Skal bl.a innom California og Texas hvor smitte er påvist. Vi har vurdert situasjonen, men velger likevel å reise. Vi reiser ikke med barn.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 14:09   #115
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 28-04-09, 14:11   #116
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg bekymrer meg ikke.

Gammel 28-04-09, 15:49   #117
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest igjennom tråden, men jeg tenker på det.
Med tanke på at jeg jobber på Gardermoen, og har kontakt med mange folk i løpet av en dag må jeg innrømme at tanken har streifa meg.
Men jeg er ikke redd ...

Gammel 28-04-09, 16:35   #118
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir litt irritert på de som hamstrer Tamiflu før man en gang vet om det blir en pandemi i Norge.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 16:44   #119
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løp og kjøp!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 17:28   #120
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er bekymret, ja. Vi har fått all influensa hit til landet tidligere år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.