|
|||||||
| Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?Jeg synes det er helt fint at det er lov å oute prikker. Da må folk i større grad stå for det de kommenterer i prikkene.
|
|
|
#102 |
|
Administrator
|
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?
Når en sender en prikk med privat informasjon så må en ha tillitt til at den andre brukeren behandler den konfidensisellt. Det er ikke alle prikker som blir outet, og som nevnt flere ganger i tråden så er det ikke sosialt akseptert blant alle å gjøre det. Men vi kommer likevel til å stå på at det er lov, uten at vi med det oppfordrer brukere til å gjøre det.
Hvilken smekk ser du for deg? Skal admin sende en pm med kjeft? |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Pauset
|
Jeg syns det er bra det du sier. Jeg syns at i enkelte tilfeller så kan det være greit å oute prikker. Det jeg registrerer er at det er kun enkelte som outer, altså noen få, men de fleste gjør ikke det. I andre forum jeg har vært på har det nesten vært litt for "fundamentalistisk", nesten ikke lov å nevne at man har fått en prikk man likte dårlig. Det blir for dumt det også. Nå vet de fleste her inne at det de har skrevet kan outes. Samtidig vet vi hvem som outer så da er vi advart.......
Dypt uenig |
|
|
|
|
|
#104 |
|
lissom sjarmør
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan lage en bøtte (en bøtte med kjeft, altså), som du sender rundt til dem som fortjener det. Og da bør bøtteikonet stå under avataren, sånn at alle vi andre vet hvem som har fått kjeft. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?Etter to nye sider med diskusjon er jeg fortsatt enig med Myrsnipa kjenner jeg
|
|
|
#106 |
|
Helt konge
|
Se bort fra dine innlegg her?? Joda, det går greit det. Jeg kjente deg jo ikke igjen i den nye juleavataren din |
|
|
|
|
|
#107 |
|
ctrl+z
|
Ikke nødvendigvis med kjeft, men at man kan si fra hvis det er noen som åpenbart tråkker over streken synes jeg er helt elementært.
|
|
|
#108 |
|
flisespikker
|
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?guniss: Synes du at noe burde være annerledes når det gjelder reglene og måten de håndheves på? Eller synes du bare at alle skulle være snille?
|
|
|
#110 |
|
Administrator
|
Et forum er som samfunnet ellers. Hvem vi er og hvem vi oppfattes som å være, defineres av hva vi skriver i innlegg, overskrifter, avatar, smilier, formateringer, signatur, prikker og tilbakemeldinger vi gir til andre. Dette samspillet fungerer bra når alt skjer i det åpne. Konsekvensen ved å bryte reglene - de skrevne, og uskrevne - er at andre brukere vil endre sin oppfatning av deg. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?Konsekvensen for min del av kulturen her inne og diskusjoner jeg har lest (spesielt denne) er at jeg ikke sender prikkekommentarer (spesielt ikke til blant annet sitron og skremmeren som jeg vet har outet prikker før) som jeg ikke kan stå for i det åpne forumet. Noe som i og for seg er helt greit, kommentarer som går utover dette har jeg likevel ingenting med å sende.
|
|
|
#113 |
|
flisespikker
|
I utgangspunktet så vil åpenbart de som blir utsatt for dårlig oppførsel, sannsynligvis andre brukere også, reagere ved å si fra (i tråden eller med rødprikking). Slike direkte sosiale sanksjoner er på en måte "førstelinjeforsvaret". I de aller, aller fleste krangler og konfliktsituasjoner vil det være nok. Moderatorer og/eller admin kan også si fra direkte i tråden, på linje med andre brukere.
Det er ingen klar grense, men det er det vel ikke for noen? De fleste vil ikke være sikre på hvor grensen går for dem, men vil vite det når den åpenbart er krysset. Jeg tror egentlig ikke det er så lurt om admin sier fra på forhånd at "der går grensen, hverken før eller etter", for det vil åpne veldig for at enkelte kan utnytte dette ved å være så stygge de kan på riktig side av grensen, uten at man strengt tatt kan nekte dem det, fordi man har sagt eksplisitt at alt på riktig side av grensen er lov.
Admin styrer med uinnskrenket makt og kan frata brukere privilegier eller bortvise dem helt fra forumet dersom de vil. (Før det går så langt, vil det antagelig være snakk om irettesettelser og advarsler.)
|
|
|
#114 |
|
Erfaren nok
|
Jeg vil ha Kardemommebyloven
|
|
|
#115 |
|
Live and let live
|
Det har til dags dato ikke forekommet at noen ikke har fått respons. Og det kommer nok ikke til å skje heller. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og dette synes jeg fungerer veldig godt. Jeg synes folk er flinke til å si fra når noen går over streken. Så noe positivt kommer det tross alt ut av at vi er så frittalende som vi er. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?På NM fungerer det slik Blondie beskriver, og jeg kan ikke akkurat si at det er noe positivt over det. Sensurerer man brukerne, bør man forvente seg reaksjoner. FP er helt genialt drevet, ingen steder er diskusjonene bedre, og reglene her beviser egentlig bare at det fungerer, at voksne mennesker kan ytre seg fritt, uten at det tar helt av. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Men nå er det vel slik at de som velger å oute prikker ikke foretrekker PM, og langt mindre svarer på PM fordi de foretrekker kringkasting.
|
|
|
#119 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?Jeg er litt enig med Skremmern her, selv om jeg kvepper til når jeg ser outingen direkte. Det er nok gammelt regelrytteri som ligger i ryggmargen.
|
|
|
#120 |
|
flisespikker
|
Sant nok. Men det er jo i og for seg opp til dem.
|
![]() |
|
|