Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det greit å sykemelde seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-08, 20:42   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det greit å sykemelde seg?

Slik jeg tolket hi,synes jeg guiness forklarer forskjellene godt, og har et godt forlag til løsning.
Ble mye skryt nå guiness.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 21:38   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Slik jeg tolket hi,synes jeg guiness forklarer forskjellene godt, og har et godt forlag til løsning.
Ble mye skryt nå guiness.

Thanks!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 22:26   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Thanks!

Å hjelpes, det var mange feilstavelse jeg hadde i nicket ditt.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 22:28   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 09:58   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke no' problem - du husket liten "g", og da er guniss fornøyd!

Gammel 03-10-08, 13:14   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de er i mindretall, at det er en grunn for oppførselen. (Sier ikke at det finnes unntak.)

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 21:25   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spekulerer litt på det med migrene og andre ikke-målbare sykdommer, og lavere utdanning. Hva er det som er årsak, og hva er det som er virkning? For jeg syns jeg ser tendenser til at de som går på yrkesfag oftere er syke pga slike ting, enn de som går studiespesialiserende og har sterke karakterer fra ungdomsskolen.

Gammel 14-10-08, 13:59   #8
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror ikke migrene kan ha noen sammenheng med lengde på utdanning... i såfall må jeg være unntaket. Har lang utdanning, også på høyskole, og sliter med migrene. Uten riktige medisiner hadde jeg hatt et langt høyere sykefravær enn jeg har i dag. Uten sammenheng med utdanning og jobb forøvrig.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 14:27   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg spekulerer litt på det med migrene og andre ikke-målbare sykdommer, og lavere utdanning. Hva er det som er årsak, og hva er det som er virkning? For jeg syns jeg ser tendenser til at de som går på yrkesfag oftere er syke pga slike ting, enn de som går studiespesialiserende og har sterke karakterer fra ungdomsskolen.

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Tror ikke migrene kan ha noen sammenheng med lengde på utdanning... i såfall må jeg være unntaket. Har lang utdanning, også på høyskole, og sliter med migrene. Uten riktige medisiner hadde jeg hatt et langt høyere sykefravær enn jeg har i dag. Uten sammenheng med utdanning og jobb forøvrig.

Dette er synsing altså.

Det er jo mange som går rundt og har "migrene" uten at de har det egentlig, men heller sterk hodepine av annen type, og også spenningshodepine/stresshodepine. Siden man vet at jobber med liten egenkontroll (som man oftere ser i jobber som ikke krever utdanning) altså jobber hvor man styrer hverdagen sin mindre selv, gir høyere forekomst av stressrelaterte plager, så kan det jo ha en sammenheng.

Gammel 14-10-08, 14:46   #10
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette er synsing altså.

Det er jo mange som går rundt og har "migrene" uten at de har det egentlig, men heller sterk hodepine av annen type, og også spenningshodepine/stresshodepine. Siden man vet at jobber med liten egenkontroll (som man oftere ser i jobber som ikke krever utdanning) altså jobber hvor man styrer hverdagen sin mindre selv, gir høyere forekomst av stressrelaterte plager, så kan det jo ha en sammenheng.

Det er jo sant, men tror også at selv i jobber som krever utdanning kan forekomsten av stressrelatert hodepine være høy. Jeg har selv fått føle på kroppen hvor anstrengende høstens oppstart på småbarnsavdeling har vært. Utbytting av nesten hele barnegruppen, de fleste nye nettopp fylt ett år og et høyt lydnivå hele dagen har ført til at hele personalet på avdelingen min er generelt slitne. Noe som igjen fører til nedsatt immunforsvar og sykdom/sykemelding. Vil tro at både barnehager og skoler merker nedskjæringskniven, noe som fører til at man står på mer enn før, med videre mistrivsel og mindre terskel for sykemelding. Vi hadde nettopp en gjennomgang angående sykefravær, som for enheten som helhet ligger på 15%, noe som er vel høyt. En annen enhet, innenfor habiliteringstjenesten ligger på en fraværsprosent på 29, noe som virkelig burde være et varsko her i forhold til rovdrift på sine ansatte. Det forventes hele tiden at vi skal prestere mer og spare mer. Virkelig en utfordring syns jeg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 19:05   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Her synes jeg det var noen unødvendig høye hester og feil-tolking av det rine egentlig spør om.

rine opplever at noen kollegaer sier at de blir borte (egenmelding, sykmelding) på grunn av at de ikke får det som de ønsker på jobb. De oppgir selv at grunnen er at de ikke er fornøyd. Er denne praksisen ok, eller er det en ukultur? Har andre opplevd det samme på sin arbeidsplass?

Dette har ingenting med sykemeldinger eller egenmeldinger generelt å gjøre. Det er lov å bli sykemeldt uten at kollegaer får vite grunnen til det, og det bør ikke spekuleres i hvorfor man er sykemeldt. Derimot er det dumt å selv si at man sykemelder seg fordi sjefen er dum, og så forvente sympati fra andre.

Dette må jeg signere i sin helhet.

Makan.
Dette er et eksempel på FP diskusjon gone wrong. Det er så slitsomt når man i stedet for å prøve å forstå heller velger å jobbe hardt for å se hvor mye man kan greie å misforstå - ender med å fortape seg helt i kverulering.

Selv er jeg den første til å si ifra når andres sykmeldinger mistenkeliggjøres. Jeg blir aldri irritert når andre er borte fra jobb og jeg velger alltid å tro at det er en god grunn til det. Jeg har også erfaringer fra nær famile om hvor belastende det er å være sykmeldt uten at det synes utenpå at man er syk. Jeg har stor respekt for psykiske smeller og fysiske smeller og annet som kan utløse et behov for fravær fra jobb.

Men det er da for guds skyld ikke dette rine snakker om!

Hun snakker om kolleger som åpent forteller at de sykmelder seg om de ikke får viljen sin.

(og ingen er her så dumme at de tror at det ikke finnes leger som kan la seg overbevise om at sykmelding er nødvendig, selv om det i realiteten ikke er det.)

Om det blir vanlig å snakke om at man sykmelder seg/blir hjemme om man ikke får viljen sin, blir dette fort noe som kan føles legitimt i enkelte miljøer. Og dermed har man en ukultur på gang.
Jeg er relativt overrasket over at slikt kan skje. Men det er da virkelig et problem arbeidsgiver burde ta tak i - all den tid de helt sikkert er klar over problemet.

Gammel 01-10-08, 00:05   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg forstår også godt at folk reagerer på å bli påtvunget arbeidsoppgaver som man ikke synes er morsomme, men så lenge det er innenfor rammene av det man kan pålegges når man har valgt et yrke så er det noe man må leve med. Om man ikke kan leve med det av psykisk eller fysiske årsaker må man få en avtale på plass.

For mange kan det være ganske vage årsaker til hvorfor. Er feks mange som har angst av forskjellig slag, som kanskje arter seg som vegring mot ting som fremkaller dette.. også vet man kanskje ikke at det heter angst det man føler. Man kan også ha det sånn midlertidig. Ikke lett å "sette ting på plass" alltid og være så full av selvinnsikt at man ser man har et problem. Og dermed også vanskelig å søke hjelp for ting som kanskje lager problemer 3 ganger i året. Et eksempel.

Man kan ikke vite alt om alle. Blir helt deppa over hvor mange som mener at deres syn og følelser på ting er "fasiten".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:21   #13
TBM
Passiv

Standard

Tenkte egentlig jeg skulle droppe denne debatten, men siden dette med fjellturer kom opp så kan jeg jo komme med mine innspill likevel. Jeg jobbet litt som lærer i videregående for en tid tilbake. Jeg hadde en stillingsprosent på ca 40% og jobbet mye mer enn det fordi jeg var ny som lærer. Jeg syntes ikke det var spesielt populært å bli pålagt å være med på en heldags volleyballturnering når rektor egentlig påla oss ekstra arbeid uten ekstra betalt.

Det var flere andre slike hendelser også i forbindelse med lærermøter, foreldremøter mm. Men riktignok brukte jeg ikke egenmeldinger til det, jeg gav bare beskjed når jeg mente at "pålagte aktiviteter" gikk langt utover det jeg burde delta på i hht. stillingsstørrelse. Bortsett fra dette opplevde jeg som lærer å ha mye høyere terskel for å bli hjemme selv om jeg var syk eller hadde syke barn, enn hva jeg har hatt i andre jobber. Jeg så jo hvor vanskelig det ble for mine kollegaer, så jeg karret meg stadig vekk på jobb uggen i kroppen og mannen min tok alle dager hjemme med syke barn. Alle mine kollegaer gjorde det samme.

Hvis en leder får mistanke om at en eller flere medarbeidere misbruker egenmeldingsystemet, ja da er det en av deres lederoppgaver å ta ta tak i dette problemet. Med de nye reglene for sykemelding (av lege) er det en helt annen oppfølging av den sykemeldte enn hva jeg tror det har vært tidligere.

Det er utrolig mye som kan ligge bak utsagnet "nå sykemelder jeg meg". Min erfaring er at det ofte er tomme trusler. Selvsagt er det mange som misbruker egenmeldingsystemet, men slik som jeg oppfatter HI tenker jeg at her dreier det seg mye om frustrasjon over dårlig lederskap og/eller dårlig stemning blant kollegaer. Jeg ville sluttet med å bry meg om det som HI gjør og heller jobbet aktivt med å bedre jobbmiljøet. Et godt jobbmiljø gjør også folk mer lojale. Hvis det derimot ikke er så ok, blir folk demotiverte og illojale.

Jeg har nå også lest hele tråden - og jeg synes ikke at det er slik at mange kverulerer med rine unødig. Når jeg leser innleggene opplever jeg at hun har en tone som minner meg om noe "besserwisser"-aktig, og slike kollegaer kan være slitsomme og igjen være med på å skape et dårlig arbeidsmiljø.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.