Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 10:14   #101
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har du aldri vært i kontroll?

Frøken griseflaks sier hallo! :vinke: Nei, ikke teknisk, ikke promille, ikke fart (og fartskontroller tror jeg blir å forsvinne. Tror de blir å satse mer å mer på elektronisk overvåkning.) og ikke mobil eller setebelte. Men det er en digresjon. Poenget mitt er at ivaretaelsen av loven er en viktig del av rettsystemet.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Jeg tror ikke det holder å vedta lover, men jeg tror at ved å vedta en slik lov har man bedre mulighet til å beskytte barn i en situasjon hvor foreldre røyker i bil. Som voksen har jeg rett på et røykfritt arbeidsmiljø.Det er lover som regulerer det for meg. Jeg tror ikke det hadde vært enkelt å unngå røyk innendørs på arbeidsplasser uten røykeloven.Selv om det fremdeles trass i loven er arbeidsplasser hvor det røykes så er det ikke akseptert og antall arbeidsplasser hvor det røykes er kraftig redusert.

Jo, men der har man også flere muligheter for kontrollinstanser (som ikke innvolverer politiet). På jobben min har jeg: Verneombud, sjefen min med personalansvar og tilitsvalgt i min fagforening. I tillegg er det flere eksterne innstanser jeg kan kontakte. Jeg har selv også en mulighet til å gjøre en aksjon.

For barn i bil mener jeg det er ganske usannsynlig at ungene kan "stå opp for seg selv", og det blir vel bare politikontroller som kan skjekke de faktiske forholdene?

Jeg er ikke motstander mot at det skal være røykfritt miljø for barna. Jeg føler bare at jeg er på et annet steg i diskusjonen enn de fleste andre - nemlig på den konkrete gjennomføringen. Og jeg mener at lovverket i Norge ikke er laget for å brukes i private sammenhenger. Lovverket funger også veldig dårlig på barnemishandling og vold i hjemmet - ikke for at noen ønsker at det skal være slik, men fordi det ikke er laget for den type situasjoner.

Gammel 22-11-06, 10:21   #102
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Ja det må vel en lov til for å få folk til å ikke røyke med barna i bilen.
Jeg selv har aldri røykt så mine barm har et røykfritt hus og bil.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 11:04   #103
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er selvfølgelig for en lov mot røyking i bil med barn. Å røyke med barn i bil er i mine øyne omsorgssvikt. Vi vet en masse om skadevirkningene ved både å røyke og å bli utsatt for passiv røyking, og å fortsette å gjøre dette mot barna sine burde virkelig bli kriminalisert. Da tror jeg man vil få bedre midler til å gjøre noe med problemet. Jeg tror ikke at holdningskampanjer vil ha noen effekt.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 00:00   #104
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Noen ganger må det være lov å bruke hodet i stedet for lovsamlingen. Så nja.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 16:09   #105
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Ja, men det burde ikke være nødvendig med forbud...det er godt å kunne være i stand til å tenke selv

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 19:09   #106
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Men tror du han kommer til å slutte å røyke i bilen av den grunn?

Nei, og av den grunn så får han ikke kjøre med barna mine i bilen. Jeg ordner meg på andre måter.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 20:43   #107
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Ja, men det burde ikke være nødvendig med forbud...det er godt å kunne være i stand til å tenke selv

Nei, det burde ikke være nødvendig. Men når det en gang finnes så dumme mennesker, må man forholde seg til det.

Gammel 23-11-06, 21:00   #108
aba
Energirik

aba er litt kul
Standard

Jeg røyker, og er ikke stolt av det, men kunne aldri røykt i bilen når min kjære sønn sitter på. ALDRI!!! Definitivt for røykeforbud!

aba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 00:41   #109
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Nei, og av den grunn så får han ikke kjøre med barna mine i bilen. Jeg ordner meg på andre måter.

Men derfor så tror jeg ikke at de som røyker i bilen nå vil slutte med det selvom det er en lov som forbyr det.

Derfor tror jeg mer på holdningskampanjer med kraftige virkemidler.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 01:28   #110
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Helt ærlig for noe forbanna tull! to hen sier det på den fornuftige og moderate måten jeg velger å være litt mere sleivete, denne type lovværk vil ikke følges opp og de som røyker i bil med unger vil ikke slutte med det av den grund det blir bare en prinsipp sak.

Se det holdningsskapenede arbeidet som er gjort de siste åra, det sees nemlig på svarene i denne tråen, u-virksomme/u-gjennomførbare lover gjør lovverket generelt utroverdig og undergraver målet i seg selv feks. å ikke røyke i bil med unger.

Jeg ønsker ikke å leve i en politistat, men jeg røyker ikke i bil med ungene-

Heyh rasisme er ulovlig, noen som er rettsforfulgt de siste åra for å forgifte ungene sine med mentalt hat?
Ommskjæring for f***n IKKE EN er rettsforfulg -det er så mange viktige lover som ikke blir fulgt opp , dette blir bare enda en idiot lov( med gode intensjoner) som gjør lov verket tåkete og gjør jungelen så tjukk at seriøse ordenlige livsviktige ting bare forsvinner i menden av "bør få gjort noe med"

Dette skrevet i konteksten er du så forbanna innsnevra og gir så til de grader faen at du røyker i bilen med ungene -så gir du faen i en skjerpa røykelov også.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 08:36   #111
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Får starte min kommentar med å si at jeg ikke har lest noen innlegg i denne tråden. Min holdning er at så lenge det tydeligvis er slik at noen ikke helt har forstått hva man utsetter sine medpassasjerer for når man velger å røyke i bilen, så må det bli et forbud.

Gammel 24-11-06, 09:26   #112
Mamma Rosa
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Det kryr av voksne mennesker som ikke klarer å bruke hodet.
En stor del av disse har ansvaret for barn.
Alt for å beskytte barna sier jeg. Hvis det kan hjelpe noen så er det verdt det.
Eller tror du folk begynner å røyke i bilen på trass?

Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 09:43   #113
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er i grunnen for de fleste røykeforbud selv om jeg ikke gidder å proklamere det så høyt blant min røykende omgangskrets, det synes å være et sårt tema for dem.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:11   #114
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg er i grunnen for de fleste røykeforbud selv om jeg ikke gidder å proklamere det så høyt blant min røykende omgangskrets, det synes å være et sårt tema for dem.

Hvorfor er det et sårt tema for dem? Er det så grusomt å få høre at det man gjør ikke er så veldig bra?

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:18   #115
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er det jo mer logisk å forby røyking i bil (som går ut over barn) enn å påby sikkerhetsbelter, som det jo bare går ut over en selv om en ikke bruker.

Gammel 24-11-06, 12:22   #116
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lovgivning er normgivende. Se bare på sikkerhetsbeltepåbud, røykeloven, loven mot å slå barn. Alt sammen lover som folk har protestert mot og kalt politistatstype inngrep i privatlivets fred. "selvsagt skal man ikke slå barn, men man kan ikke forby alt man er mot, heller! Noe må folk ta ansvar for selv!"

Nå er det å røyke på kontoret helt tabu, å bruke sikkhertesbeltet en selvfølge, og å slå barn er fullstendig uakseptabelt. Holdningsendringer som ikke hadde gått like fort uten lovendring.

Gammel 24-11-06, 13:15   #117
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det å røyke på kontoret helt tabu, å bruke sikkhertesbeltet en selvfølge, og å slå barn er fullstendig uakseptabelt. Holdningsendringer som ikke hadde gått like fort uten lovendring.

Det er jeg ikke enig med deg i. Det å røyke på kontoret er ikke en privatsak (der er det flere som ovserverer.). Jeg oppfatter ikke at loven om å ikke slå barn har gjort noen forskjell. Fysisk avstraffelse var "ut" her i landet før loven kom.

Gammel 24-11-06, 13:38   #118
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er jeg ikke enig med deg i. Det å røyke på kontoret er ikke en privatsak (der er det flere som ovserverer.). Jeg oppfatter ikke at loven om å ikke slå barn har gjort noen forskjell. Fysisk avstraffelse var "ut" her i landet før loven kom.

Skjønte ikke den med kontoret? Da jeg begynte å jobbe var det helt naturlig at det ble røykt omtrent OVERALT. I møterom og på privatkontor. Det er det sikkert 5-6 år siden jeg så sist. Og jeg er innom mange forskjellige arbeidsplasser!

Å slå barn var "ut" før forbudet, men har gått fra å være "ikke bra" til totalt uakseptabelt. Jeg husker uttalelser fra 20 år siden som aldri ville blitt sagt i dag.

Gammel 24-11-06, 14:06   #119
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke fremmed på tanken ved å lovpålegge dette, men jeg må si at i første omgang håper jeg holdningsskapende kampanjer er nok.

Gammel 24-11-06, 14:40   #120
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er det røykeforbud i bil. Punktum

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.