Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk på søndager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er IKKE greit på en søndag?
Klippe gress. 48 22,22%
Sage med motorsag. 85 39,35%
Hogge ved for hånd. 23 10,65%
Luke. 5 2,31%
Male eget hus/garasje. 8 3,70%
Male fellesanlegg. 15 6,94%
Henge ut klær til tørk. 15 6,94%
Alt er greit, søndag er bare en dag. 75 34,72%
Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14). 58 26,85%
Ingenting, søndager skal man sitte inne og lese bibelen. 3 1,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 216. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-08, 00:39   #101
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager

Alt er greit. Søndag er bare en dag. Men kunne godt sluppet bråket fra kirkeklokka.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 00:42   #102
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Det er greit å vite hva loven sier om helligdagsfreden:
§ 3. Helligdagsfred
På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.
Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.
http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3

Kjekt å vite! Var en lov om det også!
Men hva hvis helligdagsfreden varer mesteparten av søndagen? Vi har en kirke som nærmeste nabo (som heldigvis bare svakt ringer med klokka) og der er kirketid så mangt.... Vanlig gudstjeneste i elleve tiden, så er det klart for annen bordsetting tror jeg. Kommer ihvertfall en omgang til med biler og folk i tolv-ett tiden. Og av og til senere på ettermiddagen også. - eh ja, jeg er visst mye hjemme og spionerer ut av vinduet nå om dagen.

Nå bruker jeg hverken kantklipper eller motorsag på balkongen vår, men kunne ha vært kjekt å ta igjen en søndag fordi kirkens vaktmester/gartner klippet plenen klokken ti om kvelden for et par dager siden...

Gammel 02-06-08, 08:20   #103
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Vi klippet plenen i går kveld, og brukte motorsagen i 5 min. .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 08:29   #104
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Vi klippet plenen i går kveld, og brukte motorsagen i 5 min. .

Haha. Jeg hørte dere ikke en gang, men da jeg kikket ut i dag morges så jeg at plenen var klippet og humret litt. -Nå ha jammen meg Mandarin forstyrret helligdagsfreden uten at jeg fikk det med meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 09:33   #105
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må innrømme at jeg er litt typen:
Hvis det er noe jeg gjerne skulle ha gjort selv, må jeg jo få lov til å gjøre det, mens hvis noen andre lager bråk, blir jeg sur

(sånn, oppi hodet mitt da...)

Men jeg synes nok ikke det er riktig med spetakkel på søndager. I går stod naboen med høytrykksspyleren bare meter unna der vi hadde koselig grill-middag. Og da er det ikke så koselig likevel.

Gammel 02-06-08, 09:54   #106
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Alt er greit. Søndag er bare en dag. Men kunne godt sluppet bråket fra kirkeklokka.

Enig med du. Heller ti gressklippende naboer enn en halvtimes kirkeklokkespetakkel.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:16   #107
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er alt greit siden søndag bare er en dag på linje med andre dager. Når vi jobber 100% begge to så er det umulig å ikke legge noen arbeidsaktiviteter til søndagene hvor vi nå tross alt har fri. Så vi tørker tøy, klipper gress, maler, planter og hva som helst på søndager. Motorsag og kanteklipper har også forekommet.

Naboene på begge sider er aktivt kristne og de kikker aldri stygt eller klager, men det kan jo hende de driver med kirkeaktiviteter og ikke er hjemme søndager uansett.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:20   #108
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Enig med du. Heller ti gressklippende naboer enn en halvtimes kirkeklokkespetakkel.

Er det bare jeg som ikke synes det er "skrekkelig" med kirkeklokker?
Den siste uttalelsen til MokkMokk er jo ganske drøy om den blir tatt bokstavelig (noe jeg regner med at den ikke var ment å bli!), og jeg lurer på om det er dette som er gjengs oppfatning.
Hva er så ille med det?
Er det bare "bråket" eller er det assosiasjonene?

Selv har jeg bare gode assosiasjoner til lyden av kirkeklokker:
Lyden av kirkeklokkene bringer frem lukten av kaffe og mammas parfyme, nynningen hennes mens hun gjorde seg klar til kirke, smaken av hjemmebakt brød, følelsen av søndagsfred og tanken på søndagsmiddag.

Gammel 02-06-08, 10:55   #109
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I fjor brukte vi søndagen til å jobbe ute på huset hele sommeren (som de andre dagene), vi lektet ut, isolerte huset, på med plater, panelerte, nye dører og vinduer og malte. Men det eneste vi så var smilende naboer, som syntes huset vårt ble så fint. Det var litt kalkulert, for vi har naboer som har gjort det samme selv.

Gammel 02-06-08, 11:21   #110
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Skikk og bruk på søndager

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Lyden av kirkeklokkene bringer frem lukten av kaffe og mammas parfyme, nynningen hennes mens hun gjorde seg klar til kirke, smaken av hjemmebakt brød, følelsen av søndagsfred og tanken på søndagsmiddag.

Men tror du alle har disse assosiasjonene?

Jeg for min del kunne godt vært foruten kirkeklokker. De er i mine ører bare irriterende og bråkete.
Jeg har ingen assosiasjoner til den lyden heller, bortsett fra (som sagt) irriterende bråk.

(Men jeg klager altså ikke på dem til vanlig, men så bor vi heldigvis ikke i nærheten av noen kirker heller så vi er forskånet fra bråket.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 11:30   #111
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er koselig med lyden av kirkeklokker. Jeg har ingen spesielle assosiasjoner med det, bortsett fra at det betyr søndag eller helligdag, hvilket innebærer en stille og fredelig dag (forhåpentligvis). Der jeg vokste opp hørte vi ikke kirkeklokkene, så jeg setter pris på å høre dem nå. Jeg husker fra barndommen at vi brukte å gå ut på altanen når jula ble ringt inn. Hvis vi var helt stille, og heldige slik at vinden sto riktige veien, kunne vi såvidt høre lyden av kirkeklokkene enkelte år. Det stemmer kanskje ikke helt at kirkeklokkenen ikke gir meg noen assosiasjoner, litt høytidsstemt blir jeg gjerne av dem.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 11:34   #112
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Skikk og bruk på søndager

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Men tror du alle har disse assosiasjonene?

Selvfølgelig ikke.
Det var derfor jeg spurte om det var bare jeg som ikke syntes det var skrekkelig.

[...]
Hva er så ille med det?
Er det bare "bråket" eller er det assosiasjonene?

Sist redigert av Enhjørning : 02-06-08 kl 11:40.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 11:39   #113
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sys både kirkeklokker og bønnerop er hyggelig jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 17:25   #114
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå bor jeg for første gang i mitt liv et sted hvor jeg ikke hører bjellene søndager. Det er intet savn, men jeg foretrekker ti ganger kirkeklokker fremfor motorsag, motorgressklipper eller andre motoriserte lyder uten pust i mellom.

Gammel 02-06-08, 20:11   #115
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i høreavstand til kirkeklokker, og det syns jeg er koselig.

Motorsag og bråk syns jeg vi kan få søndagsfri fra.

Gammel 02-06-08, 23:28   #116
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kirkeklokker er spesiallaget for å lage vakker klang. Det kan man ikke si om motorklippere. Dessuten hører kirkeklokker til i vårt kulturbilde, eller hva jeg skal si. Og i veldig multietniske områder er bønnerop like naturlig. :digresjon:

Jeg liker at det finnes en dag i uka som utstråler et litt lavere tempo, mer fred og harmoni, lavere puls, mindre ståk og styr. Det har etterhvert blitt så mange motoriserte hagehjelpemidler at det alltid vil være enellerannen i nabolaget som holder det gående med etellerannet larmende. Og da er det deilig med et pusterom.

Så jeg liker at det er nogenlunde konsensus om at dette pusterommet kan komme om søndagen.

Gammel 03-06-08, 00:03   #117
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager.

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

På søndag kan man gjøre akkurat hva man vil. I hvert fall bruker jeg å gjøre det. Kirketid bryr jeg meg ikke noe om i det hele tatt.

Enig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 00:13   #118
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi hører også kirkeklokkene, koselig det.
Vi er ganske nøye på å ikke gjøre noe bråketing før klokka 12 på søndag. Det bor noen eldre ektepar i gaten her som er sterkt religiøse så vi tar hensyn.

Gammel 03-06-08, 00:34   #119
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alt er greitt så lenge det ikke er bråkete.

Gammel 03-06-08, 12:24   #120
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager.

Søndag er da bare en dag.
Når de fleste jobber fullt, så syns jeg det er naturlig at folk vil gjøre ting rundt huset på en søndag.
Gjøre bråkete ting klokken 8 om morgenen er derimot ikke greit, men det er det heller ikke en lørdag morgen, så det så.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.