|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Passiv
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
Hva er det å jobbe for likestilling? Jeg gjør jo ikke det, men i svært mange av mine handlinger er jeg jo likevel med på å bygge opp under et mer likestilt samfunn. Derfor er jeg feminist. |
|
|
|
#102 |
|
saftig
|
Det at familien har samme navn har for meg ikke bare å gjøre med tilknytning, men det har også et praktisk aspekt.
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Jeg hører noen si det, jeg personlig har aldri opplevd at det har vært upraktisk på noe som helst vis. Verken som et barn med to etternavn eller som mor til et barn med to etternavn.
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
saftig
|
Jeg ser i alle fall det praktiske ved at folk automatisk skjønner at vi hører sammen når de ser papirer av ulike slag. Og for andre er det også ganske praktisk å slippe å lure på hvem som er foreldrene når man ser klasselister o.l. Både jentene og jeg har dessuten to navn, og det blir veldig mye med fire navn.
|
|
|
#106 |
|
Glamorøs
|
Alle skjønner jo at både jeg og sambo er foreldrene til Glitterbarnet, han har jo begges navn. Jeg tror forresten aldri jeg har vært borti papirer hvor det skal være relevant å skjønne at vi hører sammen hvor det ikke kommer fram på andre vis enn navnet.
|
|
|
#107 |
|
intro
|
Jeg opplever det som mindre tilfeldig hvem jeg giftet meg med enn hvem jeg er datter av - det førstnevnte kunne jeg tross alt velge selv.
|
|
|
|
#109 |
|
flisespikker
|
Det er lettere å adressere julekort til en familie der alle har samme etternavn, og man kan lage kortere og enklere dørskilt. Ellers tror jeg ikke det spiller så stor rolle.
|
|
|
#110 |
|
saftig
|
Og man slipper å skrive så sabla smått for å få plass til alt sammen på ulike skjemaer.
|
|
|
#111 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant. Og jeg syns det blir voldsomt til effektivisering hvis det er et hensyn som veier sterkt.
|
|
|
#112 |
|
flisespikker
|
Jeg vet om flere familier der alle har kvinnens navn, og ett eller to eksempler der begge har skiftet til et "nytt" navn når de giftet seg, og begge disse metodene er selvsagt like praktiske som at alle har mannens navn.
|
|
|
#113 |
|
Glamorøs
|
Nettopp. Og det er ikke meningen å disse disse (
|
|
|
#114 |
|
Ustabil
|
Jeg tror nok stort sett man må definere det selv. Altså på seg selv. Hvis du føler at du er feminist, fordi du gjennom handlinger bygger opp under et likestilt samfunn, så må du jo gjerne kalle det feminist. Mens jeg for min del ikke føler meg som, oppfatter meg selv, eller vil kalle meg for feminist. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Ustabil
|
Men da er mitt spørsmål: hvis du selv har to etternavn, og din mann har to etternavn, hvilke to etternavn skal da videreføres til neste generasjon? Og hvis nå barna (mot formodning) skulle ende opp med fire etternavn, hva da med neste generasjon igjen? |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Glamorøs
|
Det har jeg faktisk svart på allerede. Sambo hadde kun ett etternavn.
Hæ? Jeg skjønner ikke likestillingsproblemet ditt jeg.
|
|
|
#117 |
|
Deltidsmamma
|
Det faktum at det er forskjellige grunner til at man velger et av etternavnen sine å gi videre til barna, er i alle fall et skritt i riktig retning. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg veldig enig i.
|
|
|
#119 |
|
Audacious
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og byttet ikke etternavn. Derimot har jeg fått mannen (også feminist, han kunne bare våge å ikke være det...) til å ta mitt mellomnavn.
|
|
|
#120 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?I mitt hode er det en forhistorisk og avleggs tradisjon å bytte etternavn når man gifter seg. Når det gjelder barnas etternavn kan man bli enig (kanskje er det viktigere for en av partene at barnet får dens etternavn) og blir man ikke enig får man trekke lodd. |
|
|
|