|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har Vest-Agder bunad. Type etellerannet. Husker ikke hvilket broderi jeg har. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?
Jeg synes det er topp å ha to, en er veldig varm, en er mindre varm, en er en størresle eller to større enn den andre. :trekkspill-jojo:
|
|
|
#3 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg er nordlandsjente og da falt det seg naturlig å velge nordlandsbunad. På farssiden har alle blå og på morssiden har alle grønn. Både jeg og min søster valgte blå, men jeg syns i dag at grønn er finest. Mine døtre får tre valg; Oslo, Rogalandsbunaden eller nordlandsbunaden.
|
|
|
#6 |
|
Metallica!!
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har Rygja bunad.
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Har Solør-Odal med grønn stakk og lys vest. Bruker ikke lua så mye |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Oslodrakten, den jubileumsdrakten fra tusenårsjubileet, er jo kjempefin! Fant en link med bilde.
|
|
|
#9 |
|
Audacious
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Mim: Den gamle Oslobunaden er jo bare...vås. Dessuten er det misbruk av begrepet bunad. Grå og lyseblå fordi det er byvåpenet, St.Halvard på løslomma og markblomster fordi det er skau rundt byen, og i et snitt som er lånt fra helt andre steder i landet enn Oslo. Også ble den laget av Steen og Strøm til deres jubileum.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?
Som Bergens"bunaden". Bare fjas hele greien.
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Acsa: Jeg regner med at den stadig økte bruken av sølvbelte på Gudbrandsdalsbunaden handler om at det er dyrt og status. Jeg mener, se i Oslo en 17 mai, kommer alle fra Telemark, eller? Er det tilveldig at alle fra Oslo vest har den dyreste bunaden med mest sølv?
|
|
|
#13 |
|
Audacious
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Mim, selvfølgelig er det det at det er dyrt og status det handler om. Men da er det så mye annet man kan gjøre! Hvis man vil ha stas og bruke penger på sølv kan man kjøpe en agnus dei, dvs. en offerdåse. Eller kjøpe håndlagd sølv fra en original gullsmed og ikke det litt mere masseproduserte fra Sølvsmia på Voss.
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Men det er vel ikke så bling, kanskje?
|
|
|
#15 |
|
Audacious
|
Offerdåse er skikkelig bling.
F.eks denne:
2001&2005 Sist redigert av Acsa : 02-04-08 kl 12:04. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Epikur
|
Ja, er det ikke utrolig?
|
|
|
#18 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har Målselv og ønsker meg Romeriksbunaden, den røde.
|
|
|
|
#19 |
|
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Siden jeg er født og oppvokst i Oslo har jeg kikket mye på den jubileumsdrakten - jeg synes også den er veldig fin. Men jeg synes ikke jeg kan bruke så mye penger på noe som brukes så sjelden, i hvert fall ikke når jeg allerede har en bunad...
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har en blå Nordlandsbunad som ble sydd til meg da jeg var 14, som jeg nok aldri kommer inn i mer. :selvinnsikt: Den henger i skapet på pikerommet hos foreldrene mine, og der blir den nok hengende til jeg evt. får en datter som kan arve den. |
|
|
|
![]() |
|
|