|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
frakoblet
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
Venstre er ikke liberalistisk, men sosialliberalistisk. Og når man vet hva det betyr, så stemmer rett og slett ikke påstandene dine. Så du ikke hva jeg hadde klippet inn fra Venstres sider litt lenger oppe?
![]() |
#102 |
frakoblet
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?him, jeg fant en litt mer utfyllende link:
![]() |
#103 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Neida, mente ikke at styrejegere og valutaspekulanter var hoveddelen av velgermassen på borgerlig side, så mange er de ikke... Men jeg mener å ha mitt på det tørre om jeg mener at dersom aksjeutbytte eller valutahandel er en viktig inntektskilde for deg er oddsene gode, statistisk sett, for at du stemmer borgelig. Men man finner sikkert unntak om en leter litt, tviler ikke på det. Folk er heldigvis mer sammensatte enn som så. Sist redigert av Ulvefar : 22-03-08 kl 08:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Leser
|
Jo, jeg så det. Slik jeg tenker på politikk så er jeg både liberalistisk, sosialistisk og kapetalistisk så lenge det er mulig å få i både pose og sekk. Problemet oppstår når man ikke kan få alt. Hvis man må velge, hvilken retning tar man da? Og det er vel ikke så veldig overraskende at det kan komme til skjæringene mellom disse retningene? At Venstre er sosialistisk i tillegg til å være liberalistisk er vel ikke noen bombe? Nesten alle partier i Norge har en sosialistisk side - unntaket er kanskje Frp og Demokratene.
![]() |
#105 |
Passiv
|
Dette er selvfølgelig en spissformulering. Grovt forenklet kan man si at de sosialistiske partiene jobber for å gjøre differansen så liten som mulig, mens de borgerlige vil gjøre differansen større. |
![]() |
![]() |
#106 |
Har fått nytt nick
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Joda, vi deler stort sett samme verdisyn og stemmer samme parti. Jeg er dog mer aktiv enn han, som kommunepolitiker. Han kunne ikke tenke seg å være aktiv politisk. Vi er jo innimellom uenige om enkeltsaker også, Men i det store og hele deler vi samme politiske overbevisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Jeg synes det er ganske grovt å påstå eller insinuere at den borgerlige siden av norsk politikk, som altså representerer p.t. omtrent halvparten av den norske befolkning, mener at alle som er vanskelig stilt i samfunnet vårt skal klare seg selv. Velferdsmodellen har veldig bred politisk forankring i vårt samfunn, og selv Høyre ligger vel langt til venstre for de amerikanske demokratene i så måte. Innen velferd er det egentlig detaljer man diskuterer, og selvsagt til en viss grad innslag og omfang. Men det er ingen som mener at arbeidsledige ikke skal få trygdepenger, eller at ikke alle syke skal få behandling. Ingen skal sulte, og alle skal ha et godt skoletilbud. Det som er den største forskjellen på blokkene, er virkemidlene for å holde de økonomiske hjulene i gang.
![]() |
#108 |
Kidding, right?
|
![]() |
![]() |
#110 |
Ringskrømt
|
Jeg er verken hårsår eller langsint, jeg diskuterer generelt og snakker ganske enkelt om mine observasjoner med utgangspunkt i forskjellige diskusjoner over tid.
![]() |
#111 |
Leser
|
Jeg oppfatter absolutt ikke sosialisme som om det ikke skal være lov å klappe for vinneren. Jeg opplever de forskjellige retningene på denne måten:
![]() |
#112 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Jeg synes det er en morsom LOST-analogi, him, selv om jeg ikke akkurat synes det er måten å velge samfunnsmodell ut fra.
![]() |
#113 |
Passiv
|
Jeg oppfatter dine eksempler som at du har forståelse for begge ytterlighetene med at enten passer alle på hverandre eller at de sterkeste gir blaffen i de svakeste, men setter spørsmålstegn ved det som befinner seg i mellom. |
![]() |
![]() |
#114 |
In love with a fairytale
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi har samme verdisyn og stemmer rødt begge to. Han er nok litt mer rød en meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?... også må jeg bare dra frem Benmurphys vise ord fra en gammel diskusjon, som jammen fortjener litt glory:
![]() |
#116 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#117 |
Leser
|
Ja, det er i alle fall et forsøk på å systematisere idologien bak de forskjellige politiske strukturene. Jeg vil heller ikke si at de forskjellige politiske idologiene nødvendigvis har så mye med verdivalg å gjøre som på hvilken måte de praktisk ønsker å løse utfordringer (eventuelt problemer for oss ikke-PK.
Hvis du mener jeg sier at liberalistene og kapetalistene gir blaffen i de svakeste så må jeg ha formulert meg temmelig dårlig. Hva er det i det jeg sier om liberalistene og kapitalistene som indikerer at jeg mener at de gir blaffen i de svakeste?
![]() |
#118 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Vi er relativt samstemte, men diskuterer sjelden politikk. Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å bo sammen med en mann som var veldig ulik meg politisk.
![]() |
#119 |
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Enig. Det er omlag like grovt å påstå at alle borgerlige vil kaste vanskeligstilte ut i kulden som det er å insinuere at sosialistsiden vil ha middelmådighet og initiativløshet. Noen personer på begge sider kan gå langt i å mene ting som i praksis tilsvarer dette, men det dreper enhver saklig debatt å insinuere at et slikt karikert bilde gjelder for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Epikur
|
Dette er en utbredt og beklagelig misforståelse, en klassisk ting vi på venstresiden blir beskyldt for å mene uten at vi mener det. Ingen på venstresiden ønsker at idealtid eller at de som er flinke skal holdes tilbake. Tilpasset opplæring med fokus på hver enkelt betyr ikke bare fokus på de dårlige. Det betyr også fokus på de gode og at de skal få strekke seg og nå sitt potensiale. De også.
![]() |
|
|