Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fastelavnsboller anyone?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Ja, vi elsker fastelavnsboller - eller? (flere valg er mulig)
Ja selvsagt - hjemmelagete boller og krem! 109 69,87%
Jadda - kjøper bollene og dytter kremen i selv! 8 5,13%
Nei, er på slankekur selvsagt - det er da bare februar... 7 4,49%
Barna får i barnehagen/på skolen, det får holde. 8 5,13%
Som ekte bergenser spiser vi selvsagt Heitevegger! 6 3,85%
Hvetemel??? Sukker??? IIIIIK! 7 4,49%
Nei, det gidder vi ikke her. 27 17,31%
Dustepoll. 4 2,56%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 22:23   #101
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Selvsagt må vi ha hjemmelagde fastelavensboller! Får besøk av et vennepar med to barn. Så da skal barna få kose seg og grise så mye de vil,av og til må man da få lov til litt sånt

Gammel 01-02-08, 22:37   #102
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Men jeg lager Semler, den svenske varianten, med mandelmasse/makronfyll i stedet for syltetøy.

Aha! Så det er "ekte" fastelavensboller moren alltid har laget. Jeg foretrekker nemlig disse, da jeg ikke syns boller med ren krem er spesielt godt.

Altså mangler det et alternativ - jeg lager min egen variant av fastelavensbollene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:51   #103
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det gidder jeg ikke. Makan.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 09:23   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal bake allikevel. Men ikke ekle kremboller, eller marsipanboller, eller makronboller eller annet som smaker yuk. Jeg skal bake sjokoladeboller og lage vår helt egen tradisjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 09:43   #105
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er lat og har kjøpt ferdige boller, kremfløte, og en pakke makronfyll.

Er det noen som sier noe fælt til meg om jeg lager det i dag i stedet for i morgen?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 10:19   #106
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg er lat og har kjøpt ferdige boller, kremfløte, og en pakke makronfyll.

Er det noen som sier noe fælt til meg om jeg lager det i dag i stedet for i morgen?

Ister? Snerk!

(Var det fælt nok? Lag det i dag du - det er da tross alt lørdag! )

Gammel 02-02-08, 10:34   #107
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Da blir det bollelørdag.

Gammel 02-02-08, 10:53   #108
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal bake idag!

Gammel 02-02-08, 10:56   #109
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Bake? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg har kjøpt ferdigboller fra et lite bakeri her ute, så de er så godt som hjemmelagede.

Gammel 02-02-08, 14:11   #110
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Vi er invitert bort, så vi slipper unna å lage selv.

Gammel 02-02-08, 14:46   #111
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skal bake i dag, spise nystekte rosinboller i dag og spise nestennye fastelavnsboller i morgen. :blid:

Gammel 02-02-08, 16:18   #112
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Jeg fikk ikke lov av mannen, som er på jobb, å lage i dag.

Gammel 02-02-08, 16:30   #113
Dama
Liten, sterk, smart

Dama sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Dama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg stemte "det gidder vi ikke mer." Men det er ikke fordi jeg ikke gidder, da. Det er helst fordi jeg gjerne spiser fastelavensbolle på café, hvis jeg finner det. Fastelavensboller er nydelig!

Fastelavensris er innkjøpt, jeg elsker dem, må ha! De gir løfte om lysere tider, og en helt egen stemning.

Dama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:47   #114
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier å lage boller til fastelavn, men krem inni er det ingen her som liker. Jeg syns kombinasjonen gjærdeig og krem er kvalmende, så jeg har vel ikke akkurat ivret for å videreføre denne tradisjonen. (Sikkert meg som har gjort at ingen andre i familien liker det heller).

Imorgen får vi besøk av noen venner med barn, og da skal jeg lage noen boller med vaniljekrem inni, noen med kanelfyll, noen med rosiner og noen med ingenting.

Det skal bli hyggelig, seksåringen har vært innlagt på sykehus denne uka med hjernerystelse og utslått tann etter et uhell på barnetreningen. Han får ikke lov å lese eller se på tv på 5-6 dager, så han gleder seg veldig til besøk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:53   #115
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Var sikker på det var neste helg jeg. Får ringe pappa og invitere oss på boller i stedet for vafler i morgen da kanskje?

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:10   #116
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Her får vi besøk og fastelavensbollene hever nå.

Gammel 02-02-08, 21:27   #117
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Er enig i at semler er hakket bedre enn vanlige fastelavensboller. Har aldri laget det selv, men smakt i Sverige.

I år lager vi ikke fastelavensboller. Vi har pleid tidligere år, men i år gidder vi ikke. Har kanelsnurrer i fryseren, som skal varmes. Kan jo legge til at vi allerede har spist kremboller i barnehagen og på cafe i dag.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:06   #118
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Inspirert av tråden har jeg kjøpt gjær og kremfløte og tatt jordbærsyltetøy ut av fryseren. Så da blir det baking i morgen.

Gammel 03-02-08, 09:33   #119
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Kom på at det var fastelavnshelg i går, og rørte sammen en bolledeig i hui og hast. Noe ris med fjør på har vi ikke. Det har vi ikke hatt de andre årene heller. Krem i bollene blir det ikke, siden jeg er den eneste som liker det.

Noen andre som fulgte den gamle skikken med å gi foreldrene ris med fastelavnsriset da dere var barn?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 10:14   #120
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Vi har bakt fastelavensboller, men gjemmer dem til uti uka, da er det bursdag i heimen...

Da er det vel strengt talt ikke fastelavensboller lengre, men helt vanlige hveteboller med vaniljekrem i...

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.