|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Weeeee
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholHar selv opplevd barndom med store mengder alkohol på julaften og ellers.
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Julemiddag og alkohol
Jeg kjenner at det knyter seg i magen og jeg blir uvel og nedfor når jeg feirer jul hos svigers som til og med er avholds. Og det fordi det står flasker med vørterøl fremme på bordet. Jeg vet at det ikke er noe gale med det, men den brune væsken i glasset, lyden som kommer når de åpner flasken, og selve flasken på bordet setter i gang fysiske og psykiske reaksjoner i meg. Selv om jeg vet bedre.
![]() |
#3 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner godt hva du mener. Og det er denne følelsen vi vil skåne den lille gutten fra, han er forresten 6. Samtidig som vi vet at en dag må også han skape seg et forhold til alkohol som er til å leve med, uansett bakgrunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
Jeg har kun en eneste kommentar: Bor vi virkelig i samme by?
![]() |
#5 |
Javel
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg er ikke vant til å ha alkohol til julemiddagen, og vi kommer nok ikke til å ha det i år heller. Til nyttårsmiddagen pleier vi derimot å ha et glass vin eller to.
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg ville heller ikke servert alkohol til middagen under disse omstendighetene. Man klarer seg uten alkohol ved en middag, med tanke på guttens opplevelser.
![]() |
#7 |
*elsker ENGA*
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg har også vokst opp med en far som ikke ga seg før bunnen var nådd i alle flaskene. Nå er han litt bedre, men vi kan ikke belære han, vil han drikke så gjør han det. Men mine barn har aldri opplevd ubehageligheter med han, så det er jo greit. Men hans bror som ødela julaften for to år siden, feirer jeg ikke jul med igjen. Mamma sa i går at han var invitert, og da ga jeg demvalget, oss eller ham. Så da ble han ikke bedt allikevel
![]() |
#8 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholMannen og jeg vil aller helst ha en alkoholfri julaften (hvertfall frem til barna har lagt seg), men da nekter mamma, svigers og svoger å komme.
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg har aldri drukket alkohol på 17. mai, bortsett fra det året jeg var russ.
![]() |
#10 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholHverken 17.mai, dåp eller lignende er tilstelninger jeg forbinder med alkohol. Og det er liksom ikke vanlig i vår vennekrets og familie heller.
![]() |
#11 |
Energisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Julemiddag og alkoholHvis man har folk på besøk som ikke har gode erfaringer med alkohol, les: traumatiske - da serverer jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholSom flertallet ville jeg ha unngåt alkoholservering med de gjestene HI skisserer. Men jeg ville nok gitt beskjed på forhånd til de voksne som "forventer" en pils til maten, for å slippe argumentasjon/skuffelse på dagen.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julemiddag og alkoholChampagnefrokost har jeg aldri hørt om. :domm:
![]() |
#14 |
seru
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholHer drikkes det alkohol til maten. Men her er det heller ingen som har dårlige erfaringer knyttet til det. Jeg hadde nok droppet alhohol i en sånn setting.
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Ingen sa akkurat det; jeg kunne sikkert brukt et annet ord - "dårlig" eller "galt" eller "uheldig" eller noe slikt. Det hørtes i alle fall ut som om Line* mente at noe var galt/dårlig/trist ved å drikke utepils på 17. mai. (Kanskje hun tenkte på situasjoner der folk drikker ganske mye øl, da, men Marianne hørtes ut som om hun var sjokkert over ideen om alkohol på 17. mai i det hele tatt.)
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg synes ikke det er så fascinerende lenger, det blir mere trist. Ikke så rart en blir sjokkert om en tar det for gitt at en drikker seg snydens 16 mai, alkohol den 17 mai tror man kanskje da er "reparering", det synes jeg jo er litt sjokerende. Drikking i form av "reparasjon" eller fyll med barn tilstede synes jo også jeg er sjokkerende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Huff!
![]() |
#20 |
Type R ;)