Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-07, 00:50   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Vi hadde lignende diskusjoner som Toffen og Toffemannen, men ikke fullt så klart formulerte kriterier - og ikke de samme; vi ville f.eks. ikke ha navn med æ, ø eller å. Jeg ville ikke ha énstavelsesnavn, han ville ikke ha noe gammeltestamentlig (vi trodde vel i utgangspunktet vi ville ha noe norrønt, men endte med germansk variant av et romersk navn); navnet skulle fungere på engelsk, tysk og fransk, både i den forstand at det skulle være greit forståelig/lesbart og at det ikke skulle bety (eller høres ut som) noe åpenbart teit. Vi ville ikke bruke navnet til noen som var i live i familiene våre ("familie" her ment som våre besteforeldre med alle etterkommere), men vi hadde valgt ut et mellomnavn som oppkalling etter avdøde oldeforeldre, og det første navnet skulle også fungere sammen med dette. Og så ville vi ikke ha navnet til noen vi kjente (og endte vel egentlig opp med å ikke ville ha et navn som noen vi noen gang hadde møtt het ). Legg til at navnet ikke skulle være på noen ti på topp-lister og (ikke minst!) at vi begge måtte være helt enige, så var det antagelig ikke så mange navn vi kunne endt opp på. (Kanskje like greit vi bare har ett barn. )

Gammel 14-11-07, 07:47   #2
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi hadde lignende diskusjoner som Toffen og Toffemannen, men ikke fullt så klart formulerte kriterier - og ikke de samme; vi ville f.eks. ikke ha navn med æ, ø eller å. Jeg ville ikke ha énstavelsesnavn, han ville ikke ha noe gammeltestamentlig (vi trodde vel i utgangspunktet vi ville ha noe norrønt, men endte med germansk variant av et romersk navn); navnet skulle fungere på engelsk, tysk og fransk, både i den forstand at det skulle være greit forståelig/lesbart og at det ikke skulle bety (eller høres ut som) noe åpenbart teit. Vi ville ikke bruke navnet til noen som var i live i familiene våre ("familie" her ment som våre besteforeldre med alle etterkommere), men vi hadde valgt ut et mellomnavn som oppkalling etter avdøde oldeforeldre, og det første navnet skulle også fungere sammen med dette. Og så ville vi ikke ha navnet til noen vi kjente (og endte vel egentlig opp med å ikke ville ha et navn som noen vi noen gang hadde møtt het ). Legg til at navnet ikke skulle være på noen ti på topp-lister og (ikke minst!) at vi begge måtte være helt enige, så var det antagelig ikke så mange navn vi kunne endt opp på. (Kanskje like greit vi bare har ett barn. )

Men så har han jo fått et flott navn! Det var et av mine favoritter da vi skulle velge navn til ungene, men mannen ville ikke.

Gammel 14-11-07, 09:02   #3
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hos oss har ungene fått navn like etter fødsel. Ingen diskusjon. Jeg og mannen velger navn på annenhvert barn. Veldig greit. Blir det flere, så er det mannens tur neste gang.

Gammel 14-11-07, 07:44   #4
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Jeg tolket det slik at dere hadde kalt ungen for Lars i et halvt år, for så en dag under an samtale over middagsbordet; "Jeg synes igrunn Henning er et finere navn enn Lars, skal vi bytte?"

Jeg synes det var en litt merkelig tolkning ut i fra det lille jeg skrev.

Sitat:

Derfor stusset jeg litt. Hvis dere kalte ungen for Henning i det daglige, men det sto Lars i alle paprier, så er det jo en helt annen sak.

Her skjønner jeg desverre ikke helt hva du mener.

Gammel 14-11-07, 20:48   #5
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg lagde navn får å forklare litt. Jeg har jo overhode ikke peiling på hva ungen heter.

Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 20:59   #6
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Jeg lagde navn får å forklare litt. Jeg har jo overhode ikke peiling på hva ungen heter.

Det var ikke det jeg ikke forstod. Det er ikke så nøye heller.

Gammel 15-11-07, 11:11   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg forsto godt hva hun mente. Hun trodde dere kalte barnet for et navn et halvt år før dere byttet. Det blir noe annet om man hele tiden har hatt en oppfatning om et annet navn, og at man endelig kom til en konklusjon og gjorde noe med det. "Å hete noe" kan innebære så mangt. Noen bruker navnet de heter. Noen bruker noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 12:54   #8
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg forsto godt hva hun mente. Hun trodde dere kalte barnet for et navn et halvt år før dere byttet. Det blir noe annet om man hele tiden har hatt en oppfatning om et annet navn, og at man endelig kom til en konklusjon og gjorde noe med det. "Å hete noe" kan innebære så mangt. Noen bruker navnet de heter. Noen bruker noe annet.

Det var akkurat det vi gjorde. Han het, og ble kalt "Ola" til han var ca. seks mnd. Det nye navnet fikk han ganske tidlig som mellomnavn, men det ble ikke brukt.
Da han var ca seks mnd kuttet vi ut "Ola" og begynte å bruke mellomnavnet.
Det var en tilvenningsperiode, så klart, men det gikk ikke lange tiden før det falt oss helt naturlig å bruke det nye navnet, og storebror hadde heller ingen problemer med det.

Gammel 13-11-07, 21:17   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Storesøster sitt var klart flere år før hun kom, lillebror sitt var klart ca 1 mnd før fødsel.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 21:22   #10
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Eldstemann fikk sitt endelige navn da jeg var 7 måneder på vei, en kveld vi hadde lagt oss hadde sambo blitt helt overbevisst om at dette var det eneste navnet vi kunne bruke, han var helt frelst. Da tassen kom ut og myste på mamma og pappa med bare et øye i slengen var det i hvertfall bankers, gutten fikk navnet Odin.

Lilleklomp het Birk i mitt hode når han var i magen, sambo som ikke turte diskutere med høygravid tikkende bombe tidde lenge før han en dag la inn veto "Duuuu, jeg er ikke så sikker på denne Birk greia" . Da lilleklomp var født var vi ikke kommet til noe enighet så de første 6 ukerne i sitt liv hadde han mange navn. (Kjært barn osv...) En dag troppet jeg opp på kontoret til sambo, med navnepapirene ferdig utfyllt " Skriv under her du, lilleklomp heter Ask". Det har jeg ikke angret et sekund på.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 21:23   #11
malena

malena sin avatar

Standard

Vakre navn, Lenam.

Gammel 13-11-07, 21:27   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde klare et jente og et guttenavn før førstemann ble født. Så hadde det seg sånn at vi ikke hadde noen jentenavn da andremann kom, det var heldigvis en gutt, så vi slapp å bry hodet mer med det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 09:47   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Da jeg fikk se henne så jeg at hun passet til et av de to navnene jeg hadde i bakhodet.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 10:37   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøje. Vi sleit som bare det med å finne et navn begge likte vi. Skulle vi hatt Tinetoff-kriterier ville vi nok aldri funnet noe navn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 10:42   #15
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da storesøter kom til verden hadde vi tre jentenavn og tre guttenavn klare, men det var jo ett jentenavn som skilte seg ut i tet og som hun fikk ca 2 min etter fødsel. Med lillesøster hadde vi bare ett jentenavn og ett guttenavn klart, så da var jo valget enkelt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:07   #16
Frantzen
Passiv

Standard

Begge mine fikk navn mens de lå i magen. Eldstemann visste vi ikke kjønnet på så der hadde vi et alternativ til hver, frøken Snupp visste vi var jente så hun kalte vi ved navn allerede før hun ble født.

Vi snakket om at det kanskje ikke var *barnets navn* som kom ut - at navnet ikke stemte på barnet når vi fikk det i armene våre og var forberedt på å ombestemme oss. Men begge kledde navnene sine fra første skrik

Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:19   #17
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Med storebror så avgjorde vi det på fødestua. Vi hadde to alternativer og det ene passet ikke i det hele tatt.
Med lillesøster viste vi at det var jente så hennes navn var klart tre måneder før hun ble født.

Gammel 14-11-07, 22:27   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke, men mener at det gikk over 5 uker.

Vi hadde også mange kriterier, men morsomt nok er de ganske forskjellige fra Toffen sine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 22:29   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lært på ped.-kurset mitt at det viktigste er å ha kriterier, det er helt underordnet hvilke det er.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 22:31   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har lært på ped.-kurset mitt at det viktigste er å ha kriterier, det er helt underordnet hvilke det er.

Nemlig.

Mine barns navn vil nok av store deler av forumet bli betegnet som pretensiøse og jålete. Det var ikke et av kriteriene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.