Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dødsstraff

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 19:04   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Min oppfatning da jeg skrev det innlegget, var at Elin oppførte seg overlegent verst. Hun nektet å lytte til andres (til dels svært tålmodige) forklaringer av bristene i hennes egne resonnementer, og møtte dem med utsagn som "tullball" og "bedre lykke neste gang". Jeg synes Sitrons amerikaelsker-innlegg var på kanten, men i grunnen ingen urimelig reaksjon på de svært provoserende og feilaktige påstandene til Elin i innleggene rett før. Jeg ser ikke at noen andre har gjort noe som helst galt. Det er ingen regler mot å framstå som belærende på dette forumet, spesielt ikke når man prøver å lære bort noe som faktisk stemmer, til noen som åpenbart er fullstendig på jordet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 19:58   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det virkelig USAKLIG av Heiko å si at det er forskudd å mene at det er helt greit å ta menneskeliv?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 20:07   #3
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er det virkelig USAKLIG av Heiko å si at det er forskudd å mene at det er helt greit å ta menneskeliv?

Ja. Da mener du ikke noe om saken, men du mener noe om hennes synspunkter.

Bare så det er sagt: Jeg er dypt uenig med de som støtter dødsstraff.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 20:15   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Ja. Da mener du ikke noe om saken, men du mener noe om hennes synspunkter.

Bare så det er sagt: Jeg er dypt uenig med de som støtter dødsstraff.

Jeg er av den oppfatning at noen ting er så essensielle at det ER forskrudd å mene noe annet. Det er forskrudd å mene at det er ok å ta liv.

Gammel 05-09-07, 20:19   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg står fullt og fast ved min overbevisning om at det er forskrudd å være tilhenger av institusjonalisert mord.

Gammel 05-09-07, 20:22   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg står fullt og fast ved min overbevisning om at det er forskrudd å være tilhenger av institusjonalisert mord.

Jess indid.

Gammel 05-09-07, 20:23   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg forsåvidt enig i Det er heller ikke direkte personangrep etter min mening.

Jeg reagerte mest på sitrons "amerika-elsker"-innlegg og påstanden om at Elin måtte skjerpe seg fordi hun var ufin eller hva det nå var hun ble beskyldt for å være. Mens sitrons kommentar ble forbigått i stillhet.

Gammel 05-09-07, 20:20   #8
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er av den oppfatning at noen ting er så essensielle at det ER forskrudd å mene noe annet. Det er forskrudd å mene at det er ok å ta liv.

Spørsmålet var om det var usaklig, og det er det.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 20:57   #9
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, det er usaklig. For hun kommenterer andres meninger som forskrudde, og det har ingen relevant betydning for saken direkte.

Gammel 05-09-07, 21:40   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Ja, det er usaklig. For hun kommenterer andres meninger som forskrudde, og det har ingen relevant betydning for saken direkte.

Der er jeg uenig. Når man diskuterer en sak der folk har ulike meninger, er det helt klart innenfor rammene av diskusjonen å kommentere og karakterisere meningene til dem man diskuterer med. "Forskrudd" er ikke et spesielt diplomatisk ord å bruke, men dødsstraff er ekstremt, og det er rimelig at folk har sterke meninger om det.

Gammel 05-09-07, 20:03   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Amerikaelskerpåstanden til Sitron fikk jo en like (om ikke enda mer) sur kommentar tilbake, så der er det vel egentlig skuls. Sånn hvis vi først skal diskutere hvem som er den slemmeste dommingen, lissom.

Gammel 05-09-07, 20:18   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amerikaelskerpåstanden til Sitron fikk jo en like (om ikke enda mer) sur kommentar tilbake, så der er det vel egentlig skuls. Sånn hvis vi først skal diskutere hvem som er den slemmeste dommingen, lissom.

Den slemmeste dommingen er selvfølgelig den som begynner . Ref min tråd om dama som på
en mindre pen måte ba meg om å ikke smile til henne. Hadde jeg svart henne tilbake (som mange mente jeg burde) hadde jeg jo ikke vært like slem som henne .

Jeg hadde også gitt sitron et riiiiimelig surt svar tilbake om jeg fikk sånn slengt etter meg når jeg trådde inn i en tråd.

For meg handler det å gå etter ballen, ikke etter mannen. Jeg er som sagt veldig på sitrons side når det gjelder synspunkt på dødsstraff og tilsvarende dypt uenig med Elin. Men jeg synes fremdeles at Elin er flinkere til å gå etter ballen og ikke etter mannen enn en del andre.

...selv om med så svake arumenter som hun har, så burde hun satse på å gå etter mannen i stedet . Fra spøk til revolver: Det hadde blitt ekstrem drittkjedelig her inne om alle var enige og ingen noensinne tok feil . Og det kan fort bli sånn at folk ikke våger å være uenige, om man risikerer å bli slaktet som person - ikke for meningene sine - om man sier dem.

Mener jeg .

Gammel 05-09-07, 20:20   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det liver jo helt klart opp her når noen driter seg ut.

Gammel 05-09-07, 20:22   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nå er jeg stor fan av livlige tråder, men jeg blir litt mer imponert over de som faktisk innrømmer at de tabba seg litt ut i argumentasjonen enn de som bare fortsetter å kjøre på uten å ville ta til seg andres kunnskap. Ellers er jeg helt enig med Valentina om at det er mye bedre å slakte meninger enn personer. (Selvfølgelig, jeg er jo i mot dødsstraff. )

Gammel 05-09-07, 20:25   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Nå er jeg stor fan av livlige tråder, men jeg blir litt mer imponert over de som faktisk innrømmer at de tabba seg litt ut i argumentasjonen enn de som bare fortsetter å kjøre på uten å ville ta til seg andres kunnskap. Ellers er jeg helt enig med Valentina om at det er mye bedre å slakte meninger enn personer. (Selvfølgelig, jeg er jo i mot dødsstraff. )

Det kan jo hende at Elin kommer dit at hun innrømmer tabben hun også, men den sitter nok litt langt inne, når man først har kjørt den så langt som hun har .

Jeg forstår Elins standhaftighet veldig godt, jeg, for jeg er sånn ca like påståelig selv . Men tydeligvis pittelitt bedre i statistikk. Pittelitt

Gammel 05-09-07, 21:10   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det er usaklig i det hele tatt. Jeg kan komme på en hel rekke meninger jeg gjerne karakteriserer som forskrudde.

Gammel 05-09-07, 21:32   #17
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det er usaklig i det hele tatt. Jeg kan komme på en hel rekke meninger jeg gjerne karakteriserer som forskrudde.

Godt mulig, men det gjør det ikke sakligere av den grunn.

Gammel 05-09-07, 21:36   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg mener at vi alle har og bør ha noen grenser. Noen ting havner på den siden av grensa som man kan kalle f.eks. "forskrudd". For meg havner både drap (også utført av staten), barnemishandling og annen mishandling, grov utnyttelse og rasisme der. Det er et moralsk standpunkt. Det er ikke usaklig å innta moralske standpunkter.

Gammel 05-09-07, 21:46   #19
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Jeg mener at vi alle har og bør ha noen grenser. Noen ting havner på den siden av grensa som man kan kalle f.eks. "forskrudd". For meg havner både drap (også utført av staten), barnemishandling og annen mishandling, grov utnyttelse og rasisme der. Det er et moralsk standpunkt. Det er ikke usaklig å innta moralske standpunkter.

Nei, selvsagt ikke. Det er derimot usaklig å kommentere andres meninger som forskrudde. Du refererer til handlinger. Jeg synes heller ikke at drap er moralsk riktig, men jeg deler ikke din oppfatning om staten som morder, av de grunner jeg har nevt tidligere i tråden. Da er det snakk om straff, som ikke på noen måte kan sammenlignes med drap. At du synes min oppfatning er forskrudd, er derfor usaklig.

Gammel 05-09-07, 21:48   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

At du synes min oppfatning er forskrudd, er derfor usaklig.

Jeg mener det er subjektivt, men ikke usaklig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.