|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster en fest?
Jeg har ikke tenkt så mye på pynt. Jeg tror det vil gå fint å dekorere med blomster fra hagen (vel, min mors hage, siden vår er mikroskopisk), og så er det jo gøy å henge opp bilder og annet stæsj. Jeg tenker ikke dekorasjoner fra blomsterbutikk, vi er ikke på det nivået. Mer sommerblomster i syltetøyglass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Kontrollfrik
Nei, kanskje ikke. Jeg har bare aldri opplevd at noen har med drikke i 40- og 50-årsdager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Hva koster en fest?Bare slenger inn at mat levert i bakker ofte krever en god del anretning og ordning både før festen og underveis, sånn med tanke på redusert kapasitet. Da kan det være lurt å hyre inn kjøkkenhjelp. Det kan det kanskje være uansett når det er såpass mange gjester, litt avhengig av hvor hjelpsom og selskapsdreven gjengen som kommer er. Smidig logistikk gjør alt så mye hyggeligere både for gjester og vertskap.
![]() |
#104 |
Kontrollfrik
Enig i at logistikken bør være smidig. Men jeg tror ikke jeg tenker at vi skal ha kjøkkenhjelp, da blir det litt mer «ordentlig selskap» enn jeg ser for meg. Jeg vil ha en avslappet fest. Jeg har vært på mange fester der maten har blitt levert, og det er bare blitt plassert på noen bord i en ende av lokalet. Jeg tror det skal gå fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva koster en fest?Og så sier jeg nok en gang unnskyld for at jeg hisset meg opp. Det var teit. Jeg har endret på østrogendosen min også i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Make it count!
Jeg synes 40- og 50-feiringer er så forskjellige at det blir meningsløst å generalisere, jeg. Alt fra badstulag (tar med vin) til tretopphytter (tar i hvert fall med vin) til middag på restaurant (niks vin), liksom. Som sagt, rammen, mer enn anledningen, avgjør om jeg tenker det er naturlig å ta med vin.
![]() |
#107 |
Make it count!
Gjør det. Kjøp sparsomt med vin og ha heller raust med eplemost og sprudlevann. Vinen kommer.
![]() |
#108 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg vil tro mange har med seg drikke, enten du skriver det i invitasjonen eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Kontrollfrik
Jeg var som nevnt i min fars 75-årsdag for litt tilbake, og jeg hadde nok gjort store øyne hvis noen av gjestene kom med medbragt vin. Annet enn som gave. Ellers er jeg enig med deg i at festene er forskjellige. Har dog ikke enda vært på fest på en restaurant, ikke en helaften iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg har i hvert fall vært i 20 40-års-dager og -0 50-års-dager og har hatt med egen drikke i alle. Gave har jeg også hatt, men ikke overdådig. Typisk «gaven er en middag på restaurant med meg» - og i mine kretser blir det da en gave på rundt 500 kr.
![]() |
#111 |
Kontrollfrik
Vi gir også gave på rundt 500 til slike dager. Og opplevelsesgave slik du skisserer er jo de koseligste gavene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ctrl+z
|
Det gjør jo selvsagt ingenting, det ble litt massivt der. Jeg for min del ble mest overrasket over at det er så stor forskjell på festkotyme.
![]() |
#113 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg skjønner av vi vanker i vidt forskjellige kretser i samme by. Helt vanlig å ta med egen alkohol i bursdager og feiringer så lenge det arrangeres hjemme hos vedkommende eller i lokale som tillater egen drikke. Eneste unntaket er når selskapet er i lokaler med skjenkebevilling, da har vi ofte kjøpt selv. Det er veldig mange år siden jeg har vært i selskap eller bryllup med all alkohol påstandert.
![]() |
#114 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg skjønner godt at du ikke vil be spesifikt om at gjestene skal ha med drikke. Det er ikke vanlig når vi er invitert på eller inviterer til fest heller. Vi kjøper inn vin som passer til mat og type selskap. Og så går det jo litt på rundgang i vennekretsen at folk organiserer slike ting, så det blir jo til en viss grad jevnt fordelt likevel. Dog er det svært ofte at gjestene tar med vin som vertinnegave, så om det blir for lite utover kvelden, kan vi åpne et par av de flaskene. Etter selskapet kan man alltid ta med ubrukte flasker eller gaver til polet å og få pengene tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva koster en fest?Fersken, jeg vanker egentlig ikke i en spesiell krets. Jeg har venner fra mange miljøer. Én er buddhist, noen går på imi, det er folk som jobber i oljå og det er uføre. Det er nok en overvekt av lærere, riktignok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva koster en fest?Det blir spennende å høre fasiten |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Kontrollfrik
Kjenner ingen, nei, men ser når jeg går tur at noen sånne typiske 12-etasjersblokker har et sånt rom i 1. etasje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hva koster en fest?Idrettslag har ofte lokaler som leies ut til sånt formål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hva koster en fest?Det er ikke den verste hormonelle overreaksjon jeg har sett, det går bra.
![]() |
#120 |
Kontrollfrik
Ja, jeg vet det. Det er masse utleielokaler å finne, jeg har vært mange steder i årenes løp. Jeg har bare aldri leid et lokale selv (jo, til bryllupet mitt, unnskyld, vårt |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|