Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Bridgerton - verdt å se?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-21, 17:37   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bridgerton - verdt å se?

Ja, jeg syns kostymene alene nesten gjør serien verdt å se.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-21, 18:26   #2
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser vanligvis ikke slike kjærlighetsdramaer, men denne likte jeg godt. Den var utradisjonell, og jeg ble i godt humør av å se den rett og slett

Venter på sesong 2

Gammel 13-01-21, 20:35   #3
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg begynte å se serien som en sånn "jaja, jeg er sliten og orker ikke noe komplisert, og jeg skal bare slappe av ett kvarters tid med dette før jeg legger meg..." Jeg var overhodet ikke imponert over trailer eller noe og tenkte at det var komplett hjernedødt.

Jeg kom meg ikke i seng før klokka var halv fem på morgenen...

Greit at det ikke er dypt og komplisert manus, men moro, lekkert, gøyalt og helt greit å se på når jeg vil ha noe avslappende. Det var akkurat det jeg trengte, og det gjør jo ikke noe at det er litt likt med The Last Kingdom og The Witcher enkelte steder i handlingen. (Jeg vet, jeg er enkel å glede. Sånn er det når man er singel i lang tid.)

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 23:43   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Må bare si tusen takk for å oppklare for meg hvorfor serien inneholdt seksuell vold. Den merkelappen skjønte jeg nemlig ikke da den sto oppe i hjørnet. Og har fundert litt på hvorfor jeg ikke skjønte det. Om det var kjønnsperspektivet. Men jeg har kommet til at det ikke er så enkelt at det bare er det. Det er også at det ikke er «voldtekt» i Norge uten at man aktivt motsetter seg det, og det tror jeg gjør noe med (noen) av oss og hvor lett vi har for å spotte det, selv om vi ideelt og prinsipielt sett kan ha klare meninger om samtykke. Så takk for anledning til refleksjon.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 23:06   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Herreguuuuuuud, så late to the party jeg er, men jeg har vært helt forgapt i noe helt annet (Fem sesonger av The Expanse). Men NU har jeg endelig fått sett Bridgerton, og du verden for en perle! Som Tallulah skriver "Pride & Prejudice møter Gossip Girl" - en balanse de trakterer ganske så godt. For dette er jo noe nytt og lettbent, satt sammen med det tradisjonelle kostymedramaet.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker godt hvordan den veldig godt får fram hvilken drittposisjon kvinner hadde, når de bruker relativt moderne formspråk.

Enig, og det har de nok jobbet eksplisitt med å få frem loud and clear. Dette får jo mer tradisjonelle kostymedrama også frem, men her er det tydelig tematikk som man ikke må analysere seg frem til. Stort pluss.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ja, det var jo helt genialt. At hudfarge var fullstendig irrelevant, folk var folk. En omskriving av historien jeg absolutt kan digge.

Ja, det var rett og slett refreshing!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har sett hele, og synes absolutt den er severdig. Det var en hel del sex, men etter all hypinga her synes jeg ikke det var så mye. Kanskje et sneeev urealistisk på den umiddelbare nytelsen for uerfarne ungjenter, men okei.

Synes castingen er formidabel, og elsker som vanlig å se produksjoner som er så deilig gjennomført og godt håndverk.

Det er fullt mulig som ung og uerfaren å ha umiddelbar nytelse Kors på halsen altså, men jeg var jo ikke såååå lost in space at jeg ikke visste hvordan man lager barn

Og ja! Jeg elsker at Netflix åpenbart brukte penger på denne produksjonen (foruten at de ikke gadd å ansette musikere til å spille på instrumentene, kun skuespillere, så det ser jo helt noldus ut...). Suveren casting ellers altså, og scenografi og locations to die for. Kostymene er jo vel verdt å nyte for seg selv, og jeg har ikke tall på hvor mange kjoler jeg ønsker meg fra denne produksjonen

Musikken har seg, som hør og bør, blitt diskutert opp og i mente her i familien. Det er vel ingen av oss som falt for omskrivingen av listepop fra nåtiden, og som Eldste (frøken Musikknerd) sa "skulle ønske de brukte kvalitetsmusikken fra perioden i stedet for kvartettversjonen av Ariana Grande", og det hele ble liksom ikke bedre av at de utstyrer skuespillere med instrumenter de knapt nok vet opp ned på, som ikke aner hvordan de skal bruke en bue og ei heller holde takten i sin luftmusisering. Når det er sagt så får de poeng for å dra frem Max Richters The Four Seasons Recomposed fra 2012, hvor han har lekt seg med Vivaldis, og kanskje den klassiske musikkens, mest kjente verk. Så musikken var ikke all bad altså, og vi er enige i at de har "poppet" opp så mye annet ved konseptet at det er ikke det at det ikke passet inn, men vi var ikke like... begeistret.

Og fra casten så vil jeg trekke frem Phoebe Dynevor (Daphne) spesielt. Hun spilte så utrolig godt synes jeg.

Gleder meg til S2

Gammel 10-01-22, 12:22   #6
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Har akkurat sett ferdig sesong 1 for andre gang, og lurer på om jeg så siste episode sist, eller om det er en ny episode som har kommet? For den gav jo svar på ting jeg ikke kan huske at jeg hadde svar på!

Men sesong 2 kommer 25. mars, og jeg gleder meg til fortsettelsen

Gammel 10-01-22, 14:17   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Har akkurat sett ferdig sesong 1 for andre gang, og lurer på om jeg så siste episode sist, eller om det er en ny episode som har kommet? For den gav jo svar på ting jeg ikke kan huske at jeg hadde svar på!

Men sesong 2 kommer 25. mars, og jeg gleder meg til fortsettelsen

Det at vi fikk vite hvem som var "Gossip girl", mener du?

Jeg antar sesong 2 skal handle om den eldste broren? Har jo hørt at hertugen til Daphne ikke er med.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 22:16   #8
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det at vi fikk vite hvem som var "Gossip girl", mener du?

Ja, og at hun fødte barn. Merkelig at jeg ikke husker den episoden, alle de andre var ganske gjenkjennelige.

Og at hertugen ikke skal være med, er jo et tap. Han er god å hvile blikket på.

Gammel 13-01-21, 23:55   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, å fullføre når partneren sier nei, og i tillegg har gjort det klinkende klart at hen ikke ønsker barn er jo et soleklart overgrep som potensielt vil ha konsekvenser for resten av livet. Så utvilsomt utrolig drøyt. Likevel mener jeg ikke at akkurat den handlingen tilsier at det bør være 16-årsgrense. Det gir grunnlag for diskusjoner, og var ikke laget på en måte som normalt sett vil være for sterke inntrykk for yngre tenåringer, slik som enkelte scener i f.eks GoT.

Gammel 13-01-21, 23:59   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, å fullføre når partneren sier nei, og i tillegg har gjort det klinkende klart at hen ikke ønsker barn er jo et soleklart overgrep som potensielt vil ha konsekvenser for resten av livet. Så utvilsomt utrolig drøyt. Likevel mener jeg ikke at akkurat den handlingen tilsier at det bør være 16-årsgrense. Det gir grunnlag for diskusjoner, og var ikke laget på en måte som normalt sett vil være for sterke inntrykk for yngre tenåringer, slik som enkelte scener i f.eks GoT.

Han hadde sagt at han ikke kunne få barn. Ikke at han ikke ønsket.

Gammel 14-01-21, 00:13   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Han hadde sagt at han ikke kunne få barn. Ikke at han ikke ønsket.

Viktig presisjon.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-21, 00:41   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han sa vel ikke at han ikke ønsket å få barn. Han sa han ikke kunne gi henne barn. Som hun tolket som. «Ikke kunne få».

Gammel 14-01-21, 08:22   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, men på det tidspunktet hadde hun jo skjønt det, etter omsider å ha fått klarhet i hvordan ting henger sammen. Likevel mener jeg at det ikke skulle være nødvendig med 16-årsgrense kun pga den scenen.

Gammel 14-01-21, 10:04   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ut i fra at aldersgrensene til Netflix settes internasjonalt (USA), og de er ekstremt mye varere på sexrelatert innhold enn oss. Blant annet viser de "barnevennlige" versjoner av voldsfilmer og skrekkfilmer på TV, der de har klippet bort sexen.

Vi har jo ikke 16-årsgrense på film i Norge.

Jeg er enig i at den ikke trengte 16-årsgrense bare på grunn av den scenen, men syns det er fint at den er merket med seksuell vold.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-21, 09:13   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fatter ikke at dette skal være et overgrep. En førtikilos dame som setter seg oppå sin egen (mye større) mann i et godt påbegynt og høyst frivillig samleie. Her kunne han lett ha dyttet henne vekk altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-21, 09:29   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg fatter ikke at dette skal være et overgrep. En førtikilos dame som setter seg oppå sin egen (mye større) mann i et godt påbegynt og høyst frivillig samleie. Her kunne han lett ha dyttet henne vekk altså.

Det er jo mye det samme argumentet som brukes mot kvinner som har ufrivillig sex der vold ikke er en del av greia. Det finnes mange måter å begå overgrep på der vold ikke er en del av det. Det er jo der samme som å si at kvinner ikke kan voldta! Selv ganske unge gutter er som regel fysisk sterkere enn en kvinne!

Gammel 15-01-21, 14:39   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo mye det samme argumentet som brukes mot kvinner som har ufrivillig sex der vold ikke er en del av greia. Det finnes mange måter å begå overgrep på der vold ikke er en del av det. Det er jo der samme som å si at kvinner ikke kan voldta! Selv ganske unge gutter er som regel fysisk sterkere enn en kvinne!

Det vet jeg VELDIG godt. Men dette var en veldig annen situasjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-21, 15:06   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener nå at han sa omtrent «What are you doing? Daphne, no!»

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-21, 15:08   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det vet jeg VELDIG godt. Men dette var en veldig annen situasjon.

Hvorfor var dette mer annerledes enn en situasjon hvor en mannlig partner gjør seksuelle handlinger med kvinnelig partner, som han vet hun ikke vil?

Hun visste han ikke ville komme inne i henne, han viste på alle vis at han ikke ville det. Hun fortsatte.

Gammel 16-01-21, 03:07   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor var dette mer annerledes enn en situasjon hvor en mannlig partner gjør seksuelle handlinger med kvinnelig partner, som han vet hun ikke vil?

Hun visste han ikke ville komme inne i henne, han viste på alle vis at han ikke ville det. Hun fortsatte.

Sånn generelt, så vil som regel fysisk styrke spille inn. Og ja, såklart unntak finnes. Men man skal ikke undervurdere forskjellen i styrke og størrelse på kvinner og menn og hva det gjør med et maktforhold og mulig utfall. Eller andre forhold der det er stor fysisk forskjell. Kvinner drepes jevnlig av menn, det motsatte skjermer sjelden.

Han kunne løftet/dyttet henne vekk. Det kan de færreste kvinner gjøre i motsatt situasjon. Derfor mener jeg det er annerledes. Han har rett og slett et annet utgangspunkt for å verne seg.

Overført til i dag (med mer kunnskap hos begge parter), så mener jeg ikke at man bør gjøre som hun gjorde. Dog er det ikke spesielt sikkert å hoppe av i svingen heller, så risiko for graviditet tar slike menn uansett. Har man ikke prevensjon og ikke vil ha barn, så bør man avstå, hvis man ikke tar sjansen.

Og så minner dette veldig om den sjarmerende one night standen jeg hadde i 20-årene som TO ganger (med 2 min mellomrom) tok av kondomen uten å si noe, fordi han mente det var bedre uten. Jeg gikk ikke på p-piller.

Sist redigert av Pelle : 16-01-21 kl 03:14.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.