|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Men det er jo ingen som har argumentert hverken mot sosiale aktiviteter eller frisk luft heller? Det kan man jo få til på mange andre vis enn med de evinnelige skiene.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det varierer nok litt. Det er ikke hvert år det avholdes skidag på barnas skole, men fotballdag er det to ganger i året.
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om det ikke er rene fotballdager, så tør jeg, uten å ha noen tall på det, anslå at det brukes ganske mange flere timer på fotball i gymmen totalt sett gjennom et år, enn på ski. Hvor mange timer går det egentlig med til skigåing, i løpet av et år?
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Det er en vesentlig forskjell mellom å spille (eller "spille"fotball, man kan fint loffe seg rundt på banen med svært begrenset kunnskap om spillet) 30-40 min. i 5-6 gymtimer i løpet av året og å skulle manøvrere ski (som slett ikke alltid er optimalt smurt), skistaver, sekk og seg seg selv 7 km på ski, altså.
|
|
|
#6 |
|
heimføing
|
Dette! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Ja, det er jo en diskusjon på et annet nivå. Trenger vi egentlig estetiske fag i skolen? Skal vi bruke tid på sang? Formingsaktiviteter? Dorullnisser? Friluftsaktiviteter og utelek? Trenger vi å lære gammeldans? Teater- eller museumsbesøk? Leirskoler? Eller skal vi bare fokusere på det vi strengt tatt trenger for å klare oss igjennom livet?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-03-18 kl 10:36. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes man trenger alt det der, men igjen, det jeg stusser på er hvorfor ski skal stå i en sånn særstilling at man har egne dager dedisert til det, når det attpåtil - i motsetning til det meste av det du nevner - krever en god del utstyr som koster en god del penger eller innsats å skaffe?
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Nja, jo. Jeg kjenner ganske mange som kjøper ski med formål skidag som ikke brukes resten av året altså. Det er ikke alle som har ski fordi de vil. (Disclaimer: Mine hadde hatt ski uansett, snakker ikke om meg selv). Jeg vet ikke helt hvor innafor dette er, gratisprinsipp og sånt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Er ikke poenget at det står om vintersport i læringsplanen?
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Næh, jeg syns vel det virket som du levde i en trøndersk langrennsboble. Evt. snøkule.
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Fordi jeg sa det burde være et alternativ der de som var helt uerfarne fikk øve seg litt i området i stedet for å måtte gå 7 km? At det burde være mulig å velge en skitur på et nivå man kan mestre, eller fordi jeg la til, i parentes, at den aller mest grunnleggende opplæringen burde starte litt tidligere enn ungdomsskolen?
|
|
|
#15 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Det er jo en litt interessant diskusjon dette, skal en la ungene slippe ting de ikke liker, som bare skjer en gang i året? Min treningsglade sønn steilet helt av tanken på at de skulle danse polka i et par gymtimer for en tid tilbake, og det falt meg ikke inn i søvne å holde han hjemme. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Introvert textrovert
|
Var den til meg? ********(slettet) Jeg ville egentlig ikke gjøre denne til en personlig tråd siden den ligger ute i offentligheten.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 07-03-18 kl 23:20. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Som den som alltid gikk sist på skolens skiturer så er jeg litt ambivalent her. Det sitter svært langt inne å la en frisk ungdom skulke skolen for å slippe å gå 7 km på ski. Løypa er neppe helt flat, men uten at jeg vet akkurat hvor turen går, så tenker jeg at det ikke er snakk om dødsbakker hverken opp eller ned. Jeg ville tatt en prat med læreren (i god tid før skidagen) angående motivasjon og mulighet for alternative opplegg.
|
|
|
#18 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Men for å svare på hovedspørsmålet. Det bør ikke forventes at alle ungdommer har ski, de gror temmelig fort og etter hvert som de vokser opp er ikke nødvendigvis lett å skaffe rimelige ski nytt/brukt eller arvet på kort varsel.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Hvis skidagen er opplæring så tenker jeg nok at å holde unger hjemme uten veldig god grunn er skulk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Enig med Guava. |
|
|