|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis Hjort
Jeg har lest halve bind 1 av Min kamp. Og hatet den, intenst. Jeg syns den var helt pyton å lese, og at Knusgård er en oppblåst, pompøs, selvopptatt sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
Eksakt samme opplevelse!
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() |
#4 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Jeg har lest bind en og to av Min kamp, og jeg likte godt bind en, men falt helt av i bind to, og droppet dermed resten. Jeg tror nesten man må like bøkene for å lese hele serien. For meg ble det bare litt kjedelig innholdsmessig. Har aldri hisset meg så veldig opp over at han skriver (for?) tett på virkeligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg klarer både å synes at Knausgård skriver stor kunst OG mene at han har et ego på størrelse med Jotunheimen.
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJa, jeg er veldig glad for at jeg ikke er i Knausgårds innerste krets. Bøkene synes jeg dog er verdt å lese.
![]() |
#8 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var underholdende, men skriver hun egentlig god litteraturkritikk? Syns det ble litt på siden av hva en sånn debatt burde handle om, fra et redaktørståsted, og dessuten litt uinteressant som kommentar - litt sånn - jeg har lest boka til VH, og den er sann, så dette er hevn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg syns Knausgård har et godt språk men at innholdet bld for kjedelig. Har akkurat lånt arv og miljø på biblioteket.
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg snakker om podcasten, har hun skrevet kommentar også? Det som gjorde at jeg humret var beskrivelsen av "herlighet!" som hun kom med. Gjenkjennelig. Dessuten diskuterer de jo nettopp dette med at for Vigdis Hjorth er hennes versjon den absolutte sannhet og for Helga Hjorth er hennes variant det samme. Det er jo en umulig diskusjon i utgangspunktet.
![]() |
#11 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg har lest Knausgårds bokserie, og den traff meg veldig. Så dønn ærlig, og selv om det på mange måter kunne være fjernt fra mitt liv, var det likevel gjennkjennbart.
![]() |
#12 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg synes i beste fall det er underlig å avskrive Knausgård fordi han har et for priviligert liv, hvertfall. For meg var Min kamp-serien en beskrivelse av enkeltelementer jeg kjenner meg godt igjen i, blant annet den usikkerheten og følelsen av å iaktta livet istedet for å være en del av det.
![]() |
#13 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg avskrev Knausgård fordi bøkene ikke appellerte til meg, først og fremst, og dernest fordi jeg syns hele fyren er usmakelig. Jeg tar selvkritikk for å diskutere Knausgård uten å ha lest bøkene hans, det er tøysete av meg.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg tror kunsten alltid utleverer, ikke bare litteratur. Jeg ser ingen måte å hindre det på i et samfunn jeg ønsker å leve i. Og antagelig er det ikke ønskelig heller. Kunstnere må bruke av seg selv. Det betyr ikke at det skal være helt fritt frem, så ansvaret må nesten ligge på redaktørene.
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortNår det gjeld Vigdis Hjorth, lurer eg veldig på korleis boka ville blitt mottatt viss ikkje Ingunn Økland og Aftenposten hadde satt i gang ei etterforsking av kva som hadde skjedd og ikkje. Eller før Knausgård, for dem saks skuld. Det er familien og Aftenposten som har gått ut med at dette er utlevering. Og eg trur ikkje den gjengse lesar hadde begynt å spekulere i kva som var sjølvopplevd og ikkje, viss ikkje dei hadde fått vite det.
![]() |
![]() |
#17 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg har ikke mye å tilføre debatten, men må si at jeg smilte godt og lenge av Tom Egelands kommentar på FB.
![]() |
#18 |
villende
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg innbiller meg at det som gjør at Arv og miljø har fått såpass mye omtale og regnes som såpass god er at det er en "virkelighetsroman" som i stor grad baserer seg på forfatterens liv. Jeg syns VH er ganske så masende i stilen, og jeg hører og ser for meg forfatteren når jeg leser teksten. At hun kaller seg Bergljot er bare et grep, for den personen som trer frem mellom permene er den samme som jeg har sett i mediene. Litt pompøs, på samme måte som Knausgård, ganske selvopptatt og krevende, og tidvis ganske så retthaversk (selv når hun ikke egentlig vil kommentere verken egen eller søsterens roman). Jeg klarer rett og slett ikke ta en person som gang på gang har behov for å spørre hvorfor andre ikke skjønner hennes "beveggrunner" for å handle på den ene eller den andre måten helt seriøst. Men nå leser jeg også Arv og miljø på samme måten som det ser ut til at ganske mange av anmelderne leser Fri vilje - med et snev av motstand og uvilje. Jeg-personen Bergljot er foreløpig veldig lett å mislike. Mens jeg-personen Nina er noe jeg mye lettere kan like. Jeg er spent på om det endrer seg underveis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
can-jur
|
Intesssant.
![]() |
![]() |
#20 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortSå interessant, Gaia. Jeg sitter med mye sympati for Bergliot etter bok1 og er spent på om det endrer seg med bok2. Jeg har en tendens til å være enig med siste taler ...
![]() |
|
|