Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skrive nynorsk på FP-veke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-17, 13:44   #101
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Å like seg, å trivast, å vere roleg.

Eg trudde det var noko sånt.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 13:45   #102
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det var søndag morgon og småsporven trampa i tunet.

Gammel 22-01-17, 13:46   #103
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Eg og.

Same her.

Gammel 22-01-17, 13:54   #104
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Nærast er du når du er borte.
Noko blir borte når du er nær.
Dette kallar eg kjærleik -
eg veit ikkje kva det er.

Gammel 22-01-17, 14:00   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eg merker allereie at det er vanskeleg å skrive nynorsk i ein del trådar som er meir alvorlige. Det kjens som om eg tullesvarer, på eit vis. Håper det ikkje er nokon som tar det ille opp.

Eg og. Eg har ikkje ordforråd til å utrykke meg som meg sjølv på eit vis. Eg håper ingen tror at eg gjør narr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 15:04   #106
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har ikkje sett så mykje nynorsk i andre trådar- eg er mykje mer trygg når eg skriv på engelsk, trur eg.

Gammel 22-01-17, 15:58   #107
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Eg har ikkje sett så mykje nynorsk i andre trådar- eg er mykje mer trygg når eg skriv på engelsk, trur eg.

Der har du meg og! Treng trening.

Gammel 22-01-17, 15:59   #108
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg gløymde det i ein tråd, men det var fordi eg vart så ivrig. Det tek litt lengre tid å skriva nynorsk. Eg treng treninga, det er heilt sikkert.

Gammel 22-01-17, 16:06   #109
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Helt uaktuelt, faktisk.

Samme her.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 22:17   #110
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, og der fekk eg svar på kvifor bokmålsbrukarar plutseleg skreiv nynorsk i en annan tråd eg var innom. Nynorsk i ei veke skal gå lett som ein plett. Eg skriv uansett berre bokmål her for å vere litt meir anonym.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 22:19   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du være nynorsk-læreren min, Rine? Eg har berre ved eit par anledningar skrive nynorsk siden videregåande.

Gammel 22-01-17, 22:24   #112
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Eg hadde nynorsk som hovudmål i mange år, men brukar det utruleg lite i dag. Trur faktisk eg vil slite denne veka. Pinleg!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 22:26   #113
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan du være nynorsk-læreren min, Rine? Eg har berre ved eit par anledningar skrive nynorsk siden videregåande.

Det kan eg.
I den andre tråden skreiv du faktisk jeg (som eg reknar med var ein glipp), og så bøygde du element som eit hankjønnsord- det er eit inkjekjønnsord. Bortsett frå det var du veldig flink!

(Og så heiter det sidan, ikkje siden, på nynorsk.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 22:30   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kan eg.
I den andre tråden skreiv du faktisk jeg (som eg reknar med var ein glipp), og så bøygde du element som eit hankjønnsord- det er eit inkjekjønnsord. Bortsett frå det var du veldig flink!

(Og så heiter det sidan, ikkje siden, på nynorsk.)

Yay, takk. Du er veldig (det kan eg skrive, ja?) motiverande. Jeg var ein glipp. Eg prøver å plukke vekk dei fleste orda som virker for outrerte.

Eg har null peil på når eg bruker -er og -ar, både i verb og substantiv. Eller -en og -an. Kan du gje meg ein regel?

Gammel 22-01-17, 23:00   #115
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg brukar å høyre på P3-morgon, så eg prøvar å ha Ronny Brede Aase si dialekt i minne. Han e jo frå Førde og har ein heilt magisk dialekt eg trur e nært nynorsk skriftspråk.

Gammel 22-01-17, 23:03   #116
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Dersom ein treng litt inspirasjon så kan eg anbefale å lese den norske omsetjinga av Saman er ein mindre åleine. Nydeleg språk.
Eg set også stor pris på Knut Hauge sin saga om Ulfsætta. Eit flott verk på.

Gammel 22-01-17, 23:22   #117
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Yay, takk. Du er veldig (det kan eg skrive, ja?) motiverande. Jeg var ein glipp. Eg prøver å plukke vekk dei fleste orda som virker for outrerte.

Eg har null peil på når eg bruker -er og -ar, både i verb og substantiv. Eller -en og -an. Kan du gje meg ein regel?

Substantiv: Hovudregelen er at hankjønn har -ar, -ane, hokjønn har -er, -ene, inkjekjønn har inga ending i ubestemt fleirtal og -a i bestemt fleirtal.

bilar, bilane
jenter, jentene
ting, tinga

Verb: Om eit verb har fortidsform på -a, er det òg -ar i presens. Om verbet har -te eller -de i fortid, er det -er i presens. Sterke verb har typisk inga ending i presens (og ofte anna hokuspokus òg).

kasta -> kastar
møtte -> møter
kom -> kjem

Det skal ikkje så veldig mykje meir til enn dette før nynorsken byrjar å sjå ganske grei ut.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 23:38   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk!

Gammel 23-01-17, 00:11   #119
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nynorsk ja, det har eg ikkje skrive på mange år trur eg. Hadde nynorsk alle åra på skulen pluss ligg litt nære i dialekt. Likevel har det blitt bokmål på alle forum osv, fekk nemleg for meg at eg blei meir anonym dersom eg brukte bokmål. Skriv då altså stort sett bokmål i grupper på facebook, på forum osv medan eg privat på messenger eller sms gjerne skriv dialekt, siste helst bare til nære/godt kjente. Men snodig nok skriv eg faktisk nynorsk i rapportane på jobb, kom eg på no. Ikkje konsekvent på valet men konsekvent når valet er tatt.

Gammel 23-01-17, 01:37   #120
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Eg vil gjerne skrive god nynorsk, men slit med at eg ikkje har godt ordforråd eller setningsoppbygging. Eg har berre hatt liksom-nynorsk på ungdomsskulen og litt på videregåande (handel og kontor), men skulle eigentlig brukt nynorsk meir i jobben min. Er heilt amatør. Har og fått kritikk av nynorsken min i jobbsamanheng (var ikkje noko kjekt).

Kanskje ein trøyst at nokre på jobben din og har prøvd å korrigere min nynorsk, sjølv eg var ein av få i rommet med den målforma som hovudmål? Det er ein del som blir så opphengte i å gjere rett, at dei gløymer at også nynorsk er eit levande skriftspråk, med stort rom for variasjon. Min nynorsk er relativt gamalmodig, med mange gamle ord og former, men den speglar det språket eg snakkar. Det har vore snakk om å lage ein nynorsk-standard i enkelte offentlege etatar. Heldigvis har dei aldri slått gjennom, på tross av sterkt press frå ein del av leiinga. Eg ville aldri gått med på å skrive skole, berre fordi det står i ein lokal norm. Eg seier skule og skriv skule. På same vis står du heilt fritt til å skrive eit bokmålsnært nynorsk, med utgangspunkt i di dialekt.

Den nye leiaren av mållaget er fin på det viset. Han har hatt stort hell med å lære opp austfoldingar i at "i dei orda der de seier -ær, skal de skrive -ar. Til dømes bilær, båtær og bussær". Ta utgangspunkt i dialekta di, følg nokre enkle reglar (som skildra av toffskij over), og skriv så kort og direkte som du klarar.

No skriv eg bokmål på jobben, og eg merkar at eg skriv dårlegare tekstar enn før. Det blir mykje lengre setningar, og mykje meir omstendeleg kansellispråk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.