Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skrive nynorsk på FP-veke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-17, 00:22   #1
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Ruosstot... no jobbar hjernen min på høggir, men det er kan hende noko liknande som ruoktot på nordlegare samisk. Må lage meg hotlink til giellatekno.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 00:50   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ruosstot... no jobbar hjernen min på høggir, men det er kan hende noko liknande som ruoktot på nordlegare samisk. Må lage meg hotlink til giellatekno.

Rustet.

Gammel 22-01-17, 11:41   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 11:42   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nok ikke den eneste, men utvilsomt en av de første. I tillegg til boken "Kamelen i Jomarskogen", som antagelig er den eneste boken jeg ikke klarte å lese ferdig på barneskolen. Det var nok ikke en god start.

Gammel 22-01-17, 13:25   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjølvsagt

Gammel 22-01-17, 13:58   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Eg er med på å skriva nynorsk og fleskar til med a-infinitiv. Har nynorsk som hovudmål frå gamalt av. No skriv eg mest bokmål, på grunn av jobb, men prøver å halda liv i nynorsken på privaten.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 14:54   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Nærast er du når du er borte.
Noko blir borte når du er nær.
Dette kallar eg kjærleik -
eg veit ikkje kva det er.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 15:00   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eg merker allereie at det er vanskeleg å skrive nynorsk i ein del trådar som er meir alvorlige. Det kjens som om eg tullesvarer, på eit vis. Håper det ikkje er nokon som tar det ille opp.

Eg og. Eg har ikkje ordforråd til å utrykke meg som meg sjølv på eit vis. Eg håper ingen tror at eg gjør narr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 08:16   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Eg og. Eg har ikkje ordforråd til å utrykke meg som meg sjølv på eit vis. Eg håper ingen tror at eg gjør narr.

Det forstår eg, for eg kjenner og at å skrive bokmål om alvorlege ting, blir feil for meg. Ikkje fordi eg ikkje har ordforrådet, meir fordi dei alvorlige tinga må skrivestil på det målføret som ligg nærast identiteten min, viss det går an å seie det slik.
Men eg og las eit innlegg du hadde i ein annan tråd, og tenkte wow. Det var bra skrive!

Gammel 22-01-17, 16:04   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har ikkje sett så mykje nynorsk i andre trådar- eg er mykje mer trygg når eg skriv på engelsk, trur eg.

Gammel 22-01-17, 16:58   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Eg har ikkje sett så mykje nynorsk i andre trådar- eg er mykje mer trygg når eg skriv på engelsk, trur eg.

Der har du meg og! Treng trening.

Gammel 22-01-17, 16:59   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg gløymde det i ein tråd, men det var fordi eg vart så ivrig. Det tek litt lengre tid å skriva nynorsk. Eg treng treninga, det er heilt sikkert.

Gammel 22-01-17, 23:17   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, og der fekk eg svar på kvifor bokmålsbrukarar plutseleg skreiv nynorsk i en annan tråd eg var innom. Nynorsk i ei veke skal gå lett som ein plett. Eg skriv uansett berre bokmål her for å vere litt meir anonym.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 23:19   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du være nynorsk-læreren min, Rine? Eg har berre ved eit par anledningar skrive nynorsk siden videregåande.

Gammel 22-01-17, 23:26   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du være nynorsk-læreren min, Rine? Eg har berre ved eit par anledningar skrive nynorsk siden videregåande.

Det kan eg.
I den andre tråden skreiv du faktisk jeg (som eg reknar med var ein glipp), og så bøygde du element som eit hankjønnsord- det er eit inkjekjønnsord. Bortsett frå det var du veldig flink!

(Og så heiter det sidan, ikkje siden, på nynorsk.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 23:30   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kan eg.
I den andre tråden skreiv du faktisk jeg (som eg reknar med var ein glipp), og så bøygde du element som eit hankjønnsord- det er eit inkjekjønnsord. Bortsett frå det var du veldig flink!

(Og så heiter det sidan, ikkje siden, på nynorsk.)

Yay, takk. Du er veldig (det kan eg skrive, ja?) motiverande. Jeg var ein glipp. Eg prøver å plukke vekk dei fleste orda som virker for outrerte.

Eg har null peil på når eg bruker -er og -ar, både i verb og substantiv. Eller -en og -an. Kan du gje meg ein regel?

Gammel 23-01-17, 00:22   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yay, takk. Du er veldig (det kan eg skrive, ja?) motiverande. Jeg var ein glipp. Eg prøver å plukke vekk dei fleste orda som virker for outrerte.

Eg har null peil på når eg bruker -er og -ar, både i verb og substantiv. Eller -en og -an. Kan du gje meg ein regel?

Substantiv: Hovudregelen er at hankjønn har -ar, -ane, hokjønn har -er, -ene, inkjekjønn har inga ending i ubestemt fleirtal og -a i bestemt fleirtal.

bilar, bilane
jenter, jentene
ting, tinga

Verb: Om eit verb har fortidsform på -a, er det òg -ar i presens. Om verbet har -te eller -de i fortid, er det -er i presens. Sterke verb har typisk inga ending i presens (og ofte anna hokuspokus òg).

kasta -> kastar
møtte -> møter
kom -> kjem

Det skal ikkje så veldig mykje meir til enn dette før nynorsken byrjar å sjå ganske grei ut.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 23:24   #18
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Eg hadde nynorsk som hovudmål i mange år, men brukar det utruleg lite i dag. Trur faktisk eg vil slite denne veka. Pinleg!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-17, 00:00   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg brukar å høyre på P3-morgon, så eg prøvar å ha Ronny Brede Aase si dialekt i minne. Han e jo frå Førde og har ein heilt magisk dialekt eg trur e nært nynorsk skriftspråk.

Gammel 23-01-17, 00:03   #20
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Dersom ein treng litt inspirasjon så kan eg anbefale å lese den norske omsetjinga av Saman er ein mindre åleine. Nydeleg språk.
Eg set også stor pris på Knut Hauge sin saga om Ulfsætta. Eit flott verk på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.