|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Jeg antar det, men da lurer jeg på hvorfor de ikke har det som et alternativ: "Dersom vi ikke hører noe, betyr det at barna kan velge selv". Nå ba de jo foreldrene spesifikt om å gi beskjed hvis barna skulle gå, og da syns jeg det er rart at det åpenbart ikke tillegges noen vekt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er kanskje fordi de ønsker å ha en viss ide på forhånd om hvor mange det blir på hvert arrangement? Det har blant annet med hvor mye ressurser, både personell og rom, som kreves på de ulike alternativene.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Storm i vannglass er riktig begrep ja. Som de fb-postene med idyllisk gammeldags bilde av lykkelige barn som går rundt juletreet, med "La barna synge glade jul". Lurer på hvor mange skoler i landet det er snakk om, at barna ikke får synge glade jul. Det kan umulig være særlig mange. Her fikk fjerdeklassingene med ark hjem med teksten på "Nå tennes tusen julelys", med lekse om å lære den utenat.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-12-16 kl 15:48. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Audacious
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg har ikke vært i kirken. Jeg går bare i kirken hvis det er noen jeg er glad i som begraves, konfirmeres, døpes eller gifter seg. Men jeg sang "Deilig er jorden" på skolen i dag - den ypperste form for ironi nå om dagen.
|
|
|
#6 |
|
Audacious
|
Hm, jeg leste nylig om bakgrunnen for salmen, og der sto det ikke om dette. Tenker du på den opprinnelige tyske, eller den danske som vi synger?
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Det tror jeg Tjorven. Det er kun de siste to årene vi i det hele tatt har fått vite hva alternativet består i sånn delvis, og det har vært aktiv påmelding til begge alternativene. Om jeg skal være ekstra pirkete hadde jeg ønsket at de ikke kalte skoleopplegget et alternativ heller, men jeg lar det ligge.
|
|
|
#10 |
|
koko
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg har prøvd å få gjennom at det skal være to likestilte alternativ, ikke gudstjeneste og alternativt opplegg. Det går ikke rektor med på fordi udir bruker benevnelsene gudstjeneste og alternativt opplegg. Så da så...
|
|
|
#11 |
|
snur
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Ungene har vært på julegudstjeneste med sine respektive skoler. De får velge selv og synes det er koselig i kirken. Mannen bruker å ha med ungene i kirka på julaften mens jeg lager ferdig maten. I år vurderer vi kirke hele gjengen i en annen enn den vi hører til i. Håndballtreneren til 12-åringen er prest så han vil i den kirken treneren er prest i.
|
|
|
#12 |
|
Prematurmamma
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Våre barn deltar ikke på gudstjenester, verken i skolens regi eller ellers. (Med mindre det dreier seg om dåp/konfirmasjon eller sånne ting.) Kirkebesøk, julevandring og lignende er helt OK, men ikke gudstjeneste.
|
|
|
|
#13 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg fatter ikke - i år heller - hvorfor man skal ha gudstjenester i skoletiden. Kan de ikke bare arrangere en barnefokusert gudstjeneste på random søndag i desember og så kan alle foreldrene som vil at ungene skal forkynnes for ta de med dit? #konstruktiv
|
|
|
#16 |
|
Introvert optimist
|
Siden det da er vår skole så kan jeg legge til at info om påmelding her eller der var ryddig og ute i god tid også.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Her har ungene vært på skolegudstjeneste (både ateisten, tvileren og den troende). Vi går ellers aldri i kirken annet enn til dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi er ikke kristne og går kun i kirken i forbindelse med bryllup, begravelse eller dåp, men jeg har vært på julegudstjeneste med jobben og sunget på ymse julekonserter i kirker, og har også vært på gudstjeneste på julaften et par ganger med eks-svigerfamilien (og min meget venstreradikale militant ateistiske eksmann.
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Altså - folk som jobber i kirken og er kristne og går der til stadighet, synes også det er kjedelig med gudstjeneste, altså. Bare så dere vet det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Men det er da ikke noe argument for at jeg og Hiawata, som ikke tror, skal gå? Eller for at alternativet må sørge for å være kjedelig?
|
![]() |
|
|