|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Permakulturell
|
Sv: Paris - hva skjer?
Helt enig!
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig!
|
|
|
#103 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
AAB er ikke en del av en religiøs bevegelse/organisasjon ifb kristendom, IS og Al Qaida og dess like er skarpt rettet mot at de ønsker at islam skal ha herredømme over hele land og samfunn. Vi har pr idag ingen store, innflytelserike kristne bevegelser som jobber mot det samme som IS m.fl og derfor er det litt søkt å sammenligne. Selvfølgelig hadde vi fordømt slike aksjoner og framgangsmåter dersom KKL eller andre kristne bevegelser hadde gjort det samme.
|
|
|
#104 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Nei, det er jeg helt enig i, jeg siktet ikke til det innlegget og det jeg skrev var over hodet ingen støtte til rines utsagn. Det var rettet mot flere innlegg som handlet om at IS ikke er muslimer, at religion ikke har noe som helst med saken å gjøre, og så videre. Jeg enig i at tabu er for sterkt, men jeg synes ofte veldig mange samtidig forter seg å sørge for at religion ikke må knyttes til vold i noen sammenheng, og det tror jeg er uheldig. Det er svart/hvitt-skillet noen ønsker å sette opp mellom ekstremisme og religionen ekstremistene tilhører som jeg tror er uheldig. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Men det er jo ikke islam IS mener skal ha herredømme, men en ekstrem gren innenfor islam. De slakter jo ned andre muslimer som ikke tilhører deres "gren", det er det syke og som får meg til å tenke at dette ikke egentlig handler om religion og om gudstro, men at de plukker ut små deler av en stor verdensreligion, og bruker det til å legitimere undertrykkelse og vold. Sist redigert av Gaia : 14-11-15 kl 13:22. Årsak: Fikk med et sitat som ikke skulle være med |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Han er ikke medlem av en religiøs bevegelse, nei, i hvert fall er det ingen bevegelse som vil vedkjenne seg at han var tilknyttet dem, men han hevdet jo å være en celle i Knights templar, som hadde som sin oppgave å beskytte kristendommen og fordrive alle muslimer fra Europa. Organisasjonen i UK som han mente å tilhøre, sa seg enig i mye av tankegodset hans, men tok sterk avstand fra gjerningene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...ss/a/10080916/
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Og forskjellen er at det er en marginal gruppe uten mange tilhengere som IS og dess like har.
|
|
|
#108 |
|
|
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det synes jeg blir flisespikkeri. Han tok livet av 77 mennesker. En av de største terrorangrepene Europa har sett.
|
|
|
|
|
#112 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Det er ekstremismen, undertrykkelse og intoleranse vil må jobbe mot. I alle dets former. Både politisk og religiøs. Man bekjemper ikke ild med ild, men med vann. Og man bekjemper ikke vold og hat med vold og hat, men med kjærlighet og respekt. Vi må argumentere mot de som prøver å kneble de som ikke er enige med dem. Anerkjenne deres rett til å være uenig, men understreke at det ikke innebærer at de har noen rett til å forsøke å tvinge andre til stillhet gjennom bruk av vold og trussler. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Ikke minst derfor er jo religion et viktig tema, tenker jeg, for å nyansere. Det må jo gå an å diskutere ulike tolkninger av islam, slik man opp igjennom har diskutert ulike tolkninger av kristendommen. Det at det i stor grad er muslimer som utsettes for denne terroren forstår jeg ikke hvorfor skal være et argument for at religion ikke har noe med saken å gjøre. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Du trenger å gi tilbakemeldinger til andre brukere før du kan gi til Gaia igjen.
|
|
|
|
|
#115 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#117 |
|
villende
|
Problemet er at når religionen er fokus, så rammer man så mange, mange fler enn de man ønsker å ramme. Sist redigert av Gaia : 14-11-15 kl 14:30. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Og jeg vil gjerne minne om at i Tunisa, så reddet mange av de muslimske hotellansatte sine "kristne" gjester ved å danne menneskeskjold mot terroristene. Dette er de fredselskende, mot de som forfekter hat og vold. Ikke en religiøs krig. Så værsåsnill, ikke la dette handle om religion. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
maler
|
Sv: Paris - hva skjer?Min kollega synes det er vanskelig å bevege seg rundt som synlig muslim idag. Hun forstår like lite som oss her og er i svært liten grad istand til å se koblingene til egen religion utover at den blir brukt. Vi må virkelig ikke koble dette til vanlige muslimer vi har rundt oss.
|
|
|
#120 |
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg har ikke tid til å svare ordentlig nå, men hvis du tror at hensikten min med å ønske å diskutere religion som en del av en større debatt er å si at islam er islam er terror, ja da må jeg enten formulere meg klarerer eller du bør lese det jeg har skrevet en gang til. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, og jeg tror altså at det er viktig at vi klarer det. For terroristene som sprengte seg selv i lufta i går handler det om religion. Riktig tolket eller ikke, men det er klart at religion er sentralt her (blant annet for rekruttering), selv om det brukes av organisasjonene som et middel til makt. |
|
|
|
![]() |
|
|