Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvor mye ansvar har du for familiens klesvask
Jeg er enerådende på klesvasken hos oss - Ligg unna! 54 23,08%
Jeg har hovedansvaret, men setter innimellom andre i arbeid 75 32,05%
Jeg gjør mest, han gjør litt, og fordelingen er omforent 20 8,55%
Vi deler liksom på klesvasken, men jeg gjør jo mest 12 5,13%
Vi deler på klesvasken, og vi gjør faktisk like mye 29 12,39%
Mannen gjør mer enn meg 43 18,38%
Ungene tar klesvasken. 1 0,43%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 15:35   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Vi er nok ganske så likt. Vi ser begge hva som må gjøres, starter maskiner og henger opp tøy/får i tørketrommel. Vi har begge klær som må vaskes litt skånsomt.

Han bretter dog mer enn meg, og jeg legger på plass mer enn han.

Sortering:

- 40 mørkt
- 40 lyst
- 60 grader
- litt finere klær og skjorter - vask med lavere sentrifugering
- ull
- finvask
- klær uten skyllemiddel / klær som skal vaskes på vranga

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:36   #2
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg gjør stort sett alt, men sorteringen (40 grader hvitt, kulørt og sort, 60 grader hvitt og kulørt, 90 grader, finvask, treningsklær, ull) gjøres i det man slenger klærne i skittentøyet. Det kjipepste jeg vet med å vaske klær er sorteringen på forhånd, så det må alle (også fireåringen) ta ansvar for.

Mannen setter innimellom på vask, men stort sett er det jeg som gjør alt. Sette på vask og tørketromle går fort siden alt er sortert, men å legge sammen tar mer tid. Legge på plass er den største jobben, og den som alltid blir mest utsatt.

Gammel 11-11-14, 15:42   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ordna det sånn på vaskerommet at mannen min ikke kommer seg inn der. Så da må vel jeg vaske, da.
Ungene hjelper til med bretting og rydding av reint tøy, jeg gjør resten.

Gammel 11-11-14, 15:57   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klesvasken er mitt ansvar og sånn har jeg bestemt at det skal være. Jeg er skikkelig sær på sorteringen og har full kontroll på hva som kan tromles og ikke. Jeg er sikker på at mannen kunnen gjort det like bra, men jeg vil helst fikse det selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:59   #5
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Mannen tar det meste, som regel. Jeg setter på en ekstra maskin med mitt eget treningstøy når jeg går tom, og så bretter og rydder jeg innimellom hvis jeg syns vasken blir liggende for lenge. Men mannen har definitivt hovedansvaret for klesvasken.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:00   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, altså: Jeg sorterer lite og tromler det meste. Jeg mener likevel at klærne mine er like fine og hele og ordentlige som alle andres. Så jeg ser rett og slett ikke VITSEN med denne finsorteringa. Hva er det dere er så redd for?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:55   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, altså: Jeg sorterer lite og tromler det meste. Jeg mener likevel at klærne mine er like fine og hele og ordentlige som alle andres. Så jeg ser rett og slett ikke VITSEN med denne finsorteringa. Hva er det dere er så redd for?

Det er mye jeg ikke tromler grunnet

- krymping
- slitasje på tøy - eks. skjorter, som mannen går i til vanlig. Fine bluser og annet inngår også her.

Jeg synes personlig at plagg som ikke sentrifugeres for mye, blir mindre krøllete og derav penere når de tørker på stativ. Jeg stryker ikke vanlige klær, så vil ha alt så rett og slett jeg kan rett fra snora.
I tørketrommel blir jo alt krøllete.

Helt hverdagslige klær kan gå på vanlig 40 grader, men er det plagg jeg vil bevare formen litt mer på, så kjører jeg de på en litt finere vask med lavere sentrifugering.

Sist redigert av Dronningen : 11-11-14 kl 17:00.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:10   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør som deg, Divine.

Når det er sagt så har jeg en skuff med "dette må sikkert behandles pent, hvordan gjør jeg det tro?" greier. Den blir sjelden tømt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 16:12   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør mest, han gjør litt, og fordelingen er omforent.

Jeg gjør vel det meste. Sortering gjør alle selv, det er det egne dunker for.
Men jeg setter stort sett på maskinen, for det liker jeg å ha kontroll på Mye fordi jeg har en del kjoler og sånn.

Men å brette sammen gjør vi begge, og barna må selv legge på plass.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 17:09   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sorterte veldig mye før, helt ned til å skille rosa og lilla. Til det gikk opp for meg at jeg måtte vaske alle klær selv resten av livet, hvis jeg skulle fortsette sånn. Her går det i 40, 60, 90 og ull, og en sjelden finvask. Vi har veldig lite hvitt, egentlig bare bunadsskjortene, som klok av skade vaskes 18. mai. Alene.

Herre, så bra det går.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 17:11   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen av alternativene passet. Mannen vasker alt tøy, og foretrekker at det forblir slik. Han henger opp, bretter og legger på plass også. Skittentøyet sorterer vi i skittentøysskapet når vi legger det til vask.

(Brette klær får jeg lov til da, men det er så innmari kjedelig )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 17:45   #12
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg måtte nesten stemme det første alternativet, for det har fått relativt katastrofale følger en del ganger når mannen har ordnet med klesvasken. Det hender likevel at jeg ber om hjelp til å brette klær/henge opp en vask eller ber ham legge inn haugen jeg har gjort klar og sette på så og så mange grader. Han kjenner aldeles ikke forskjell på ull og bomull så han tok andre arbeidsoppgaver.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 18:32   #13
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde en litt "morsom" fordeling da vi var gift. (den er morsom nå, den var ikke det da gitt).

I hovedsak var klesvask madammen sitt ansvar.

Men jeg sorterte klærne. Og måtte mase i 2 dager om at hun skulle sette på en vask. Så da gjorde hun det. Så måtte jeg mase hele dagen på at hun måtte henge de opp. Så det endte med at jeg hengte de opp, og satte på de tre andre maskinene. Så minnet jeg henne på at de tørre klærne måtte komme seg opp av kjelleren. Og måtte tilslutt hente de selv, så ungene skulle ha klær. Hvis hun mot all formodning hentet de tørre klærne slengte hun de i en haug på skrivebordet mitt, så jeg måtte brette og legge på plass.

Men hun skrøyt VELDIG av at HUN gjorde all klesvasken.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 20:19   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Vi hadde en litt "morsom" fordeling da vi var gift. (den er morsom nå, den var ikke det da gitt).

I hovedsak var klesvask madammen sitt ansvar.

Men jeg sorterte klærne. Og måtte mase i 2 dager om at hun skulle sette på en vask. Så da gjorde hun det. Så måtte jeg mase hele dagen på at hun måtte henge de opp. Så det endte med at jeg hengte de opp, og satte på de tre andre maskinene. Så minnet jeg henne på at de tørre klærne måtte komme seg opp av kjelleren. Og måtte tilslutt hente de selv, så ungene skulle ha klær. Hvis hun mot all formodning hentet de tørre klærne slengte hun de i en haug på skrivebordet mitt, så jeg måtte brette og legge på plass.

Men hun skrøyt VELDIG av at HUN gjorde all klesvasken.

Jeg synes ikke slik martyraktig skittkasting er spesielt hyggelig.

Gammel 11-11-14, 21:51   #15
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes ikke slik martyraktig skittkasting er spesielt hyggelig.

Jeg kan slenge martyraktig skitkasting nå, for jeg gjorde det så absolutt IKKE når vi bodde sammen. Da var jeg ikke martyr en gang.

Lillesøster 09
Gammel 11-11-14, 21:52   #16
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Når jeg tenker meg om er jeg nok ikke martyr nå heller, all den tid jeg ler av hvor dum JEG var, som faktisk også skrøyt av at hun tok all klesvasken.

Lillesøster 09
Gammel 14-11-14, 20:25   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Når jeg tenker meg om er jeg nok ikke martyr nå heller, all den tid jeg ler av hvor dum JEG var, som faktisk også skrøyt av at hun tok all klesvasken.

Men det du gjør nå er jo virkelig martyraktig, du setter deg i en slags høyverdig offerrolle der du latterliggjør partneren din.
Tenker du at det var hennes ansvar å fortelle verden at du var den som tok ansvar, eller at ansvaret lå på dine skuldre som både tok ansvar og som forledet omgivelsene?

Gammel 14-11-14, 22:30   #18
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men det du gjør nå er jo virkelig martyraktig, du setter deg i en slags høyverdig offerrolle der du latterliggjør partneren din.
Tenker du at det var hennes ansvar å fortelle verden at du var den som tok ansvar, eller at ansvaret lå på dine skuldre som både tok ansvar og som forledet omgivelsene?

Næsj da, kan du ikke tillate at folk faktisk har selvinnsikt nok til å se at egen oppførsel påvirker partnerens? Det er jo ikke alltid like lett å heve blikket å se slike mønstre når man står midt oppe i noe. Så vidt jeg ser latterliggjør ikke Serafin exen sin, men sin egen unnfallenhet.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 18:49   #19
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Klesvask tar heldigvis mannen. Jeg hater alt som har med klesvask, bretting og rydding av denne å gjøre.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 19:18   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, klesvasken er mitt hovedansvar. Det betyr jo ikke at han ikke vasker klær.
På samme måte er oppvasken hans hovedansvar. Det betyr jo ikke at jeg ikke vasker opp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.