Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-14, 10:36   #101
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Fant ein artikkel i Dagbladet som gjengir nokre av dei talla eg fant i den andre artikkelen (som eg no ikkje klarar å finne):
http://www.dagbladet.no/2014/10/04/n...hoie/35571571/
Over 130 000 er langtidssjukemeldt med diffuse kroniske sjukdommar. Det står faktisk at det er den største pasientgruppa i landet. Kan det virkelig stemme?

I ei subgruppe på 17 600 av desse som har blitt analysert nærmare var 76% kvinner.

Gammel 06-10-14, 10:58   #102
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Fant ein artikkel i Dagbladet som gjengir nokre av dei talla eg fant i den andre artikkelen (som eg no ikkje klarar å finne):
http://www.dagbladet.no/2014/10/04/n...hoie/35571571/
Over 130 000 er langtidssjukemeldt med diffuse kroniske sjukdommar. Det står faktisk at det er den største pasientgruppa i landet. Kan det virkelig stemme?

Det forundrer meg ikke. Det forundrer meg mer at så mange sier de ikke kjenner noen som er sykmeldt pga. av diffuse lidelser, at alle helt sikkert har God Grunn. Jeg tror vi blir nødt til å gjøre noe med retten til 100 % lønn i sykeperioden, dessverre, og det er dumt, for det kommer til å gå ut over reelt syke (ikke slitne) mennesker også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 11:15   #103
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(...) svært ulik det som er "typisk kvinner", og det meiner eg absolutt ikkje som noko negativt! Du driter i kva som blir forventa av deg og gjer det du sjølv meiner er rett for deg. Eg trur svært mange kvinner er altfor opptatt av kva som blir forventa av dei.
Eg seier ikkje at alle kvinner tenker slik som som meg, men eg har inntrykk av at problem med å holde tankar om jobb og privatliv adskilt er større blant kvinner enn menn. I alle fall det med å sitte på jobb med dårlig samvittighet for barna. Det er i alle fall det inntrykket eg får når eg snakkar med andre kvinner og menn. Men når eg tenker meg om så er det nok ein del menn som tar med jobben heim, spesielt det med at dei tar jobbrelaterte telefonar og e-postar i helgene osv. Eg trur likevel ikkje dei bekymrar seg for jobben på fritida i like stor grad som mange kvinner gjer. Mannen min skrur av tankar om jobben i det han kjem inn døra heime. Har aldri problem med å få sove om natta sjølv om han veit at neste dag kjem til å bli superstress på jobb.
Og sånn er sjefen min på jobb også. Skikkelig irriterande for oss som ikkje klarar den kunsten der

Det burde jo ikkje vere sånne forskjellar mellom menn og kvinner, men eg meiner likevel at dei er der. Sjølv om vi innbillar oss at vi er hundre prosent likestilte når det gjelder husarbeid heime er det likevel vi kvinnene som føler på skammen når det ser skikkelig rotete og skittent ut når det kjem besøk. Mannen drit i det. Og kanskje du også, Esme. Men eg trur altså du skiller deg litt ut frå gjennomsnittskvinna. Også her inne, sjølv om det er rimelig stor andel av moderne kvinner her som ikkje er fastlåst i gamle kjønnsrollemønster.

Når det gjeld mekanismane bak kvifor eg har inntrykk av at det er slike forskjellar, så har eg ikkje noko veldig godt svar utover at det er det inntrykket eg får ved å observere andre rundt meg.

Og så la eg merke til ein anna uttalelse frå Nikolai Astrup som blei intervjua som trabel tobarnspappa: En sunn bieffekt av å få barn er at det ikke går an å tenke på noe annet når du er sammen med dem

Nok ein ting som eg trur ikkje er sant for kvinner. Eg tenker stadig på jobben når eg er med ungane. Og så tenker eg på ungane når eg er på jobb

Den slags negative generaliseringer som dette, fra en kvinne, om kvinner, synes jeg er utrolig skuffende. Det er ikke spesielt lett å bryte ut av "slik er kvinner"-båsen når kvinner selv jobber så hardt for å opprettholde den. Du sier selv at dette er basert på egne observasjoner, og nettopp derfor kommer min kommentar om at du er på jordet, (som kanskje var noe ufint? Vel, jeg synes det er ufint å trekke kvinner generelt inn i din virkelighetsbeskrivelse), og at dette nettopp er "basert på mine observasjoner", som var en reprise av ditt argument om hvorfor du mener kvinner er som de er.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes du er fullstendig på tur, Simone. Langt ute på jordet. Hvorfor? Tja, egne observasjoner.

Ganske ekkel og sarkastisk undertone der, syns eg. Eg er ikkje vant til å bli snakka til på den måten IRL og trur ikke Maverick pleier å snakke sånn til folk heller. Men på FP er det lov. Blant enkelte. Ikkje alle. Men dersom eg skal begynne å ta meg nær av sånt må eg finne meg ein anna plass å vere.

"Enkelte"?

Og jo, jeg synes strengt tatt ikke at å påpeke at generaliseringer etter et utdatert kjønnsrollemønster er på jordet er spesielt ekkelt eller sarkastisk, og det var i det minste ikke et snev av undertone der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 12:14   #104
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Eh, jeg har bare lest litt her og der i tråden. Men hvor på FP blir det oppfordret til å sykmelde seg? Jeg ser det motsatte. Det er flere med høyere utdannelse, interessante yrker og lederansvar her (*). For ikke å snakke om ektefeller som tar sin del av ansvaret, bra inntekt og vaskehjelp. Vel, nå generaliserer jeg.
Men jeg tror ikke det er overvekt av sånne som meg her, med kun videregående skole og en jobb hvor en ikke har noe å si i forhold til omstillinger, hvor en i teorien kan få tilrettelagt arbeidstid og hvor det er fysisk hardt og fokuset har blitt flyttet fra å være ajour hver dag til å ha bedre og bedre tall. Før tok vi en ekstra kaffekopp på rolige dager. Eller en ble sendt på pauserommet for å steke vafler. Det er helt borte nå. Det private hjemme har jeg ikke lyst til å gå inn på, det er rett og slett for deprimerende så tidlig om morgenen.
Likevel er jeg stort sett på jobb. Jeg bruker ikke alle barn syk-dagene, mannen tar sin del der. Jeg skiller dager mellom Paracet-dager da det er ok å dra på jobb og Paralgin Forte-dager da jeg kansje er hjemme. Men i forrige uke hadde jeg 3 Paralgin Forte dager og var på jobb. Går jeg en uke i strekk på Paralgin Forte og har vondt overalt, sover dårlig og generelt føler meg presset som en sur sitron så hender det at jeg blir sykmeldt.
(*) Edit: Jeg ser aldri disse kvinnene oppfordrer noen til å sykmelde seg.

Jeg leser ikke blogger, men ser det jevnlig her inne også. Da primært rundt tilfeller hvor HI er sliten, mistrives i jobben osv. Altså diffuse diagnoser/følelser som ofte har med organisering av LIVET å gjøre. Hverdagsproblemer og logistikk. Kan ikke si jeg har lest at noen synes det er feil å holde seg hjemme med prolaps i ryggen eller influensa, liksom.

Jeg er nok en av *kvinnene dine. Som fremfor å "sykmelde deg", oppfordrer til endringer på hjemmebane, å snakke med arbeidsgiver/partner, finne varige løsninger på utfordringene (som ikke innebærer "pusterom" i form av sykmeldinger), og som ikke minst har en sterk formening i om at man må sørge for å bli sjef i eget liv. Det er ingen andre som sitter med nøkkelen til din lykke.

Gammel 06-10-14, 12:28   #105
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det forundrer meg ikke. Det forundrer meg mer at så mange sier de ikke kjenner noen som er sykmeldt pga. av diffuse lidelser, at alle helt sikkert har God Grunn. Jeg tror vi blir nødt til å gjøre noe med retten til 100 % lønn i sykeperioden, dessverre, og det er dumt, for det kommer til å gå ut over reelt syke (ikke slitne) mennesker også.

Mener du at diffuse lidelser ikke er reelle?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 13:07   #106
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Mener du at diffuse lidelser ikke er reelle?

Dersom alt sammen er reelt må det jo eksistere ei plausibel forklaring på kvifor det har blitt så mykje meir av det dei siste 10-15 åra.

Men kva betyr "reelt" eigentlig? Eg tenker at alle som har slike diagnoser har "reelle" problemer av eit eller anna slag, men nokon av dei har kanskje blitt diagnostisert med noko somatisk der det kanskje heller skulle stått psykiatrisk diagnose. Spesielt i den borreliose-gruppa trur eg at det er ymse og det er det vel ganske brei einigheit om blant legar også.

Gammel 06-10-14, 13:12   #107
Simone

Standard

Den slags negative generaliseringer som dette, fra en kvinne, om kvinner, synes jeg er utrolig skuffende. Det er ikke spesielt lett å bryte ut av "slik er kvinner"-båsen når kvinner selv jobber så hardt for å opprettholde den. Du sier selv at dette er basert på egne observasjoner, og nettopp derfor kommer min kommentar om at du er på jordet, (som kanskje var noe ufint? Vel, jeg synes det er ufint å trekke kvinner generelt inn i din virkelighetsbeskrivelse), og at dette nettopp er "basert på mine observasjoner", som var en reprise av ditt argument om hvorfor du mener kvinner er som de er.

Kva er egentlig gale med setninga «Eg trur svært mange kvinner er altfor opptatt av kva som blir forventa av dei» ?
For det første står det «Eg trur». Altså gjer eg det rimelig klart at det er mine eigne betraktningar og ikkje ei faktaopplysning. Eg kan godt slenge på «Eg trur» foran «når det gjelder husarbeid heime er det likevel vi kvinnene som føler på skammen når det ser skikkelig rotete og skittent ut når det kjem besøk» også , men eg trur ikkje du blir blidare av det.

Kvifor er det ikkje lov til å seie kva ein trur og kva ein har inntrykk av?
Din konklusjon om at eg er heilt på jordet er vel også basert på deg sjølv og dine erfaringar?

Sjølv om vi ønsker å tru det er det vel litt naivt å tru at kvinner og menn er 100% likestilte på heimebane i norske heimar i dag. Det kan umulig vere spesielt kontorversielt å hevde det. I mange tilfeller er det høg grad av likestilling, men veldig ofte ikkje. Spesielt i familiar der begge eller mor har lav utdanning. Ved samlivsbrudd er det vel forsatt nokså vanlig at det er mor som har barna mest sjølv om det begynner å bli meir vanlig med 50/50-deling. Det er fortsatt ganske uvanlig at far har barna meir enn mor. Det er vel også ein indikasjon på at mor tar meir ansvar for barna enn far? Og for å kunne gjere noko med det må vi nesten innrømme at det er slik. Dersom det skal vere forbudt å skrive det kjem vi jo ingen veg?

Eg anser meg sjølv som rimelig likestilt. Alt av matlaging, husarbeid, ansvar for barn osv. blir delt 50/50. Mannen min hjelper ikkje til, slik eg høyrer mange kvinner snakke om. Han tar berre sin del av ansvaret. Men eg føler fremdeles på forventningane i miljøet rundt meg og innser at eg likevel ikkje er 100% likestilt sidan eg faktisk bryr meg. I desember er det for eksempel berre eg som får spørsmål om korleis vi ligg an i julestria. Mannen får aldri spørsmål om sånt sidan alle antar at det er eg som er koordinator for alt som skal gjerast og har kontroll på det. Det irriterer meg like mykje kvart år. Dersom mannen er i rommet når spørsmålet blir stilt sender eg berre spørsmålet vidare til han. Eksisterer det for eksempel juletråder på diskusjonsforum der det i hovudsak er menn? Mitt inntrykk er (igjen, eg snakkar om mitt inntrykk) er at det framleis er mor som er organisator for jula i dei fleste heimar. Far er med, men mor har hovudkoordinator-rolla. Sjølvsagt finns det unntak. Vår familie er eit av unntaka. Hos oss har vi ei veldig laidback-holdning til jula, men eg føler at det blir forventa frå kvinner rundt meg at eg skal vere meir opptatt av forberedelser til jul enn eg er. Mannen opplever ikkje det samme. Dermed opplever eg eit ekstra «usynlig» press i denne perioden som er totalt fraværande for han. Eg kan umulig vere den einaste kvinna her inne som føler på dette presset i desember.

Og når det gjeld påstanden om at enkelte kan tillate seg litt meir på FP når det gjeld å svare frekt, står eg for den påstanden. Blant «enkelte» er du inkludert, Maverick, men du er ikkje den einaste.
Eg trur ikkje eg er aleine om å ha denne oppfatninga, men det er nok ikkje så mange som orkar å ta peset med å støtte meg på det opent.

Gammel 06-10-14, 13:22   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nettopp de holdningene som gjør at det ikke er menn som får spørsmål om julesstress du underbygger i de første innleggene dine med måten du bruker språket ditt, Simone. "Vi kvinner", "typisk kvinner" og så videre. I motsetning til hvordan du fortsetter i senere innlegg.

Bevissthet rundt hvordan man som kvinne uttaler seg om kjønnsrollemønster er for viktig for hverdagslikestillingen til at jeg kan la slikt gå ubemerket hen.

Gammel 06-10-14, 13:31   #109
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dersom alt sammen er reelt må det jo eksistere ei plausibel forklaring på kvifor det har blitt så mykje meir av det dei siste 10-15 åra.

Men kva betyr "reelt" eigentlig? Eg tenker at alle som har slike diagnoser har "reelle" problemer av eit eller anna slag, men nokon av dei har kanskje blitt diagnostisert med noko somatisk der det kanskje heller skulle stått psykiatrisk diagnose. Spesielt i den borreliose-gruppa trur eg at det er ymse og det er det vel ganske brei einigheit om blant legar også.

Jeg skal ikke uttale meg om borreliose, men jeg tror at en del av fibromyalgipasientene kan være feildiagnotisert eller at man puttes der når man ikke finner ut noe annet. Det er ikke det samme som at det psykiatrisk f.eks. Jeg tror også at økningen kan skyldes at diffuse problemer blir satt i slike grupper der de ble hengt på noe annet for f.eks 15 år siden. Det kan også ha noe med at man etterhvert har blitt flinkere til å presse legen til å få en diagnose, jeg tenker at leger kunne ha en tendens til å blåse av type kvinneplager tidligere.
Min mor hadde først reumatiskediagnose for mange år siden, de lurte blant annet på Bechtrevs, så ble det fibromyalgi i mange år, før de gikk helt vekk for fra dette og hun har nå leddgikt-psoriasis og sjøgrens syndrom (type reumatisme).

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-10-14, 13:34   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og når det gjeld påstanden om at enkelte kan tillate seg litt meir på FP når det gjeld å svare frekt, står eg for den påstanden. Blant «enkelte» er du inkludert, Maverick, men du er ikkje den einaste.
Eg trur ikkje eg er aleine om å ha denne oppfatninga, men det er nok ikkje så mange som orkar å ta peset med å støtte meg på det opent.

Ah, dette synes jeg er fryktelig vanskelig å forholde seg til, "det er mange som egentlig synes du er teit, men de kommer nok ikke til å si det, for du er så kjip, så dette snakker vi om bak ryggen din i stedet for", det var flashback til ungdomsskolen, gitt.

Pokkern så kjip og sårende kneblingstaktikk, altså! Enten tar man en åpen og fair diskusjon, eller så kan man holde kjeft.

Gammel 06-10-14, 13:42   #111
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Det er nettopp de holdningene som gjør at det ikke er menn som får spørsmål om julesstress du underbygger i de første innleggene dine med måten du bruker språket ditt, Simone. "Vi kvinner", "typisk kvinner" og så videre. I motsetning til hvordan du fortsetter i senere innlegg.

Bevissthet rundt hvordan man som kvinne uttaler seg om kjønnsrollemønster er for viktig for hverdagslikestillingen til at jeg kan la slikt gå ubemerket hen.

Bevisshet rundt dette utelukker vel ikke at man sette fingeren på at det faktisk er et stykke igjen til det er total hverdagslikestilling, slik som Simone gjør.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-10-14, 13:43   #112
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

No har det komt ein oppfølgingsartikkel i Aftenposten som diskuterer sjukemelding under graviditet spesielt:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7731559.html

Gravide blir i langt større grad sjukemeldt no enn på 90-tallet. Kvifor det?
Kan dette også ha noko med ein mentalitet som utvikler seg blant kvinner om at det er ok å ta det litt med ro når ein er gravid? Eller er det meir komplikasjonar blant gravide no enn før?

Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende har gått opp, det samme har vel gjennomsnittsalderen for fødende generelt. Med alder kommer mer komplikasjoner og oftere tvillingsvangerskap også, noe som i seg selv er risiko per definisjon.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 13:44   #113
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Bevisshet rundt dette utelukker vel ikke at man sette fingeren på at det faktisk er et stykke igjen til det er total hverdagslikestilling, slik som Simone gjør.

Nei, så klart ikke. Ordvalgene i de første innleggene ga dog inntrykk av "sånn er kvinner" og "vi kvinner", og det gir et helt annet inntrykk.

Gammel 06-10-14, 13:55   #114
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Nei, så klart ikke. Ordvalgene i de første innleggene ga dog inntrykk av "sånn er kvinner" og "vi kvinner", og det gir et helt annet inntrykk.

Men noen gang er det jo "sånn", man kan kalle en spade for en spade. Jeg ser det jo her på jobben hos meg, totalt kvinnedominert og jeg må nesten le noen ganger, så politisk ukorrekt kjønnsrolletypisk de er.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-10-14, 13:59   #115
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Men noen gang er det jo "sånn", man kan kalle en spade for en spade. Jeg ser det jo her på jobben hos meg, totalt kvinnedominert og jeg må nesten le noen ganger, så politisk ukorrekt kjønnsrolletypisk de er.

Vel, jeg er kvinne, og jeg er ikke "sånn".

Gammel 06-10-14, 14:15   #116
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Vel, jeg er kvinne, og jeg er ikke "sånn".

Nei, men mange andre er "sånn", flere enn vi liker å tenke på.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-10-14, 14:17   #117
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nei, men mange andre er "sånn", flere enn vi liker å tenke på.

... og det blir ikke færre av at man omtaler det som en opplest og vedtatt sannhet at Sånn er kvinner.

Gammel 06-10-14, 14:19   #118
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke "sånn", håper jeg, og jeg har ihvertfall ikke lyst til å være "sånn".

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 14:19   #119
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

... og det blir ikke færre av at man omtaler det som en opplest og vedtatt sannhet at Sånn er kvinner.

Jeg er enig i at man skal være bevisst, men man kan uansett få lov å peke på at man opplever det som mer kjønnsrolletradisjonelt rundomkring seg enn det som er ønskelig og at dette kan være med på at kvinner blir mer "slitne" enn menn.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 06-10-14, 14:22   #120
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er enig i at man skal være bevisst, men man kan uansett få lov å peke på at man opplever det som mer kjønnsrolletradisjonelt rundomkring seg enn det som er ønskelig og at dette kan være med på at kvinner blir mer "slitne" enn menn.

Nå føler jeg det går litt i loop her. Jeg er ikke uenig i det. Jeg mener derimot at man skal være obs på hvordan man da selv bygger opp under kjønnsrollemønsteret med eget språk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.