Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave til egen konfirmant?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-14, 13:55   #101
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gave til egen konfirmant?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg leser slike tråder og kjenner at jeg overhodet ikke har noe ønske om at ungene mine skal konfimrere seg. Vi kommer ikke akkurat til å promotere det som "en ting vi gjør i vår familie" akkurat.

Jeg fikk bunad av besteforeldrene mine. De hadde god råd.

Av moren min fikk jeg en språkreise som jeg selv betalte en del på og av faren min fikk jeg en kassegitar. I tillegg ble det holdt selskap hjemme hos mamma med mat som vi hadde bestilt. Jeg vet at konfirmasjonen gjorde et dypt innhogg i økonomien, og jeg hadde litt dårlig samvittighet. Men er var (og er) relativt god på dårlig samvittighet.

Jeg vurderer sterkt å diskutere med ungene hvorfor de skal konfimere seg. Kanskje finner de ut at det er noe man ikke behøver å gjøre. Men jeg tenker nok at de ikke ønsker å stikke seg så mye ut. Svigermor har allerede nå spurt. "hvilken bunad skal hun ha?" MÅ man ha bunad? Jeg fikk bunad da jeg var 25, tenker det er mer passende alder, man er mer utvokst. I dag som 11-åring er hun ganske så spinkel. Kan ikke se for meg at hun har noe i nærheten av voksenkropp om 3-4 år.

Gammel 04-09-14, 14:00   #102
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men de fleste gutter konfirmeres ikke i bunad, de konfirmeres i en ganske rimelig dress de stort sett vokser fra i løpet av 6-12 mnd etterpå. Jeg tror ikke man kan si at det er en tilsvarende fin gave?

Dress er på ingen måte like fint som bunad nei. Ingen tvil om det. For meg er det sånn at alle tre skal få bunad, men det er bare jenta vår som fikk sin til konfirmasjonen fordi hun er ferdig utvokst sånn omtrent. Guttene skal få seinere. Så dressen er bare et festplagg og det regner jeg ikke som gave. Sånt har de jo fått gjennom hele oppveksten og den dressen de får der blir sikkert ikke den siste jeg kjøper heller. Men mange mener at selskapet og feiringen er gave nok fra foreldrene og det er jeg i grunnen enig i.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 14:08   #103
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Dress er på ingen måte like fint som bunad nei. Ingen tvil om det. For meg er det sånn at alle tre skal få bunad, men det er bare jenta vår som fikk sin til konfirmasjonen fordi hun er ferdig utvokst sånn omtrent. Guttene skal få seinere. Så dressen er bare et festplagg og det regner jeg ikke som gave. Sånt har de jo fått gjennom hele oppveksten og den dressen de får der blir sikkert ikke den siste jeg kjøper heller. Men mange mener at selskapet og feiringen er gave nok fra foreldrene og det er jeg i grunnen enig i.

Jeg er også enig i det sånn egentlig, men det er ikke vanlig, i hvertfall ikke der vi bor. Jeg er ikke tøff nok til å la ungen skille seg ut på den måten.

Gammel 04-09-14, 14:32   #104
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sitter de og teller penger og snakker høyt om hva de har fått og sånn? De gjør vel det. Jeg hadde rett og slett satt en stopper for det. Jeg fikk en tur til Usa til konfirmasjonen jeg, med HEELE familien! Dvs det årets (noe ekstravagante i forhold til andre år) ferie.

Hva skjer om noen får lite til konfirmasjon? Går folk rundt og visker og tisker? Går de og snakker om at familien eller personen er fattig? Sukk og stønn.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 14:36   #105
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nå har ikke jeg hatt konfirmanter enda, men jeg husker jo at vi snakket om det når jeg ble konfirmert. Men ikke noe visking og tisking da.

Der jeg vokste opp var det veldig stort spenn på gavene - noen fikk noen tusenlapper til sammen, og noen fikk aksjer til en halv million. Klart det blir litt sammenligning av sånt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 14:37   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg er litt glad for at ungen min vokser opp i et miljø hvor ingenting er "vanlig", egentlig. Det er store variasjoner og ungene bryr seg lite om hva andre har, hva andre har fått eller om de skiller seg ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 14:37   #107
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja, helt greit det. Men det er spennet fra å snakke og sammenligne litt, til å ikke tørre å la ungen stå utenfor pengegaloppen av frykt for at de da vil skille seg ut som plager meg.

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 14:37   #108
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Håper det er sånn hos oss og Tallullah!

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 14:42   #109
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Sitter de og teller penger og snakker høyt om hva de har fått og sånn? De gjør vel det. Jeg hadde rett og slett satt en stopper for det. Jeg fikk en tur til Usa til konfirmasjonen jeg, med HEELE familien! Dvs det årets (noe ekstravagante i forhold til andre år) ferie.

Hva skjer om noen får lite til konfirmasjon? Går folk rundt og visker og tisker? Går de og snakker om at familien eller personen er fattig? Sukk og stønn.

Det er jo relativt mange år siden jeg var konfirmant, men jeg visse hva og hvor mye penger de i klassen hadde fått. Mener jeg å huske. Ikke hvisking og tisking, men at vi pratet om det.

Jeg tror ikke at noen tenkte over at jeg fikk mindre enn de andre. Ikke jeg heller, egentlig. Før jeg ble voksen og lurte litt på hvorfor. Jeg har ikke noe mindre slekt enn de andre. Men sannsynligvis har slekta mi mer moderate gavetradisjoner.

Gammel 04-09-14, 14:55   #110
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stort spenn på hva de får både fra foreldre og slekt. Det forholder man seg helt greit til. Men selvfølgelig snakker de om det? Gutter får mer penger enn jenter som får bunad og smykker, og forskjellene mellom familier er stor. Men jeg tror ikke jeg har hørt om noen som ikke har fått noe fra foreldrene utenom selskap. Det kan godt være vanlig andre steder for alt jeg vet. Stor pengegave kommer mine ikke til å få, det er jeg sikker på. Men de kommer til å få noe.

Gammel 04-09-14, 15:00   #111
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Her vi bor konfirmerer alle seg, kjenner faktisk ingen i klassene til mine eldste som ikke har konfirmert seg.
Vi har hatt to konfirmanter og jeg tror det er ganske vanlig at konfirmantene snakker i klassen om hva de fikk, det kan sikkert oppleves som press av mange. Det er store variasjoner i beløp, gaver, selskap og tradisjoner, selv synes vi at vi har brukt veldig mye penger på konfirmantene våre, men mange bruker visst langt mer enn oss.
Vi har god råd og har et relativt høyt forbruk og hadde fine selskaper, men jeg tenkte virkelig aldri på å gi Storesøster penger eller en gave i tillegg til den flotte beltestakken hun fikk. Bunadssølvet fikk hun av besteforeldrene.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 15:02   #112
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Ja, de snakker om det naturligvis. Men snakker de ned de som har fått lite? I min tid var det mer "han fikk sååå mye!" ikke noe "hun fikk sååå lite". I alle fall synes jeg det er uhørt å snakke ned de som ikke har fått så mye penger, hildrane du.

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 15:05   #113
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja, de snakker om det naturligvis. Men snakker de ned de som har fått lite? I min tid var det mer "han fikk sååå mye!" ikke noe "hun fikk sååå lite". I alle fall synes jeg det er uhørt å snakke ned de som ikke har fått så mye penger, hildrane du.

Det finnes jo drittsekker blant tenåringer også, men det har jeg ikke hørt noe om noe sted. Men at alle veg hvem som fikk hva innen et miljø er nok vanlig.

Gammel 04-09-14, 19:11   #114
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åå Det er bare så ufattelig uaktuelt kjenner jeg!

Jeg synes dere har fått til noe flott for gutten! Jeg blir faktisk nesten litt dårlig av alt dette oppstyret rundt konfirmasjon. Ho Hei! Vi er ikke kristne, men fest skal du få! Og mange tusen kroner! Det er jo tradisjon! Hurra!! :gjeld:

Enig. Og du, den prikken du fikk skulle høre til dette innlegget. Jeg trykket feil og kom borti den trekanten også, så jeg håper ikke jeg har rapportert deg eller noe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 19:18   #115
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjennom hele tråden har jeg lurt på følgende: Hvordan vet dere hva som er vanlig? Mange virker skråsikre på hva som er "standard"/ norm der de bor. Har dere oversikt over sånt? Hva venner får også?

Jeg har bare vært i komf til mine tantebarn. Jeg aner ikke H a de fikk av foreldre eller om de i det hele tatt fikk noe. Det var heller ikke noe gavebord, og jeg vet ikke hva de fikk av andre.

Gammel 04-09-14, 19:23   #116
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer heller ikke til å gi en stor pengesum når vi har konfirmant til våren. Fest og klær blir gaven, og så får han evt. en gave til samme sum som julegaven (500-1000) om han ønsker seg noe spesielt. Vi har stor familie og selskapet blir dyrt selv om vi på ingen måte har tenkt å slå på stortromma. 10000 kr på toppen av mat, lokale og klær, ville vi merket godt, i tillegg får han garantert penger nok den dagen. Hyacinth: jeg aner ikke hva som er vanlig her vi bor.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 19:26   #117
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Min kilde til hva som er vanlig er kollegaer og naboer og folk jeg kjenner som har hatt konfirmant. Det er sikkert mange som gjør ting annerledes også.

Gammel 04-09-14, 19:26   #118
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror kanskje jentene vil være bitte litt umodne i hodet, og ikke helt se verdien av bunaden før de blir eldre. At det på en måte er litt mitt prosjekt. Men kanskje jeg vil ta feil. At de hadde valgt pengegave som broren, om de hadde fått et ord med i laget der. Så at de skal få noe, slik at de også kan ha litt å bruke over en periode der jeg vet at mangt koster noe, var nok litt av tanken her. Vi er få i familien, og jeg vil nok på en måte prøve å kompensere litt for det kjenner jeg meg selv rett. Det handler ikke om å få mest eller så voldsomt, men at de kan ha noe der og da. Når jeg hører at ungdom får opp til 40 000 her, så ser jeg jo at det kan bli sammenligning.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 19:48   #119
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Min kilde til hva som er vanlig er kollegaer og naboer og folk jeg kjenner som har hatt konfirmant. Det er sikkert mange som gjør ting annerledes også.

Ja, jeg har ikke eldre barn enn 12 år (straks 13), og mine venner har nesten alle sammen litt yngre barn. Har noen få venner med eldre barn, men har ikke spurt om gaver. På jobben har det vært snakket en del om konfirmasjoner når man har hatt konfirmant, men de snakker mest om maten, taler og sanger og stress. Har aldri hørt noen fortelle hva de skal gi sin håpefulle.

Gammel 04-09-14, 19:50   #120
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ikke? Jeg har fått utlegninger både om det og hva alle i klassen til vedkommende håpefulle har fått. Jeg har ikke trengt gravemaskin for å få den infoen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.