Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

What's your cultural dealbreaker?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-14, 10:19   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Kul

Sv: What's your cultural dealbreaker?

Jeg mister veldig fort respekten for tradisjonelle do-gooders som overhode ikke har skrupler med å anbefale "vaskehjelpa" som både vasker hjem og klær for 150 kr timen cash. Mer en ofte er dette folk som kaller seg feminister og som selvfølgelig er imot sosial dumping. Men å lønne kvinner "utenfor" systemet er helt greit for de vil det jo selv.

Gammel 10-05-14, 12:05   #2
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså, jeg er åndssnobb så det holder, men jeg holder det da ikke mot folk at de har kunnskap om kuriosa?

En åndssnobb av det slaget jeg tenker på, ville ikke syntes at slikt var kuriosa. Men så var det det med definisjoner, da.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 10:15   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man krydrer språet sitt med setninger som:

- maten er så jævvla dyr i Norge
- de hælvetes bønna som suger penger fra staten
- dyr har ikke verdi/er ekle/lukter/bør ikke synes etc

Så er jeg relativt trygg på at dette er et menneske som neppe vil gi meg noe særlig positivt og skygger banen.
Folk som ikke liker dyr skremmer meg

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 10:18   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg liker ikke dyr noe særlig. Jeg pleide å elske særlig katter og hester, men nå har jeg blitt allergisk og forbinder pelsdyr bare med noe jeg bør holde meg langt unna og som medfører smerte og ubehag.

Men jeg er ikke farlig psykopat av den grunn altså. (Jeg elsker slow-TV-lammingen da, hvis det er formidlende?)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 11:08   #5
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Om man krydrer språet sitt med setninger som:

- maten er så jævvla dyr i Norge
- de hælvetes bønna som suger penger fra staten
- dyr har ikke verdi/er ekle/lukter/bør ikke synes etc

Så er jeg relativt trygg på at dette er et menneske som neppe vil gi meg noe særlig positivt og skygger banen.

Og i motsatt retning har man de som heller ville reddet en hund framfor et druknende barn o.l. De synes jeg er like skremmende.

Gammel 10-05-14, 11:13   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Og i motsatt retning har man de som heller ville reddet en hund framfor et druknende barn o.l. De synes jeg er like skremmende.

Ja, de er skumle de også :jepp:

Sitat:

Er vi over på generelle dealbreakers? For jeg regner ikke politikk og ulovligheter som (pop)-kulturelle dealbreakers, akkurat.

Det ble så ekskluderende for oss som ikke er på fornavn med en eneste kunstner og som ikke aner hva det er med den forfatteren på C (?)

(altså alle vi andre, som også er en del av FP og som ville havnet under raderen, fordi vi ikke er kultruelle nok, eller på rett måte)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 10:55   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er vi over på generelle dealbreakers? For jeg regner ikke politikk og ulovligheter som (pop)-kulturelle dealbreakers, akkurat.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 10:57   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, du har selvsagt rett.

I så fall tror jeg ikke jeg har noen kulturelle dealbrakere. Og jeg sier som Acsa: det kan umulig stemme, så snobbete som jeg er.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 11:07   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo an på hva vi mener med dealbreaker. Jeg svarte etter fortolkningen «Vi to blir aldri nære venner». Ikke «Du er jordens avskum».

Apropos Ole Ivars og musikkhøyskolen: Faren min er musiker i et elitært og særs musikksnobbete miljø, men så godt som alle som faktisk prøvde å leve av det, tok også jobber med artister de heller ville dødd enn eid en plate med. Faren min også. Det forhindrer ikke dansebandmusikk i å være en sjanger hvor så godt som all musikken er enkel og formulaisk. Skal ikke engang nevne tekstene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 12:28   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg sliter temmelig mye med danseband, men vil vel ikke helt si jeg mister respekten for folk om de liker det. Jeg er glad i både naboen og svigerforeldrene mine likevel. Av det som er nevnt i tråden er nok kanskje Paradise Hotel det som får meg til å rynke mest på nesa, jeg forstår virkelig ikke at noen gidder å bruke tid på sånt søppel. Og jeg har nok av guilty pleasures sjøl, men et sted går streken.

Av generelle ting er det vel også litt, jeg har lite å snakke om med den stereotype FrP-velgeren, og de kjenner man jo en del av, men det er jo ikke sånn at jeg ikke snakker med dem. (Jeg har et par gamle bekjente som jeg ikke gidder å få opp i nyhetsfeeden på FB, riktignok.) Men - jeg endte med å begrense tilgangen til en tidligere deltidsjobbkollega her for liten siden, etter noe heftig antivaksinepropaganda hun la ut, som jeg besvarte saklig og med kildereferanser. Etter at hun så redigerte eget innlegg og sletta halvparten av mine kommentarer gadd jeg ikke mer. Det gjør meg ingenting å være uenig og fortsatt ha en relasjon til noen, men når jeg blir sensurert - da kan det i grunnen være det samme. Jeg behandler vel stort sett folk med respekt inntil de er respektløse mot meg.

Sist redigert av Matilda : 10-05-14 kl 12:47.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 12:32   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, serøst, hva er det med den forfatteren på C?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 12:44   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble så ekskluderende for oss som ikke er på fornavn med en eneste kunstner og som ikke aner hva det er med den forfatteren på C (?)

(altså alle vi andre, som også er en del av FP og som ville havnet under raderen, fordi vi ikke er kultruelle nok, eller på rett måte)

Joa, men nå var det kultur som var spørsmålet da. Ikke generelle ting man misliker hos andre. Helt greit det med en avsporing, men det er jo er annet spørsmål.

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

En åndssnobb av det slaget jeg tenker på, ville ikke syntes at slikt var kuriosa. Men så var det det med definisjoner, da.

Absolutt. Jeg kan nok bli sett på som en åndssnobb: jeg jobber med kultur og har alltid gjort det, til tider ganske vanskelig tilgjengelig innen ulike sjangre. Jeg har jobbet med folk som driver med det særeste av det sære, men kunnskap, selv om det er om dansebandartister, har aldri blitt frowned upon. Nær kjennskap til Paradise Hotel-deltakere, derimot!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men, serøst, hva er det med den forfatteren på C?

Det er han som har skrevet Alkymisten. Av mange oppfattet som dyp, meningen med livet, nydelig og løsningen på alt. Av andre enkel, simpel og overdådig. Jeg har lest den. Jeg hatet den absolutt ikke, men skjønte heller ikke fuzzet. Jeg syns absolutt ikke den var særlig dyp. Jeg trodde det var en barnebok, fordi den er skrevet i en ganske naivistisk stil.

Jeg vil si at å like den eller ikke definerer forskjellen på dem som tror det er mer mellom himmel og jord og realister.

Sist redigert av Tallulah : 10-05-14 kl 12:49.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 12:42   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir bittelitt irritert på folk som mååååper når jeg sier at jeg sier at jeg går fast i operaen. For den musikken er jo sååååå fæl.

Jeg godtar derimot helt fint at mannen min ikke har så lyst til å være med meg, fordi han ikke liker musikken. Men det er fordi han faktisk har gitt det en god del sjanser når han har vært med meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 12:56   #14
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ahh, det er han ja. Alkymisten er den kjedeligste boken jeg har lest. Når folk sier boken forandret livet deres blir jeg oppriktig bekymret, for den er virkelig ikke mye livendrende.

Gammel 10-05-14, 13:04   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ahh, det er han ja. Alkymisten er den kjedeligste boken jeg har lest. Når folk sier boken forandret livet deres blir jeg oppriktig bekymret, for den er virkelig ikke mye livendrende.

Det hørtes da virkelig ille ut.

Jeg har bare lest en halv bok av Coelho og sluttet fordi den var kjedelig. Ikke husker jeg hva den heter en gang. Den var om pilgrimsreisen til Santiago. Jeg vet om mennesker som elsker den boka og det bekymrer meg ikke veldig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 13:10   #16
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg vet om mennesker som elsker den boka og det bekymrer meg ikke veldig.

Å elske en bok er en ting, at den endret livet ditt er noe annet. I mine øyne hvertfall.

Gammel 10-05-14, 17:01   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er ikke kultur en så stor del av livet at det er en dealbreaker med noen. Eller, nei, forresten. Jeg blir dødssnurt når noen sier at tegneserier ikke er kultur (sant!) Angående det å være på fornavn med forfattere: Mannen min klarte å lagre "Forbrytelse og straff" under Fjodor i stedet for Dostojevskij - det var en kulturell nedtur. Det høres mye bedre ut å lese Dosojevskij, enn å lese Fjodor, det siste høres jo mer ut som om utedolektyre.

Gammel 10-05-14, 17:48   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det hørtes da virkelig ille ut.

Jeg har bare lest en halv bok av Coelho og sluttet fordi den var kjedelig. Ikke husker jeg hva den heter en gang. Den var om pilgrimsreisen til Santiago. Jeg vet om mennesker som elsker den boka og det bekymrer meg ikke veldig.

Den har jeg også lest halve av og sluttet pga kjedsomhet. Men det har jeg også gjort med enkelte bøker som går for å ha høy kvalitet. Alkymisten har jeg lest, og det var ei bok. Ikke kjedelig, men heller ikke oppsiktsvekkende på noe vis.

Det er vanskelig å diskutere kulturelle uttrykk og smak. Greit så lenge man beveger seg på aksen enkelt-komplisert kanskje, men vanskelig når man blander inn kvalitet som et kriterium. For hva er nå det? De fleste vil være enige i at det er noe annet enn smak, men finnes det noen klare kvalitetskriterier som alle er enige om? Er det en ulempe at massene liker det? Eller er det et bevis på at man har greid å formidle det man vil? Er kvaliteten høyere jo mer utilgjengelig det er for en uten spesiell interesse?

Gammel 10-05-14, 21:08   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den boka var drittkjedelig, og jeg har alltid trodd at det var meg det var noe galt med.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 22:14   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den boka var drittkjedelig, og jeg har alltid trodd at det var meg det var noe galt med.

Hvordan vet vi da at den er dårlig og at man ikke bare ikke har skjønt poenget? For avansert vil jo i mange tilfeller fremstå som kjedelig for uinvidde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.