|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaMen det kan jo hende at legen har kvote, da. Jeg hadde det samme med min gynekolog, hun hadde bare tilskudd, er det dét det heter, til én dag i uken, så jeg måtte vente 3 mnd. Jeg kom jo ikke på å bruke helseforsikringen min en gang, men sto i køen og tok plassen til en annen.
![]() |
#102 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Ja, og på kort sikt ville du forkortet køen ved å bruke helseforsikring. Men det stimulerer jo ikke til utvidet kvote, på den andre siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet er kamp om driftstilskudd, altså. Jeg tror ikke legen tjener vesentlig mindre på det, det er pasienten som betaler mindre. Antall bevilgninger er politisk bestemt, vel?
![]() |
#104 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Men om et barn er blitt utredet og det bestemmes at det skal iverksettes tiltak (for eksempel samtaler, logoped, ekstraressurs e.l) er det da noen frist for å iverksette disse tiltakene?
![]() |
#105 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Sikkert nok. Du har sikkert rett. Jeg har heller ikke sjekket om det er alternativer heller, man ringer jo bare dit man får anbefalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det blir jo innvilget for et (eller flere) skoleår om gangen da gjerne, noen får også oppstart midt i skoleåret men da er det gjerne færre ressurser tilgjengelig som er "til overs". Sist redigert av m^2 : 19-03-14 kl 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Bedreviter
|
Vet ikke. Jeg har så langt ikke klart å se lenger frem enn til Mål 1: "Fot innenfor døra". |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Rockesøster
|
Takk for oppklaring.
![]() |
#110 |
maler
|
Jeg tenker at når man ikke får den hjelpen man trenger og som man helt åpenbart skal ha, kan man ikke stille seg rolig i en krok og tenke at man kanskje muligens skyver noen bakover i køen hvis man vinner frem med klagen sin? Det blir helt bakvendt tankegang for meg. Gjennom å klage og bråke litt kan man også sette søkelyset på manglende ressurser slik at det på sikt blir bedre for alle køståerne. Jeg tenker vel at det ikke er slik at man passivt skal godta at det er for lite ressurser på et område og ta til takke med den biten man blir tilbudt når man vet at man egentlig er avspist med mindre enn man skulle hatt. Jeg har sittet i møte med skolen og sagt at "Jeg skjønner at det er mye i denne klassen og at vi ikke er de aller mest trengende, men jeg er ikke enig i at dette skal nedprioriteres på grunn av uflaks med klassesammensetning, han har krav på tilrettelegging uansett". Når kapitulerte vi jo i og for seg til slutt og kjøpte et bedre tilbud, men likevel. Eller skal man godt at skolen ikke har kapasitet til å følge opp mobbesaker eller at PPT ikke kommer på banen før det har gått lang tid? Jeg mener at man skal si fra hvis man kan og så høyt som man kan, og at det ikke hjelper hverken egne eller andres barn dersom man pent holder plassen sin i køen i årevis.
![]() |
#111 |
Travelt opptatt
|
Fylkesmannen er klageinstans, og det er helt greit. Dessverre roper høyresida høyt om å vingeklippe fylkesmannen, frp vil sågar bytte ham ut med en egen domstol. Da vil ihvertfall bare de ressurssterke kunne nå fram.
![]() |
#112 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg sier ikke at det alltid er feil å rope høyt, men det betyr ikke at det alltid er riktig heller. Det er også stor forskjell på alvorlig syke barn og barn som står i kø for testing hos PPT eller i barnehagekø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Bedreviter
|
Enn så lenge ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Halloen!
Som sagt, jeg skjønner at folk blir utålmodige og leie, og jeg ser fordelene med at noen sier fra. Det beste hadde selvsagt vært om det var ressurser til alle, eller om det fantes klare retningslinjer for hvem som skal prioriteres først og hvorfor, og at alle ansvarlige brukte disse. Jeg vet jo ikke så mye om hva som foregår på sykehusene eller i NAV, men i enkelte skoler er det slett ikke alltid logisk hvilke elever som får mest tilrettelegging og spesialundervisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Bedreviter
|
Nei, men mitt inntrykk er at det går begge veier. Av og til er det barn av de mest krevende foreldrene som får mest hjelp. Like ofte virker det som det er de mest krevende elevene (for skolen) som får hjelpen, selv om det ikke nødvendigvis er de som er mest hjelptrengende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
maler
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaFor meg er det fremmed tankegang at man ikke skal si fra for å få det man trenger og skal ha, enten det er barnehageplass (det er imidlertid ikke akkurat liv og død, det problematiske der er vel mer hvis det hjelper å mase, det bør ikke hjelpe). Men at unger ikke får den opplæringen de skal ha enten fordi skolen ikke virker eller fordi PPT ikke får ut fingern er ikke noe jeg synes man skal godta fordi det er lange køer. Det kommer selvfølgelig litt an på hvordan man gjør det også, men klage når det er helt urimelig lang behandlingstid synes jeg er helt på sin plass, det samme gjelder å si høyt og tydelig fra hvis man ikke får på plass for eksempel tiltak ved mobbing.
![]() |
#117 |
Halloen!
Ja, det har du faktisk helt rett i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Jeg jobber med skrøpelig eldre og der er det ikke mye ressursstyrke, ergo er tilbudet deretter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|