|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet er kamp om driftstilskudd, altså. Jeg tror ikke legen tjener vesentlig mindre på det, det er pasienten som betaler mindre. Antall bevilgninger er politisk bestemt, vel?
|
|
|
#2 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Sikkert nok. Du har sikkert rett. Jeg har heller ikke sjekket om det er alternativer heller, man ringer jo bare dit man får anbefalt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg sier ikke at det alltid er feil å rope høyt, men det betyr ikke at det alltid er riktig heller. Det er også stor forskjell på alvorlig syke barn og barn som står i kø for testing hos PPT eller i barnehagekø. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Enn så lenge ... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Som sagt, jeg skjønner at folk blir utålmodige og leie, og jeg ser fordelene med at noen sier fra. Det beste hadde selvsagt vært om det var ressurser til alle, eller om det fantes klare retningslinjer for hvem som skal prioriteres først og hvorfor, og at alle ansvarlige brukte disse. Jeg vet jo ikke så mye om hva som foregår på sykehusene eller i NAV, men i enkelte skoler er det slett ikke alltid logisk hvilke elever som får mest tilrettelegging og spesialundervisning. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Nei, men mitt inntrykk er at det går begge veier. Av og til er det barn av de mest krevende foreldrene som får mest hjelp. Like ofte virker det som det er de mest krevende elevene (for skolen) som får hjelpen, selv om det ikke nødvendigvis er de som er mest hjelptrengende. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Ja, det har du faktisk helt rett i. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaFor meg er det fremmed tankegang at man ikke skal si fra for å få det man trenger og skal ha, enten det er barnehageplass (det er imidlertid ikke akkurat liv og død, det problematiske der er vel mer hvis det hjelper å mase, det bør ikke hjelpe). Men at unger ikke får den opplæringen de skal ha enten fordi skolen ikke virker eller fordi PPT ikke får ut fingern er ikke noe jeg synes man skal godta fordi det er lange køer. Det kommer selvfølgelig litt an på hvordan man gjør det også, men klage når det er helt urimelig lang behandlingstid synes jeg er helt på sin plass, det samme gjelder å si høyt og tydelig fra hvis man ikke får på plass for eksempel tiltak ved mobbing.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Jeg jobber med skrøpelig eldre og der er det ikke mye ressursstyrke, ergo er tilbudet deretter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet, m^2, og at du i tillegg deler av din kunnskap i slike fora som dette. Jeg har lært helt enormt mye om det å være foreldre til barn med spesielle behov vs. offentlig helsevesen av deg og Inagh, for eksempel. Noe jeg har hatt masse nytte av i det siste. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJa, det har jeg også kommentert. Men det vil bare gjelde der det ikke er overkapasitet, og utfra det jeg vet om bransjen, er det ikke så ofte tilfelle.
|
|
|
#15 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDebatten kan tas et skritt videre - helt i tråd med virkeligheten. Hva om barnet ditt ville dø om det ikke fikk en nyre, og du får mulighet til å kjøpe den "privat". Med risiko for at den er kjøpt fra et barn på en uetisk måte? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Det blir jo dessverre helt tullete. Man bytter ikke ut en nyre sånn, det skal behandles med immunsupprimerende både før og etter, man skal være helt sikker på at nyren er helt kompatibel, og at den er helt fersk.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg har tenkt litt. Det som jeg tenker er helt feil er når man krangler og truer den som er ansvarlig kun i sluttfasen, type krangler med lærer, kontorpersonell på inntakskontor, vakthavende lege i stedet for å rett klage til den nivået som har makt til å gjøre noe.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sist redigert av m^2 : 20-03-14 kl 13:37. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Enig.
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaBare tanken på at man skulle la være å være normalt ressurssterk, ringe og gi utfyllende informasjon om journal, sjekke at brev og henvisninger har kommet, sørge for at de som tar beslutninger vet det de skal vite, fordi det sikkert finnes andre i køen uten ressurser eller kapasitet til å ta de samme telefonene - DET blir i overkant utjevnende for meg, altså!
|
![]() |
|
|