|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg tror våre lattekopper tar 3 dl totalt?
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem
De fylles jo ikke til randen, men jeg tipper kanskje max 2 dl melk. En halv liter er jo mer enn termosen til poden.
|
|
|
|
#4 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg tenker at det ikke er melka i kaffedrikken, men sukkeret som jeg putter i i tillegg, som ikke er bra. Jeg drikker heller ikke melk, men sukkeret trenger jeg virkelig ikke. Og liker ikke uten. Såh, da lar jeg være da (Og tar en Tine iskaffe likevel. :Knegg: ).
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg synes økonomiargumentet for kapselmaskiner er direkte pølsevev.
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Altså, jeg forstår godt bekvemmelighetsargumentet. Det er selvsagt enklere og mer bekvemt å lage kaffe på en kapselmaskin enn på en manuell espressomaskin. Men at noen som har råd til en nespressomaskin liksom ikke skal kunne skrape sammen kr 4490 til en Rancilio Silvia, som er en aldeles utmerket manuell espressomaskin, det er rent vissvass, som Teofelia ville sagt.
|
|
|
#7 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
men du glemmer jo at kaffekvernen kommer i tillegg...
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Hvis man drikker kaffe fra maskinen hver dag, er det i alle fall ikke et godt argument. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om man drikker kaffe veldig sjelden blir det jo enda mindre miljøvennlig å produsere en fancy maskin med innebygget elektronikk (elektronikk er noe av det mest miljøfiendtlige vi forbruker i dette samfunnet) for de stakkars få koppene. Da burde man i alle fall vurdere noe low tech i stede om man vil tenke på miljøet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er jeg enig i.
|
|
|
#11 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg synes det er litt underlig å rangere den ene kaffemaskinen som så veldig mye mer miljøvennlig enn den andre. Klart det er negativt med alle engangskapslene, men det er jo ikke som om det er spesielt miljøvennlig med elektroniske spesial-dingser til luksusforbruk uansett hvordan de virker. Vil man fremstille kaffekoppen sin på en miljøvennlig måte skaffer man heller en aeropress, bialetti-kanne eller mokka-kanne. Eventuelt betaler det det koster for å bruke en av felles-maskinene, altså kjøper kaffen på kaffebar, der monster-maskinene i det minste brukes av mange, slik at karbon-fotavtrykket per person blir minst mulig. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg mener fremdeles at min helautomatiske Siemens til ca 3000 kr som maler bønner er MYE billigere i lengden, for en kilo bønner koster under 100 kr på Elkjøp og varer i evigheter, virkelig - mange mange mange kopper. Jeg har bare aldri telt.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemEn kan jo rett og slett være så enkel og simpel at en kjøper kaffe på butikken og lager traktekaffe.
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemØkonomiargumentet er neppe tullete når det går så lite kaffe som hos oss.
|
|
|
|
#15 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemPresskannekopp er jo helt utrolig genialt hvis man drikker lite kaffe og ikke vil kjøpe DyrDings.
|
|
|
#16 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemNå skal jeg innrømme at jeg ikke har finlest hele tråden, fordi det var veldig mye miljø og økonomi og helse og andre relativt uvesentlige ting i den, men selv om noen skulle ha sagt det før så er det verdt å gjenta: |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Sånn bortsett fra at jeg syns kaffen er god nok, så er jeg enig i at markedsavdelingen har gjort fantastisk god jobb. Det må jo være en gullgruve for Nestle at så mange mennesker har en kaffemaskin som krever en abonnementsordning på nettopp deres (overprisede) kaffe i uoverskuelig fremtid. Det er jo en genial forretningstaktikk.
|
|
|
#18 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Dette er jo det viktigste innlegget i hele debatten.
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Det handler jo om smak, og den er jo veldig forskjellig. Og hva man liker og ikke. Jeg synes den smaker veldig godt, og er perfekt for min latte.
|
|
|
#20 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Tja. Jeg synes egentlig ikke det. Det handler om hva som er kvalitetskaffe versus kaffe som selges som eksklusiv men som egentlig har lav kvalitet. Og der ligger Nespresso. Det er enormt dyr kilospris på kaffen som brukes til maskinene, men kvaliteten står ikke til prisen på produktet. Man kan godt synes kaffen er grei nok, men til den prisen skulle kaffen ha vært av en helt annen kvalitet. De fleste vil vel ha et produkt hvis kvalitet står i stil til prisen?
|
![]() |
|
|