Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 20:55   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg tror våre lattekopper tar 3 dl totalt?

Gammel 22-01-13, 21:05   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror våre lattekopper tar 3 dl totalt?

Ja, og da blir fort 2-2,5 av dem melk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:10   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, og da blir fort 2-2,5 av dem melk.

De fylles jo ikke til randen, men jeg tipper kanskje max 2 dl melk. En halv liter er jo mer enn termosen til poden.

Den eneste formen for "kaffe" jeg drikker er koffeinfri lungo med steamet skummetmelk og et par teskjeer Options kakaopulver. Neppe noe en ordentlig kaffedrikker ville inntatt.

Gammel 22-01-13, 20:56   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det ikke er melka i kaffedrikken, men sukkeret som jeg putter i i tillegg, som ikke er bra. Jeg drikker heller ikke melk, men sukkeret trenger jeg virkelig ikke. Og liker ikke uten. Såh, da lar jeg være da (Og tar en Tine iskaffe likevel. :Knegg: ).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:22   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes økonomiargumentet for kapselmaskiner er direkte pølsevev.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:27   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes økonomiargumentet for kapselmaskiner er direkte pølsevev.

Altså, jeg forstår godt bekvemmelighetsargumentet. Det er selvsagt enklere og mer bekvemt å lage kaffe på en kapselmaskin enn på en manuell espressomaskin. Men at noen som har råd til en nespressomaskin liksom ikke skal kunne skrape sammen kr 4490 til en Rancilio Silvia, som er en aldeles utmerket manuell espressomaskin, det er rent vissvass, som Teofelia ville sagt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:38   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, jeg forstår godt bekvemmelighetsargumentet. Det er selvsagt enklere og mer bekvemt å lage kaffe på en kapselmaskin enn på en manuell espressomaskin. Men at noen som har råd til en nespressomaskin liksom ikke skal kunne skrape sammen kr 4490 til en Rancilio Silvia, som er en aldeles utmerket manuell espressomaskin, det er rent vissvass, som Teofelia ville sagt.

men du glemmer jo at kaffekvernen kommer i tillegg... Ja, og så må man ha en god tamper - og en pitcher og eksklusive bønner fra Lippe.no og plutselig har du brukt opp alle matpengene det halvåret.

Gammel 22-01-13, 21:38   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man drikker kaffe fra maskinen hver dag, er det i alle fall ikke et godt argument.

For folk som drikker kaffe én gang i uka, syns jeg økonomiargumentet kan holde ganske greit. Og der er jo også miljøperspektivet ubetydelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:05   #9
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For folk som drikker kaffe én gang i uka, syns jeg økonomiargumentet kan holde ganske greit. Og der er jo også miljøperspektivet ubetydelig.

Om man drikker kaffe veldig sjelden blir det jo enda mindre miljøvennlig å produsere en fancy maskin med innebygget elektronikk (elektronikk er noe av det mest miljøfiendtlige vi forbruker i dette samfunnet) for de stakkars få koppene. Da burde man i alle fall vurdere noe low tech i stede om man vil tenke på miljøet.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:17   #10
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Om man drikker kaffe veldig sjelden blir det jo enda mindre miljøvennlig å produsere en fancy maskin med innebygget elektronikk (elektronikk er noe av det mest miljøfiendtlige vi forbruker i dette samfunnet) for de stakkars få koppene. Da burde man i alle fall vurdere noe low tech i stede om man vil tenke på miljøet.

Det er jeg enig i.

Vi har nettopp solgt vår espressokanne som vi har brukt i mange år. Den var god som gull!

Gammel 22-01-13, 21:25   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er litt underlig å rangere den ene kaffemaskinen som så veldig mye mer miljøvennlig enn den andre. Klart det er negativt med alle engangskapslene, men det er jo ikke som om det er spesielt miljøvennlig med elektroniske spesial-dingser til luksusforbruk uansett hvordan de virker. Vil man fremstille kaffekoppen sin på en miljøvennlig måte skaffer man heller en aeropress, bialetti-kanne eller mokka-kanne. Eventuelt betaler det det koster for å bruke en av felles-maskinene, altså kjøper kaffen på kaffebar, der monster-maskinene i det minste brukes av mange, slik at karbon-fotavtrykket per person blir minst mulig.

En annen sak er at man gjerne kan vurdere å kutte ned på kaffeforbruket om man er henfallen til å tenke på miljøet, helsa si eller på etisk forbruk. Det er vel få nytelsesmidler som er så unødvendige og så belastende på så mange vis som akkurat kaffe (og te og sjokolade).

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:41   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener fremdeles at min helautomatiske Siemens til ca 3000 kr som maler bønner er MYE billigere i lengden, for en kilo bønner koster under 100 kr på Elkjøp og varer i evigheter, virkelig - mange mange mange kopper. Jeg har bare aldri telt.

Gammel 22-01-13, 21:41   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

En kan jo rett og slett være så enkel og simpel at en kjøper kaffe på butikken og lager traktekaffe. Det gjør vi da, så kjøper vi heller kaffe ute iblant. Uansett, det finnes jo gode alternativer til å lage god kaffe uten at det koster skjorta, så jeg synes ikke det økonomiargumentet holder vann jeg heller. Aeropress og Bialettikanner og slikt koster ikke all verden, en MÅ ikke ha fænsi maskin eller Nespresso, liksom.

Vi har valgt å ikke ha kapselmaskin på grunn av miljø, og så synes jeg i grunnen ikke den kaffen er så god. Jeg kjøpte noen kapsler på jobb da vi hadde ny maskin der, men så følte jeg at det ikke var verdt å lage masse ekstraavfall for kaffe som ikke egentlig var så spesiell, så det droppet jeg fort. Er i hvert fall enig i at de som har Nespressomaskin bør presse Nestlé på en bedre innsamlings- og gjenvinningsordning.

Gammel 22-01-13, 21:46   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Økonomiargumentet er neppe tullete når det går så lite kaffe som hos oss.

Gammel 22-01-13, 22:07   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Presskannekopp er jo helt utrolig genialt hvis man drikker lite kaffe og ikke vil kjøpe DyrDings.

Gammel 22-01-13, 23:31   #16
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har finlest hele tråden, fordi det var veldig mye miljø og økonomi og helse og andre relativt uvesentlige ting i den, men selv om noen skulle ha sagt det før så er det verdt å gjenta:

Nespressokaffe er ikke særlig godt. Alle andre argumenter er irrelevante.

Jeg begriper ikke hvordan Nestlé har greit å innbille folk at dette er ordentlig kaffe, men markedsavdelngen der fortjener åpenbart bonusen sin.

Ben "bleh" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:47   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har finlest hele tråden, fordi det var veldig mye miljø og økonomi og helse og andre relativt uvesentlige ting i den, men selv om noen skulle ha sagt det før så er det verdt å gjenta:

Jeg begriper ikke hvordan Nestlé har greit å innbille folk at dette er ordentlig kaffe, men markedsavdelngen der fortjener åpenbart bonusen sin.

Ben "bleh" Murphy

Sånn bortsett fra at jeg syns kaffen er god nok, så er jeg enig i at markedsavdelingen har gjort fantastisk god jobb. Det må jo være en gullgruve for Nestle at så mange mennesker har en kaffemaskin som krever en abonnementsordning på nettopp deres (overprisede) kaffe i uoverskuelig fremtid. Det er jo en genial forretningstaktikk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 15:23   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "bleh" Murphy

Dette er jo det viktigste innlegget i hele debatten.
En ting er at det er lite miljøvennlig. En helt annen ting er jo at kaffen smaker høgg. Ja, det er lettvint å bare slenge kapselen i maskinen og trykke på knappen, men man slipper ikke unna at det er dyr og dårlig kaffe som kommer ut.

Vianne "I rather drink kokekaffe" Rocher

Gammel 23-01-13, 16:02   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Dette er jo det viktigste innlegget i hele debatten.
En ting er at det er lite miljøvennlig. En helt annen ting er jo at kaffen smaker høgg. Ja, det er lettvint å bare slenge kapselen i maskinen og trykke på knappen, men man slipper ikke unna at det er dyr og dårlig kaffe som kommer ut.

Vianne "I rather drink kokekaffe" Rocher

Det handler jo om smak, og den er jo veldig forskjellig. Og hva man liker og ikke. Jeg synes den smaker veldig godt, og er perfekt for min latte.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 16:34   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det handler jo om smak, og den er jo veldig forskjellig. Og hva man liker og ikke. Jeg synes den smaker veldig godt, og er perfekt for min latte.

Tja. Jeg synes egentlig ikke det. Det handler om hva som er kvalitetskaffe versus kaffe som selges som eksklusiv men som egentlig har lav kvalitet. Og der ligger Nespresso. Det er enormt dyr kilospris på kaffen som brukes til maskinene, men kvaliteten står ikke til prisen på produktet. Man kan godt synes kaffen er grei nok, men til den prisen skulle kaffen ha vært av en helt annen kvalitet. De fleste vil vel ha et produkt hvis kvalitet står i stil til prisen?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.