|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Hvordan gjør dere det hjemme? Jeg syntes det var vanskelig må jeg innrømme. Cøliakikeren kan selvsagt lage mat et helt annet sted enn resten, men så er det det sosiale og samarbeidet med andre elever da. Jeg vet at den foreldreren jeg har brukt som eksempel her ikke ville godtatt det - så da måtte vi bare lage mat hvor det ikke ble brukt mel resten av det skoleåret (foreldrene kom ikke på at det var dumt at barnet var i rom med mel før i april, så fram til da var det ikke noe problem - barnet hadde jo heller ikke cøliaki, og derfor syntes jeg det ble unødvendig mye belastning på både oss lærere og forsakelser fra resten av barna for å følge en kost"dille" når det ikke var verken konsentrasjonsmessige eller fysiske årsaker til dette).
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Som mor til en cøliakiker vil jeg si at skadd tarm som tar flere uker å lege, tilhørende smerter og dårlig nattesøvn nok "trumfer" det sosiale og samarbeidet med andre elever i matlagingstimen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Det å teste ut dietter uten oppfølging fra fagfolk er ikke anbefalt når det gjelder barn. Er man under oppfølging mener jeg at det ble tilrettelegges. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Sikasso: Jeg trodde du var lærer og tenkte at det var OK å påpeke det siden du ramset opp en del nødvendige egenskaper for en lærere. Hvis du ikke er lærer, ber jeg om unnskyldning, selv om det kanskje kan være et (ikke ett) greit tips å ta med seg på veien- i og med at det handler om ord man bruker ofte. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke kan skjønne at noen orker å frivillig leve melke- og glutenfritt. Vi lever melkefritt, og jeg synes det er noe forbanna styr og den dagen han tåler melk igjen, kommer til å bli en høytidsdag for evig tid.
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Når skolen tilrettelegger for allergikere er det ikke ekstraservice. Det er pålagt gjennom opplæringsloven. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Fine innleg her, men vil berre spørre om det ikkje er skilnad på skulen og SFO? For det har i alle fall vi fått vite. SFO følger ikkje opplæringslova? Dei har i alle fall gitt klar beskjed om at dei ikkje har ansvar for å tilrettelegge i forhold til cøliaki. Da snakkar vi om kostnader, og det å skaffe maten. Å servere glutenfri mat til eit barn gjer dei sjølvsagt.
|
|
|
#8 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ordnet alt til min datter selv, men da betalte jeg heller ikke kostpenger til SFO.
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Oslo78: Om det er slik at det ikke nytter å snakke med rektor hadde jeg veldig enkelt hoppet over vedkommende, og heller snakket med dennes overordnede, dersom det er slik at ikke rektor evner å ta tak i slike situasjoner som du nevner her. Det er jo meningen at rektor skal gjøre en jobb. Og når foreldre som du er sikker på ikke har noen god grunn til å kreve det de gjør så hadde jeg ikke godtatt det.
|
|
![]() |
|
|