Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Statskirken opphører i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-12, 18:59   #101
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Vil man fortsatt automatisk bli meldt inn i "folkekirken"?

Ellers er jeg prinsipielt enig i at staten ikke skal styrke kirken. Problemet er kanskje bare at det ikke er samfunnsmessig bra at kirken styrer seg selv når man tenker på hvem som sannsynligvis kan ende opp som ledere der når de får bestemme selv. Inkluderende, åpen og demokratisk? Don't think so.... På dette området er jeg litt skeptisk. Det blir litt "Keep your friends close and enemies closer"....

Jeg mener at man burde hatt en opprydding i det hele og at folk:
1. Ikke ble meldt inn automatisk, men at foreldrene måtte gjøre dette
2. Alle nå ble spurt og måtte aktivt svare at de fortsatt ville være medlem av kirken.

Når det gjelder finansiering er det jo fortsatt statsstyrt, så her har man jo på en måte en indirekte påvirkningskraft som kan brukes for å styre kirken. Spørsmålet er vel om man ikke burde ha hatt det slik som i Sverige, hvor man aktivt må gi støtte til kirken via selvangivelse så vidt jeg har forstått.

For meg virker det som om vi har alt for mange kirker mange steder. Det klages over at gudstjenestene er i praksis tomme for folk med mindre det ikke er en barndåp i samme slengen. I praksis kan man vel si at bydelen jeg bor i her har tre kirker som skal vedlikeholdes osv. Dette samtidig som skolen bærer preg av å trenge en del vedlikehold...

Jeg mener at vi ikke kan _sløse_ vekk penger på vedlikehold av en drøss kirker når det er andre elementer av langt større samfunnsmessig verdi som trenger ressursene.

Gammel 15-05-12, 18:59   #102
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har feiret 17. Mai på Sunnmøre i over 20 år, og etter noen år i Bergen blir dette den siste før jeg setter nesen mot Sunnmøre igjen.

Jg har dog enda tilgode å anse denne dagen som kristen, men det har el med hvordan jeg velger tilbringe den, hvem jeg velger å lytte til, og måten jeg velger å se på det...

Gammel 15-05-12, 19:00   #103
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Og nånsom vi er kommet over på den onsdagen. Dag før helligdager er sånn halvdagsgreie, butikkene stenger og ølsalg er ikke lov, og i min statlige jobb har jeg hatt fri fra tolv. De får jeg i min nye private også. Som nok i aller høyeste grad vektlegger fri på helligdagene i påsken også, jeg har skaffet meg en religiøs arbeidsgiver....

Selv om du har hatt det så "er" det ikke sånn altså. Lille julaften er ikke før en helligdag, selv om noen arbeidsgivere gir halv dag da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 19:05   #104
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, det "er" ikke sånn selv om jeg har hatt fri, og lillejulaften er helt ordinær dag, det er julaften som er dag før helligdag og derfor fri fra tolv steder som har sånn fri.

Dog er det ikke lovregulert, men det er veldig utbredt, blandt alle jeg kjenner i alle fall.

Gammel 15-05-12, 19:25   #105
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Vil man fortsatt automatisk bli meldt inn i "folkekirken"?

.

Dersom vi ser bort frå denne omfattande saken med tull i medlemslistene til kyrkja, så er det i teorien slik at ein blir meldt inn i kyrkja gjennom dåpen. Det har også ei teologisk forankring. Men folk døper jo gjerne ungane sine fordi det er ei høytidelig markering av eit nytt liv, eller noko slikt, og dermed blir mange medlem i kyrkja utan å "aktivt" ha meldt seg inn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 19:39   #106
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nope, ikke i det private. Og på min siste offentlige arbeidsplass jobbet vi til 14 den onsdagen.

Jeg sjekket hovedtariffavtalen som gjelder for kommunalt ansatte og der står det at man på julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag så skal man jobbe til 12, når man har vanlig dagarbeid. Jobber man lengre enn det så skal man ha godtgjøring for det.
Nå fant jeg ikke den nyeste avtalen, men jeg er rimelig sikkert på at akkurat dette punktet er endret. Også faren min som jobbet i forsvaret jobbet etter dette.

Gammel 15-05-12, 19:47   #107
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Dersom vi ser bort frå denne omfattande saken med tull i medlemslistene til kyrkja, så er det i teorien slik at ein blir meldt inn i kyrkja gjennom dåpen. Det har også ei teologisk forankring. Men folk døper jo gjerne ungane sine fordi det er ei høytidelig markering av eit nytt liv, eller noko slikt, og dermed blir mange medlem i kyrkja utan å "aktivt" ha meldt seg inn.

Ja skulle akkurat til å kommentere dette, det er vel ingen automatikk i dette? Jeg trodde ikke mine var innmeldt, vi har ikke fått innkalling til 4 års bok og sånn i alle fall.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 19:47   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom vi ser bort frå denne omfattande saken med tull i medlemslistene til kyrkja, så er det i teorien slik at ein blir meldt inn i kyrkja gjennom dåpen.

Nei, om en av foreldrene er medlem blir barnet automatisk meldt inn også. Eneste måten å melde det ut på, er å melde det inn i et annet trossamfunn.

Gammel 15-05-12, 19:50   #109
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, om en av foreldrene er medlem blir barnet automatisk meldt inn også. Eneste måten å melde det ut på, er å melde det inn i et annet trossamfunn.

Åh? Det overrasker meg. Eg trudde deg var dåpen som gav medlemskap, men at kyrkjeskatten går til kyrkja for alle som ikkje er medlem av andre trussamfunn. Dette må eg spørre Google om, for eg vil jo ikkje drive med vranglære i undervisninga.

Gammel 15-05-12, 19:51   #110
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke man blir meldt inn, men at man blir regnet med som "tilknyttet" eller noe sånt. (Forskjellen tror jeg bl.a. er at man - i prinsippet - ikke regnes som tilknyttet lenger når man blir 15? 18?, hvis man ikke har blitt døpt/innmeldt innen den tid.)

Gammel 15-05-12, 19:53   #111
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Venter spent på fasiten.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 19:54   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ok, tilknyttet. Jeg modererer meg.Uansett så gjør ikke andre trossamfunn det, og det var et svare helvete å få kirken til å skjønne at vi ikke ønsket at sønnen vår skulle være tilknyttet, eller få tilsendt invitasjoner til kirkebokutdeling og andre arrangementer. Den eneste måten å stoppe det på var å melde ham inn i HEF. Jeg syns det er en besynderlig praksis. Jeg syns også det er idiotisk at kirken skal få kirkeskatt fra dem som ikke er innmeldt andre steder. Det burde heller deles mellom de ulike trossamfunnene.

Gammel 15-05-12, 19:57   #113
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Her står det at medlemmer må vere døypt: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0104-0006.html og det står det her også: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=230.

Her står det om forskjell på tilhørighet og medlemsskap:

Sitat:

Forskjellen på medlem og tilhørige er at alle medlemmer er døpt (som barn eller voksen) mens tilhørige er barn under 15 år hvor en eller begge foreldrene er medlemmer. Tilhørige som ikke døper seg blir stående i kirkens medlemsregister til de blir 18 år.

http://www.ung.no/religionsfrihet/23...edlemskap.html

Eg klarer ikkje finne ut kva som er den praktiske forskjellen mellom "tilhørige" og "medlem".

Gammel 15-05-12, 19:58   #114
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, tilknyttet. Uansett så gjør ikke andre trossamfunn det, og det var et svare helvete å få kirken til å skjønne at vi ikke ønsket at sønnen vår skulle være tilknyttet, eller få tilsendt invitasjoner til kirkebokutdeling og andre arrangementer. Den eneste måten å stoppe det på var å melde ham inn i HEF. Jeg syns det er en besynderlig praksis.

Men teller man ikke antall barn tilknyttet andre trossamfunn, da? Sånn for statistikkformål eller statsstøtte eller annet? Jeg er helt enig i at man burde kunne "fraknytte" barna kirken hvis man ønsket, men i utgangspunktet synes jeg det ikke er urimelig å telle med barna til folk i et trossamfunn selv om de ikke er eksplisitt "innmeldt". (Muslimske barn regnes vel f.eks. som "muslimske barn" hvis foreldrene er muslimer, gjør de ikke?)

Gammel 15-05-12, 20:01   #115
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en ting jeg ikke har noen meniger om. "What ever".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 20:02   #116
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Ok, tilknyttet. Jeg modererer meg.Uansett så gjør ikke andre trossamfunn det, og det var et svare helvete å få kirken til å skjønne at vi ikke ønsket at sønnen vår skulle være tilknyttet, eller få tilsendt invitasjoner til kirkebokutdeling og andre arrangementer. Den eneste måten å stoppe det på var å melde ham inn i HEF. Jeg syns det er en besynderlig praksis. Jeg syns også det er idiotisk at kirken skal få kirkeskatt fra dem som ikke er innmeldt andre steder. Det burde heller deles mellom de ulike trossamfunnene.

Det er eg heilt einig med deg i. Særleg det med kyrkjeskatten.

Men eg trur denne grunnlovsendringa er eit første-steg, som gir rom for å endre ein del av desse reglane. Det at statskyrkjeordninga er grunnlovsfesta, gjer jo at det krev 2/3 fleirtal i Stortinget over to periodar, å endre på det lovverket som ligg til grunn for alle desse mindre reguleringane. Nå er kirkeforliket vedtatt i 2008 og blir etter all sannsymlegheit vedtatt igjen i 2012. Og då blir neste steg å endre på mindre reguleringer og regelverk.

Gammel 15-05-12, 20:03   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Muslimske barn regnes vel f.eks. som "muslimske barn" hvis foreldrene er muslimer, gjør de ikke?)

Nå blander du jo kulturelt betinget tro og medlemskap i en spesiell menighet. Man kan jo fint regnes som kristen uten medlemskap i/være tilknyttet den norske kirke. Jeg vet ikke hva alle trossamfunn gjør med medlemmenes barn, men i HEF må du fysisk melde inn barnet. Når det er 15 må det velge selv.

Jeg syns ikke noe om å knytte til seg barna uten foreldrenes tillatelse. Hos oss er Høvdingen medlem, mens ikke jeg. Det er jo dermed ingen automatikk i at vi ønsket Hiawata tilknyttet kirken.

Gammel 15-05-12, 20:09   #118
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Sitat:

Sammendrag
Ordningen med tilhørige er et system som best mulig skal sikre et rettferdig beregningsgrunnlag for statlig driftsstøtte til de ulike tros- og livssynssamfunn i Norge, og innebærer for vår kirke at barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke, jf. kirkeloven § 3, pkt. 2 og 5.
Tilhørige er ikke medlemmer i tros- og livssynssamfunnene. Ordningen er nødvendig først og fremst på grunn av at tros- og livssynssamfunnene ikke har en ensartet definisjon av hva medlemskap er. Gjeldende ordning er regulert i lov 13. juni 1969 nr. 25 om trudomssamfunn og ymist anna (trossamfunnsloven), og er gjenspeilet i lov 7. juni 1996 nr. 31 om Den norske kirke (kirkeloven), samt i lov 12. juni 1981 nr 64 om tilskott til livssynssamfunn. Reglene ligger også til grunn for andre regelverk, for eksempel forskrift 25. oktober 1982 om melding av fødsler m.v.
Utformingen av reglene om tilhørige har imidlertid gitt Den norske kirke en forrang i forhold de øvrige tros- og livssynssamfunn. Forrangen består konkret i at der foreldrene tilhører ulike tros- eller livssynssamfunn, anses barnet automatisk å høre inn under Den norske kirke dersom en av foreldrene er medlemmer i denne. Forrangsregelen har sin bakgrunn i Grunnloven § 2. Den norske kirke har ved flere anledninger uttrykt et ønske om at prinsippet om likebehandling av alle tros- og livssynssamfunn ivaretas (senest i KM 11/08 Grunnlovsforankring, kirkelov og kirkeordning for Den norske kirke). Dette gjør det naturlig at også ordningen med tilhørige blir gjennomgått med sikte på å fjerne bestemmelser som medfører forskjellsbehandling. Kirkerådet bes derfor
om å uttale seg om sin holdning til forrangsbestemmelsen spesielt.

http://kirken.no/?event=downloadFile&FileID=102818

Dette fann eg om tilhørige.

Det ser ut som om forankringa for dette er i grunnlovens paragraf 2, som nå blir endra. Som er har sitert i eit innlegg over vil evangelisk-luthersk bli bytta ut med kristen-humanistisk, samt at menneskerettane får større plass. Det betyr jo at det i neste omgang, når grunnlovsendringa er tredd i kraft, vil vere rom for endring i dette også.

Men det se ut som om bakgrunnen for praksisen er som Skilpadda skisserer, at ein av foreldra er medlem.

Gammel 15-05-12, 20:10   #119
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Her var det mykje synsing på snervert grunnlag. Eg prøver å kommentere litt av kvart her, for denne saken har eg lese ein del om.
.

Jeg synes ikke det har vært så mye synsing, egentlig? Heller en god del spørsmål.

Når det er sagt, så synes jeg det er på tide at det skjer noen i saken. Stat og kirke hører definitivt ikke sammen i min idealverden. Det ser ikke ut som det får så stor betydning, det som skjer, i første omgang. Men kanskje kan vi se en større endring innen ikke altfor lang tid. : håper:

Gammel 15-05-12, 20:11   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nå blander du jo kulturelt betinget tro og medlemskap i en spesiell menighet. Man kan jo fint regnes som kristen uten medlemskap i/være tilknyttet den norske kirke. Jeg vet ikke hva alle trossamfunn gjør med medlemmenes barn, men i HEF må du fysisk melde inn barnet. Når det er 15 må det velge selv.

Jeg vet heller ikke hva andre trossamfunn gjør, så jeg mente det som et spørsmål som ikke var retorisk. Jeg vet hverken hvordan det er vanlig å telle barnemedlemmer eller hva det innebærer (f.eks. når det gjelder statsstøtte eller annet).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.