|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagVil man fortsatt automatisk bli meldt inn i "folkekirken"?
|
|
|
#102 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagJeg har feiret 17. Mai på Sunnmøre i over 20 år, og etter noen år i Bergen blir dette den siste før jeg setter nesen mot Sunnmøre igjen.
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Sv: Statskirken opphører i dag
Selv om du har hatt det så "er" det ikke sånn altså. Lille julaften er ikke før en helligdag, selv om noen arbeidsgivere gir halv dag da.
|
|
|
#104 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Statskirken opphører i dagNei, det "er" ikke sånn selv om jeg har hatt fri, og lillejulaften er helt ordinær dag, det er julaften som er dag før helligdag og derfor fri fra tolv steder som har sånn fri.
|
|
|
#105 |
|
Librocubicularist
|
Dersom vi ser bort frå denne omfattande saken med tull i medlemslistene til kyrkja, så er det i teorien slik at ein blir meldt inn i kyrkja gjennom dåpen. Det har også ei teologisk forankring. Men folk døper jo gjerne ungane sine fordi det er ei høytidelig markering av eit nytt liv, eller noko slikt, og dermed blir mange medlem i kyrkja utan å "aktivt" ha meldt seg inn. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg sjekket hovedtariffavtalen som gjelder for kommunalt ansatte og der står det at man på julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag så skal man jobbe til 12, når man har vanlig dagarbeid. Jobber man lengre enn det så skal man ha godtgjøring for det.
|
|
|
|
#107 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
#108 |
|
Glamorøs
|
Nei, om en av foreldrene er medlem blir barnet automatisk meldt inn også. Eneste måten å melde det ut på, er å melde det inn i et annet trossamfunn.
|
|
|
#109 |
|
Librocubicularist
|
Åh? Det overrasker meg. Eg trudde deg var dåpen som gav medlemskap, men at kyrkjeskatten går til kyrkja for alle som ikkje er medlem av andre trussamfunn. Dette må eg spørre Google om, for eg vil jo ikkje drive med vranglære i undervisninga. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
flisespikker
|
Jeg trodde ikke man blir meldt inn, men at man blir regnet med som "tilknyttet" eller noe sånt. (Forskjellen tror jeg bl.a. er at man - i prinsippet - ikke regnes som tilknyttet lenger når man blir 15? 18?, hvis man ikke har blitt døpt/innmeldt innen den tid.)
|
|
|
#111 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Statskirken opphører i dagVenter spent på fasiten.
|
|
|
#112 |
|
Glamorøs
|
Sv: Statskirken opphører i dagOk, tilknyttet. Jeg modererer meg.Uansett så gjør ikke andre trossamfunn det, og det var et svare helvete å få kirken til å skjønne at vi ikke ønsket at sønnen vår skulle være tilknyttet, eller få tilsendt invitasjoner til kirkebokutdeling og andre arrangementer. Den eneste måten å stoppe det på var å melde ham inn i HEF. Jeg syns det er en besynderlig praksis. Jeg syns også det er idiotisk at kirken skal få kirkeskatt fra dem som ikke er innmeldt andre steder. Det burde heller deles mellom de ulike trossamfunnene.
|
|
|
#113 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Statskirken opphører i dagHer står det at medlemmer må vere døypt: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0104-0006.html og det står det her også: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=230.
http://www.ung.no/religionsfrihet/23...edlemskap.html |
|
|
|
|
|
#114 |
|
flisespikker
|
Men teller man ikke antall barn tilknyttet andre trossamfunn, da? Sånn for statistikkformål eller statsstøtte eller annet? Jeg er helt enig i at man burde kunne "fraknytte" barna kirken hvis man ønsket, men i utgangspunktet synes jeg det ikke er urimelig å telle med barna til folk i et trossamfunn selv om de ikke er eksplisitt "innmeldt". (Muslimske barn regnes vel f.eks. som "muslimske barn" hvis foreldrene er muslimer, gjør de ikke?)
|
|
|
#115 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Statskirken opphører i dagDette er en ting jeg ikke har noen meniger om. "What ever". |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Librocubicularist
|
Det er eg heilt einig med deg i. Særleg det med kyrkjeskatten. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Glamorøs
|
Nå blander du jo kulturelt betinget tro og medlemskap i en spesiell menighet. Man kan jo fint regnes som kristen uten medlemskap i/være tilknyttet den norske kirke. Jeg vet ikke hva alle trossamfunn gjør med medlemmenes barn, men i HEF må du fysisk melde inn barnet. Når det er 15 må det velge selv.
|
|
|
#118 |
|
Librocubicularist
|
http://kirken.no/?event=downloadFile&FileID=102818 |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Jeg synes ikke det har vært så mye synsing, egentlig? Heller en god del spørsmål.
|
|
|
#120 |
|
flisespikker
|
Jeg vet heller ikke hva andre trossamfunn gjør, så jeg mente det som et spørsmål som ikke var retorisk.
|
![]() |
|
|