|
|
#101 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BunadvalgIndoktrinerer jentene om at grønn nordlandsbunad er eneste reelle valg. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bunadvalg
Da jeg fikk bunad (1988) var det jenter nok til å telle på ei hånd som ikke fikk bunad til konfirmasjonen. Det gjør det ikke mindre stas, synes jeg da. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Borte
|
Vi var 3-4 som hadde det da jeg konfirmerte meg, men det var mange som hadde det da også altså. Uansett så har salget økt med opp til 50% i deler av landet over få år, så det er helt klart blitt mer vanlig.
|
|
|
#105 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: BunadvalgBunad har alltid vært veldig vanlig her jeg bor. Både til barn og voksne. Største forskjellen fra før er veldig mange menn i bunad. De er visst treigere. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Helt enig, jeg skulle ønske absolutt alle som ville hadde råd til bunad.
|
|
|
|
#108 |
|
By the Sea
|
Sv: BunadvalgJeg er ihvertfall veldig glad for at jeg fikk bunad til konfirmasjonen uten å bli spurt om jeg ønsket meg det. Om noen hadde spurt, hadde jeg takket nei. Nå er jeg veldig glad for at jeg har den, for jeg kan ikke se for meg at det noen gang hadde passet å prioritere å kjøpe en bunad selv.
|
|
|
#109 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Jeg fikk spørsmålet, og svarte nei.
|
|
|
#110 |
|
Søt og rar
|
Sv: BunadvalgMine foreldre hadde ikke råd til å gi meg bunad til konfirmasjonen. Jeg har fått laget nå, brukte den første gang i fjor og det var stas! (synd at jeg ammer i år)(misforstå meg rett)
|
|
|
#111 |
|
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Eg trur det tradisjonelt har vore amma i bunader også |
|
|
|
|
|
#112 |
|
maler
|
Sv: BunadvalgPlutten måtte pent ta flaske første gang 17. Mai grunnet bunad. Ikke verre enn at jeg kunne skiftet om det skar seg, men det gikk fint. I år tror jeg ikke jeg passer inn i den ennå dessverre.
|
|
|
#113 |
|
Men først, kaffe!
Sv: BunadvalgJeg tror ikke en eneste av jentene hadde bunad når jeg konfirmerte meg i 1988, i Oslo. Bestevenninnen min fra Hedmark et sted konfirmerte seg året før, der hadde alle. Jentene våre får velge hva de vil ha, men en viss tilhørighet, og ikke for søkt, skal den ha om jeg skal betale. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
blid
Medlem siden: Oct 2006
Sv: BunadvalgFlertallet av jentene hadde bunad da jeg ble konfirmert. Såvidt jeg kan huske så var det ingen gutter med bunad. Bunadstradisjonen for menn har aldri stått særlig sterkt på mitt hjemsted
|
|
|
#115 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
![]() |
Sv: BunadvalgVi var ikke mange hos oss i 1989 som hadde bunad til konfirmasjonen heller. Min mor fikk valget om bunad til sin konfirmasjon og takket nei, noe hun angret på i alle år, så jeg hadde ikke noe valg. Det ble Sognebunad, som mormors familie er fra. Jeg synes det er en utrolig enkel og vakker bunad og er kjempe glad i den. Jeg håper virkelig at jentene mine ønsker seg bunad til konfirmasjon og at de vil ha Sognebunad (jeg har jo tenkt på det som en selvfølge, men mannen i huset lurte her om dagen på om jeg hadde tenkt på at de kanskje ville ha en annen bunad, som f.eks. Vestfold - Hæ??). Det er jo spesielt gøy å ha en bunad som ikke "alle" har der man bor synes nå jeg. Ellers har mamma Sigdal- og Eggedalsbunaden. Den er fin den, men Sognebunaden er finere. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Borte
|
Jeg har iallefall ikke sagt noe om at det var stas å ha bunad pga. økonomi, men jeg er fra en del av landet der det ikke var vanlig at hver og en hadde bunad før de siste 10 årene. Og det som jeg syns var eksotisk ved min farmors bunad da jeg var liten finnes ikke lenger. Hun var slett ikke rik, men veldig flink til å sy og hadde sydd bunaden sin selv og spart til sølvet. Det var virkelig et stasplagg. Nå er det et plagg nesten alle har uansett om de egentlig er fine i det eller ikke. Normale normer for påkledning og kroppsfasong gjelder tydeligvis ikke og jeg syns rett og slett ikke bunad er så fantastisk lenger som jeg syns for noen år siden.
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hæ???
|
|
|
|
#118 |
|
Borte
|
Ja, nei, huff. Jeg skjønner at den ikke kan passere. Withdrawn. Jeg mener oppriktig at alle skal gå i det de selv helst vil.
|
|
|
#119 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BunadvalgEllers: når man skal velge så må man jo ellers sørge for at det finnes en matchende hundebunad.
|
|
|
#120 |
|
Bedreviter
|
Au! Øynene mine! |
|
|
|