Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor dumt er det å ikke være gift?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-12, 15:02   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Arveloven
§ 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet.
Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt.

FEIL: [Og så er det vel det at man blir regnet som ektemake etter 2 år samboerskap eller ved felles barn/har hatt felles barn.]
Se allium sitt innlegg!

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 11-04-12 kl 15:27.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 15:07   #2
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er slike ting jeg synes er ganske håpløst med de nye ordningene.
"Ekteskapslignende forhold" er nå "Ekteskap" på mange måter. Det institusjonen eksteskap består i er i mange kulturer veldig mye mer uforpliktende enn det vi kaller ekteskapslignende forhold her.

Det jeg ikke liker er at folk ikke har noe valg. Dvs. man velger om man vil få barn sammen, men om man får barn sammen og bor under samme tak så blir man pådyttet ekteskapslignende ordninger og må aktivt skrive kontakter som går på tvers av disse om man ikke ønsker dem.
Jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av at folk bør sikre samlivet sitt, men jeg synes valget skal ligge hos paret og ikke være noe man må aktivt be seg fritatt fra om man ikke ønsker det.

Ja, det er jo helt tragisk at man ikke har mulighet til å velge sånt selv. Slik jeg forstår det kan man ikke komme unna det ved å inngå avtaler/skrive testamente heller hvis man ikke fritt kan testamentere bort mer enn 1/3 vil man jo ikke kunne sikre at særkullsbarn og fellesbarn arver like mye samme hvor mye man organiserer og testamenterer. Man må eventuelt velge å være særboere, da, hvis man ønsker å få barn med en ny partner, men samtidig ønsker å sikre de barna man har fra før? Høl i hue

Gammel 11-04-12, 15:28   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så god på å lese jus, men det ser ut til at man får rettigheter som gift dersom man har barn sammen og bor sammen, men at man kan reservere seg mot dette i testament?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.