|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Agenten, jeg er helt på linje med deg her. Hvis hensikten bare er å gi noe hvasomhelst i et gavepapir, uten omtanke for hva mottaker trenger eller vil bli glad for - da faller hele poenget med julegaver bort. Da er det like greit å spare miljøet og drite i hele greia.
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nevøen min fikk kjole til jul når han var 3 år.
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Her har etterhvert besteforeldre og tanter/onkler begynt å etterspørre lister, og de får temmelig detaljerte lister i fht vanskelighetsgrader, størrelser, merker osv. Men det har vært en lang vei dit.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Her klarer besteforeldrene å kjøpe riktig str men de har fått liste med str så da er det ikke så vanskelig å bomme på str. Men en str kan jo variere veldig så ikke alltid den passer selv om det er de str de bruker.
|
|
|
|
#5 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg skjønner godt at man blir litt lei seg når gaver bare er "rasket med" og ikke viser noen omtanke. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg tenker at det er få ting som er så vanskelig å finne riktig størrelse på som nettopp luer, sko og votter, fordi størrelsene ikke korresponderer med vanlige størrelser eller alder over hodet. Og for sikkerhets skyld varierer fra merke til merke. Reima har for eksempel str 0,1 og 2 i babyvotter og i store votter, og hvis man da ser på store votter og så finner man babyvottene som man synes ser finere ut og kjøper samme størrelse, så har man bommet stort uten å ville det.
|
|
|
#7 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Besteforeldre kjøper etter ønskeliste. Det som ikke passer blir byttet.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Mine barn får ikkje hauger med gåver til jul. Det ligg på 6-10 stk, der ingen koster over 500 annet enn kanskje den frå meg og faren. Men likevel er det ingen tårer og sure miner om det finnes ein bommert og to der. Litt skuffa med det same kanskje, men det går raskt over. Og ja, det skjer gjerna kvart år at dei same personane bommer på gåver, spesielt til storesøster. Men eg ser likevel ikkje noko grunn til at ho skal grine og eg bli sur av den grunn. Heile gåvejaget til jul byrjar å bli usmakeleg synest eg.
|
|
|
#9 |
|
Einsam
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Mine foreldre spør meg, og kjøper ting som passer, og som de trenger og ønsker seg. Farmoren har kjøpt mye rart opp igjennom, som hun mener de trenger og blir glad for. Mye der som har blitt liggende i skap, men jeg har også sagt flere ganger at hun bare må spørre hvis hun lurer på noe. Hun handler mye på salg, noe jeg synes er helt i orden altså, men da må hun være sikkert på at hun ikke kjøper en størrelse for lite... Veldig kjipt å ikke få byttet pga at det er fjorårsmodell som er kjøpt på salg, og ikke få det samme tilbake.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nå så jeg at den alt for store jakken til plutt hadde byttedato 20.11.. Jaja. Han får nok brukt den om et par-tre år.
|
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg har også bommet stygt på votter. Særlig Reima har totalt merkelige størrelser. Hvem kan vite at "3" betyr 1 år? Skøyter kunne jeg godt funnet på å kjøpe noen nummer for store, kanskje sa de i butikken at de var små i størrelsen, og så skal man jo ha tykke labber i dem, og i tillegg er det jo godt å ha noe å vokse i.
|
|
|
#12 |
|
bits and pieces
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Hvis gavegivere skulle kjøpt klær og sko i henhold til alderen til storebror,så ville ikke noe passet. Han bruker 2-3 størrelser over. Skal jeg kjøpe klær til noen så spør jeg alltid etter str. Skjønner ungene ble skuffet, men hadde nok presisert størrelsene på ønskelista neste gang.
|
|
|
|
#13 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg skjønner godt at barna kan blir skuffet om dette skjer om og om igjen eller det gjelder mange av gavene. Selvsagt ønsker man at barna skal være takknemlige og alt det der, men julaften er nå spesiell da og jeg ønsker virkelig å glede barna denne dagen.
|
|
|
#14 |
|
Audacious
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg kjøper praktisk talt alle gaver til ungene fra onkel, tante, og besteforeldrene på begge sider. Det er litt jobb, men fordelen er jo at de får ting de ønsker seg og de kan bruke, og jeg kan smugkjøpe ting de ønsker seg veldig når de ser det i en butikk når vi er på farten.
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nå er dette faktisk første året sønnen min er 6 år. Han var 5 år i fjor, 4 året før, og 3 før der igjen. Det har aldri vært noe problem for ham at noe må byttes.
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Vi får ikke gaver av gamle tanter og andre som ikke har noe peil på gutta våre. I år fikk de forøvrig masse penger istede for gaver. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Metallica!!
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?
Joda barn på 3 år forstår utmerket godt både konseptet bytting samt hvor lenge 2-4 dager er.
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Begge mine unger digger klespakker. Treåringen var helt vill etter å prøve de nye sokkene (helt ordinære sokker) han fikk til jul, ALLE parene skulle på etter tur. Og åtteåringen fikk en flott hvit hettejakke som hun ville ha på seg resten av julekvelden selv om det var varmt inne og hun ble svett.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Mine prøver klærne dei får, som regel etter gåveutdelinga er ferdig. Storesøster bytter ut heile påkledninga, mens lillesøster som regel tek alt på utenpå juleantrekket. Går fint det om det er snakk om ein genser eller ei jakke, det var litt verre den jula ho fekk vinterdress, tøfler og votter. Vart rimeleg svett då.
|
![]() |
|
|