|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Cupcakes, feminismens død?
Jeg tror mange familier har det slik. Jeg forstår bare ikke hvorfor 95 % av dem som velger å gjøre noe med det velger at kvinnen skal trappe ned på jobb. For det er ikke bare kvinnens problem at en familie har det slik.
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Cupcakes, feminismens død?Mange interessante synsvinkler som dukker opp her. Jeg lurer på hva statistisksentralbyrå kan vise til av tall og grafer. Jeg vet denne type diskusjon har dukket opp gjevnlig siden 90 tallet, og sikkert før også. Det nye er mer den rosa cupcakes- og bloggfaktoren. Det har alltid vært en gruppe som har valgt å være hjemme med barn og hus, og samfunnet ser ut til å være klar for diskusjonen hver gang den dukker opp. Sist redigert av arrow : 28-11-11 kl 21:05. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Men er ikke dette litt som mannen med hunden, hvis noen har sett på siffer? Hunden beveger seg rundt mellom cupcakes og Ally McBeal, mens det er mannens retning vi bør være mest oppmerksom på. Når han begynner å bevege seg i en annen retning er det fare på ferde - og det vil vel oftest skyldes mer underliggende og strukturelle ting en et tjuetalls muffinsblogger. |
|
|
|
#4 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Kan du utdype?
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Det var et eksempel han ga i en episode om klimaforandringer. Poenget var at man skulle se for seg en mann med en hund i bånd. Hunden snuser rundt og går i den ene og den andre retningen. Hvis man bare ser på hunden kan man få inntrykk av at utviklingen går frem el. tilbake. Men hvis man ser på mannen som holder hunden ser man hvilken retning det i realiteten går. For det er hans retning som styrer hunden. Vet ikke om dette gjorde det mer forståelig, men jeg kan anbefale å se Siffer. |
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Tja, gode spørsmål men jeg vet ikke om jeg er helt enig. Jeg er ikke så bekymret over tannlegen eller advokaten (kjenner to av disse faktisk) som hopper på trenden med store familer på 3 og 4 barn og tar 4-5 år ut av yrkeslivet for å "dyrke" familielivet. Jeg synes det er mer bekymringsfylt med den andelen kvinner som forblir utenfor yrkeslivet og lever på mannen i lang tid og ikke nødvendigvis ønsker seg tilbake til arbeidslivet. Dette er kvinner som ikke er i stand til å forsørge seg selv eller barna sine når / hvis forholdet ryker. Det synes jeg er både trist og i økende grad et samfunnsproblem i forhold til at vi ikke har en bærekraftig velferdssstat som kan "leve med" en økende andel mennesker som ikke ser behovet eller nødvendigheten av å måtte forsørge seg selv. For det er overhode ikke særlig smart å ikke være selvstending økonomisk så langt det lar seg gjøre (veldig mange kvinner velger å ikke gjøre det), altfor mange kvinner faller i denne fella og det er et problem både for de som gjør det og for samfunnet ellers.
|
|
|
#8 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Altså ... det har vært veldig akseptert at menn går 120% opp i hobbyen sin i mange, mange år. En mann som liker å skru på bil? Som bygger kvadruppel garasje hele sommeren for å ha plass til nitten biler som ser fine ut og stort sett ikke virker? Og som dealer deler og hjelper andre for å spe på lønna/trygda? Åh, så bra, han har en hobby som han nesten kan leve av. Sportsfiskere, fuglekikkere, modellflyentusiaster, hobbyfotografer, friluftselskere, hobbymusikere - - - det hender at disse også tar litt av og gjør hobbyen til en livsstil eller levevei. Det er nokså akseptert - for menn. Også for menn med familie. Også for menn med familie som involverer barna i hobbyen sin. Disse mennene har blitt jevnlig eksponert i media så lenge jeg kan huske (uten at jeg kan skryte av å være så veldig gammel) - i ukeblad, på nyheter, lokal-tv, tabloider, radio.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Jeg skjønner godt hvor du vil hen men å bevisst ikke jobbe men velge en tilværelse hjemme med cupcakes og jakt/bil/fiske som hobby, - hva har det med hverandre å gjøre? Handler ikke debatten her om kvinner som velger å ikke jobbe, ergo diskusjonen om kvinner tilbake til kjøkkenbenken?
|
|
|
#10 |
|
tradisjonell figur
|
Folk kan velge - det fins alltid noen som kan velge å ikke jobbe.
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg avslutter min deltakelse i tråden men et muffins gullkorn fra min datter.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Men jeg vil tro det er fåtall av disse som ikke jobber i det hele tatt, over tid? Kvinner og deltid er vel en annen diskusjon, men jeg tror virkelig ikke det er mange som er hjemmeværende på heltid i veldig mange år. Jeg ser det blir vanligere å være hjemme gjerne et år ekstra, eller jobbe deltid i kjølvannet av svangerskapspermisjoner, men folk flest får ikke 10 barn, heller. Det er ikke mange årene det er snakk om.
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Jeg tror dette bildet er på vei til å snu. Det er trendy (fælt ord i denne sammenheng) å være husmor/hjemmeværende og kanskje muffinsbakende.
|
|
|
#14 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Men hvor mange menn er det som slutter å jobbe for å mekke bil? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Det høres jo mer ut som en jobb i så fall?
|
|
|
#18 |
|
~~~~~~~
|
Idag er det en jobb, en arbeidsplass med 6 ansatte. Men når han gikk ut av skolen og fremdeles ikke kunne lese eller skrive. (Hadde han vært barn idag hadde han hatt en diagnose). Men når sluberten gikk ut av skolen og ikke kunne en dritt var det en hobby.
|
|
|
#19 |
|
tradisjonell figur
|
Helt sikkert flere enn kvinner som slutter i jobben for å bake cupcakes
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Våre (i hvert fall min) mødre, bestemødre og oldemødre hadde barna hjemme i huset og benyttet ikke barnepass, barnehage osv. DEN jobben tok nok endel tid, som av cupcakes-mødrene av vår tid setter bort til andre for å dyrke en livsstil hvor økonomien er på topp og hvor man stort sett kan legge planen for dagen akkurat sånn man vil. Først egeninteresset sitt altså.
|
![]() |
|
|