|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomien
Jeg får halvt bidragsforskudd fra NAV, dvs 1420 kr for 2 barn. Så skal jo pengene kreves inn fra far, men det er mye fram og tilbake før det skjer. Vi har vært separert i godt over 1 år, og nå tror jeg de har begynt å trekke han i lønn(om han ikke mot all formodning har begynt å betale selv)
|
|
|
|
#2 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienTragisk Polarjenta, barna skal forsørges her og nå.
|
|
|
|
#3 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienPolarjenta, når barna fyller atten år blir eventuell bidragsgjeld betalt direkte til barnet, og ikke til deg. Mellomste barnet mitt fyller snart tyve år og får nå det bidraget jeg skulle hatt når han var tolv år..... Vi levde på fattigdomsgrensen mens jeg tok utdanning og levde på attføringspenger, barnetrygd og minstebidrag. Og søren ta meg om det er så mye bedre nå med studielån ( fra før av) høye boutgifter, en 90% førskolelærer stilling, og langt ned på lønnsstigen. Jeg går snart opp et lønnstrinn og vil da få tre tusen kroner mer i året sånn ca, minus skatt. Høye boutgifter, og en sønn med store psykiske vansker og et mobbeoffer i skolen... Og en far som i ti år ikke betalte bidrag, og statens innkrevingssentral som sa at de tar inn pengene når han blir pensjonist. Er ikke det at jeg forventer bidrag fra staten for å leve, men det er dyrt å leve og bo i Norge. Og det er ingen dans på roser å være alenemor. Briller, tannregulering, konfirmasjon, medisiner, alt man blir alene om. Klær, mat, fritidsaktiviteter, mobil, alt det som andre har. Sier seg selv at det går ikke. Vanskelig for to foreldre det der. Og jeg hadde ikke planlagt å bli alenemor. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#6 |
|
Princess Skids and Scars
|
Jeg synes egentlig ikke det jeg. Det er du som har dekket det han skulle ha betalt, så det er jo deg han skylder penger. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alt dette er jo greit nok, men det er jo ikke slik at det hjelper en aleneforelder med dårlig råd.
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg synes det burde være sånn at en eller annen kasse i staten forskutterte og at bidragsgjelden ble til staten. Da hadde pengene kommet frem til barna og aleneforsørger mens de trengs, og ikke hopet seg opp som gjeld til et barn som gjerne blir presset/lurt til å ettergi denne gjelden som voksen.
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Ja, jeg sa jo det tidligere i tråden, jeg syns egentlig staten kunne betalt det NAV har bestemt jeg skal ha, også kunne gjelden hans vært til staten og ikke til meg. Men, men, sånn er det ikke.
|
|
|
|
#12 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
Ja, skikkelig teit.
|
|
|
#13 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg synes det var mye greiere å lage mat som var sunn og god når ungene var mindre, de spiste stort sett det de fikk servert.
|
|
|
#14 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienDet er vanskelig å skrive om tanker og meninger etter å ha sett dette programmet. Jeg så programmet i morgentimene i dag. Og sitter igjen med mange tanker.
|
|
|
|
#15 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienProgrammet viser fint at sunn mat ikke trenger å være dyrt, men jeg blir like overrasket hver gang jeg ser slike programmer for jeg skjønner virkelig ikke hvem som blir mett av så små porsjoner. Jeg kunne da aldri lagd kun ett bittelite ribbestykke eller en liten laksefilet med bittelitt tilbehør til hver og kalle det dagens middag. En tallerken suppe er bare nok til å tirre magen. Lager dere så lite mat til hver?
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Det var jo bare smaksprøver? Men enlaksefilet med tilbehør (salat, f eks) er middagsporsjon her. Man trenger ikke spise seg stappmett heller, og det er ikke så mange timer mellom middag og kvelds her, hvertfall.
|
|
|
|
#17 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
Ja, faktisk. Det hender vi spiser det dobbelte (vi voksne) hvis maten er veldig god, men da blir jeg helt kvalmt mett. Hele familien her er småspiste. Dersom barna etterhvert vil ha mer mat, kommer jeg naturligvis til å lage mer mat. Men foreløpig kan vi ha en pakke karbonadedeig til to middager til familien på fire... |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienAng. foreldrepermisjon. Fra et innlegg på Facebook:
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienI 1988 økte permisjonen fra 120 til 210 dager. Jeg hadde termin 01.02.1988.
|
|
![]() |
| Emneord |
| enslig mor, fattig, hellstrøm |
|
|