Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Men det er de som var der som ønsker det, og de er vist i flertall.
Det er folk som har traumer fra forferdelige ting mange steder. For den enkelte kan et traume være like stort om skalaen er mindre.
19 mennesker døde på Åsta, 67 overlevde men opplevde my som nok gir traumer. Toget går fortsatt, og for alt jeg vet er det noen som aldri har tatt toget på nytt mens det er andre som gjør det. Det er 12 år siden. Ok så var det færre som døde, men drama og grusomt var det også.
Åstaulykken er noe helt annet enn det som skjedde 22/7. En forferdelig ulykke som fortsatt preger mange familier, men jeg skjønner ikke hvor du vil med sammenlikningen din.
Jeg synes det er grunn til å høre på de profesjonelle (psykologer, psykiatere og andre) som sier at dette er altfor tidlig for mange familier. Som Smilefjes og andre prøver å få fram: Det er ikke majoriteten som bør bestemme dette - eller vedtak i AUF. Her bør man lytte til de som har kommet kortest i sorgprosessen og de som prøver å hjelpe dem videre i livet.
Jeg synes du er veldig bastant i uttalelsene dine, Maz. Indirekte sier du at det er å føye Behring Breivik eller å la terroristen vinne å ikke "ta Utøya tilbake" og støtte "nye Utøya". Dette er en hard dom over dem som er imot planene til AUF.