|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!"ghetto" er nok et ord som blir mye misbrukt i den politiske debatten, ja. Mye historieløst.
![]() |
#102 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Katta: nå er det faktisk slik at "innvandrere" som gruppe er mye mer heterogene enn nordmenn som gruppe da. Innvandrere er ikke bare store gjenger med somaliere eller pakistanere, ei heller er det likhetstegn mellom innvandrer og språkproblemer.
![]() |
#103 |
maler
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
Det skjønner jeg altså, jeg er nok litt farget av skolen til søskenbarna mine hvor de var 2 som snakket norsk i friminuttene i klassen, resten snakket urdu. Det oppfatter jeg ikke som ideelt. Jeg synes det er flott med mangfold, og har gjerne ungene mine på en skole med folk med ulik bakgrunn, men jeg ønsker ikke at de skal gå på en skole hvor de selv blir språklig minoritet. Jeg vet dog ikke hvor vanlig det er, jeg kjenner bare til den skolen kusinene mine gikk på. Og det er jo noen uker siden for å si det sånn.
![]() |
#104 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Man skal ikke feie problemene i enkelte skoler og i enkelte områder under teppet, altså, men det err vel ikke noe argument mot Oslo, sånn i seg selv. Det er lett å bare bosette seg utenfor de utfordringene om man vil det.
![]() |
#105 |
maler
|
Ja, det er det. Men vi har det jo her i byen også. Har de ikke det i Bergen? Det er helt klart enkelte bydeler her som har høy tetthet av ikkevestlige innvandrere, og det er dessverre også de samme bydelene som har høy tetthet av sosiale problemer. Det er ikke så tydelig som i Oslo, men det er tendenser også her. Og man bosetter seg jo utenfor disse områdene fordi man vet at skolene er presset, man vet det er endel sosiale problemer. Og dermed er man med på å forsterke tendensen.
![]() |
#106 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg mener altså segmentering langt utover "innvandrer" vs "norsk" eller "rik" vs "fattig".
![]() |
#107 |
maler
|
Jeg tenker på folkegrupper med samme bakgrunn og språk sammen. Hva tenker du på? Jeg har ikke bodd så lenge i Oslo at jeg forstår denne problematikken fullt ut.
![]() |
#108 |
maler
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Det hender jo jeg lurer på hvorfor jeg flyttet tilbake til Trøndelag også. Ustabilt vær. Allværstøy det eneste som duger. 10 mnd vinter og 2 mnd dårlig sleaføre som min far pleier å si. Og så er ikke vinteren helt vinter heller, det er i overkant med barfrost. For ikke å snakke om alt gråværet. Jeg flyttet herfra fordi jeg var værsjuk, og jeg husker den første våren i oslo hvor jeg tenke at dette var helt, helt riktig. Så gikk det en ti års tid og jeg må ha glemt.
![]() |
#109 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir man faktisk vant til, på en måte.
![]() |
#110 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg er vestlending og har vokst opp litt utenfor Bergen, har også bodd flere år i byen. Er veldig glad i stedet, lite og sjarmerende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg er glad i vinter når det er vinter og sommer når det er sommer, så jeg burde aldri bodd på vestlandet. Selv om det er vakkert her og pent østpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Epikur
|
Nei, nå må du gi deg! Vi har jo både en indisk lege, en kinesisk ingeniør, en skotsk kokk og en engelsk ingeniør i gata!
![]() |
#113 |
Halloen!
Hvorfor? Fordi det blir mer ressuser på de barna som allerede går der? Mange ikke-norsktalende (eller dårlig norsktalende innvandrere) krever mye ressurser. Skolen kan få litt ekstra, men må dekke det meste selv. Jeg ser derfor ikke på det som et kjempeminus at det ikke er 50 % av elevene på skolen vår som ikke snakker noe særlig norsk. Og jeg gidder ikke si noe annet for å være politisk korrekt heller.
Og det går både barn av arbeidsinnvandrere (mest fra øst-Europa) og flyktninger/familiegjenforeningsinnvandrere fra Afrika og Asia i klassen til begge mine sønner og det er helt greit. De er bare ikke i flertall, noe jeg ser på som et pluss, av helt egoistiske grunner som jeg har forklart lenger oppe. Jeg kan forsikre deg om at vi ikke har det særlig kjedelig her vi bor selv om det enn så lenge er flere som er født i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Rine, det er et stykke fra 12% til flertall. Det er ikke flertall i Oslo heller (selv om det er det på enkelte skoler), og ingen overhengende fare. Nå får du gi deg med FrP-retorikk.
![]() |
#115 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Det er mer enn hva vi har Harriet. Vi har tja.. de nye naboene der hun er litt mørk i huden og etternavnet ikke er helt norsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Ringskrømt
|
Poeng! Jeg blir så urolig når ting skal være så endelige. Å flytte til Bergen og aldri mer bo Oslo/Oslo-nærmt gjør meg kaldsvett, men å flytte til et nettverk når ungene er små, og flytte tilbake/utenlands/hvor vi vil når ungene er større, er en gulrot!
![]() |
#117 |
Halloen!
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Vurderer du å flytte til Bergen, Skremmern? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Halloen!
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Per, du lyver... |
![]() |
![]() |
![]() |
|