Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-11, 17:23   #101
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Selv om jeg akkurat i år syns det er noe krevende å ha barna hjemme, så vil det nok ikke være slik for all framtid, og selvsagt har barna ferie når jeg har ferie, noe annet skulle jo ellers bare mangle. Men akkurat i år ser jeg for meg at jeg kommer til å være rimelig glad når hverdagen kommer og de skal i barnehage/sfo igjen. Sånn er det i år, til neste år kan det være helt annerledes, fordi jeg foråpentligvis er frisk da.

Jeg har jobbet mange år i barnehage, og ja det er noen foreldre med veldig lang sommerferie som kun tar barna ut av barnehagen de ukene det kreves. Hva dette skyldes vet jo bare de selv, kanskje er de syke, kanskje syns de det er greiest å ha barna i barnehagen, hva vet vel jeg. Jeg har aldri hatt noen forventninger om at foreldre som er lærere skal ta ungene sine ut hele sommerferien, for noen barn er det faktisk for lenge, mens for andre barn er det ingen problem å komme tilbake etter lang ferie. Jeg tenker at hvert foreldrepar får ta de avgjørelsene de syns er rett for sine barn.

Gammel 15-07-11, 17:26   #102
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her er sfo stengt i hele juli og så har de fri første uken i august + at vi hadde en uke i juni, ca 6-7 uker blir det da.
Her har det gått smertefritt og jeg og pappaen har byttet på frem til i dag og nå er det familieferie noen uker

Sist redigert av Guttemammis : 15-07-11 kl 19:57.
Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 17:34   #103
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnehagen vår har åpent hele sommeren. Femåringen har likevel fri 6 uker sammenhengende. Først tre uker sammen med pappaen, så tre uker sammen med meg og mannen. Noen ting er enklere når en ikke lenger bor sammen, hvertfall så lenge en av oss kan være fleksible med når ferien tas ut.

Gammel 15-07-11, 19:28   #104
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan fort klage over slitsomme unger i ferien. De har nå 5 uker ferie, altså 2 mer enn de må. Det kommer av at mannens ferieuker ikke sammenfalt med når barnehagen var stengt, og besteforeldrenes ønske om å ha de med seg på ferie kom i enda en annen uke. Men mine blir ikke mer og mer slitsomme utover i ferien, de blir faktisk mer og mer venner. Den første uka var et mareritt, og jeg har tenkt mange tanker om ungene som gjør at jeg nesten tviler på min evne som mamma.

Hvis det blir bra vær i begynnelsen av august og ungene oppfører seg greit, kan det fort hende vi tar en eller to uker ekstra ferie. Men det spørs nok om ikke SFO og barnehage er etterlengtet for foreldrenes del.

Gammel 15-07-11, 19:34   #105
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Selv om jeg akkurat i år syns det er noe krevende å ha barna hjemme, så vil det nok ikke være slik for all framtid, og selvsagt har barna ferie når jeg har ferie, noe annet skulle jo ellers bare mangle.

Hvor lang ferie har du?

Jeg har 9 ukers ferie, og det er dessverre helt fullstendig uaktuelt for meg å ha hjemme to ekstremt kranglete småunger hver dag i 9 uker. For meg er det aldeles ikke en selvfølge at ungene har ferie når jeg har ferie. Hadde jeg hatt 4 uker ferie hadde de hatt ferie samtidig som meg.

Gammel 15-07-11, 19:36   #106
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hvor lang ferie har du?

Jeg har 9 ukers ferie, og det er dessverre helt fullstendig uaktuelt for meg å ha hjemme to ekstremt kranglete småunger hver dag i 9 uker. For meg er det aldeles ikke en selvfølge at ungene har ferie når jeg har ferie. Hadde jeg hatt 4 uker ferie hadde de hatt ferie samtidig som meg.

Jeg har jo vanlig ferie, det er jo derfor det er selvsagt at de er sammen meg meg i ferien. Hadde jeg hatt 9 uker, hadde jeg ikke hatt dem sammen med meg hele tiden nei.

Gammel 15-07-11, 19:38   #107
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg kan fort klage over slitsomme unger i ferien. De har nå 5 uker ferie, altså 2 mer enn de må. Det kommer av at mannens ferieuker ikke sammenfalt med når barnehagen var stengt, og besteforeldrenes ønske om å ha de med seg på ferie kom i enda en annen uke. Men mine blir ikke mer og mer slitsomme utover i ferien, de blir faktisk mer og mer venner. Den første uka var et mareritt, og jeg har tenkt mange tanker om ungene som gjør at jeg nesten tviler på min evne som mamma.

Hvis det blir bra vær i begynnelsen av august og ungene oppfører seg greit, kan det fort hende vi tar en eller to uker ekstra ferie. Men det spørs nok om ikke SFO og barnehage er etterlengtet for foreldrenes del.

Men tror du ikke det kanskje er etterlengtet for barnas del også? Jeg tror iallefall mine unger hadde vært superklar for barnehage etter 4-5 uker.

Gammel 15-07-11, 19:41   #108
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Men tror du ikke det kanskje er etterlengtet for barnas del også? Jeg tror iallefall mine unger hadde vært superklar for barnehage etter 4-5 uker.

Min hadde sikkert vært klar for barnehage etter 3uker , men for meg er det uaktuelt å sende han i barnehagen når jeg har ferie, da vil at vi skal være sammen. Det gjelder om jeg har 4 uker eller 7 uker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 19:41   #109
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jo, de begynner nok å lengte tilbake til venner (eller vekk fra oss ) etter en stund, og det er jo korte dager når vi har fri. Men om det plutselig skulle bli sommer, tar vi litt mer ferie på hytta i stedet, sånn at vi kan få litt sommerfølelse vi og. Har nettopp hatt 2 uker på hytta, og dagene har gått med til å se på regnevær, lyn og torden. Interessant det altså, men ikke akkurat hva vi var ute etter. (Nå svartmaler jeg litt, vi har hatt flere fine dager og, altså.)

Gammel 15-07-11, 19:42   #110
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Min hadde sikkert vært klar for barnehage etter 3uker , men for meg er det uaktuelt å sende han i barnehagen når jeg har ferie, da vil at vi skal være sammen. Det gjelder om jeg har 4 uker eller 7 uker.

Du har bare en.

Sorry, måtte bare.

Gammel 15-07-11, 19:43   #111
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Du har bare en.

Sorry, måtte bare.

Jeg hadde det egnetlig med i innlegget men tok det bort. Ventet bare på den der. Det kan være like slitsomt med 1 som 2 altså.
Hvertfall om man har barn som krever endel.

Gammel 15-07-11, 19:45   #112
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg tenkte sånn når jeg bare hadde en, da var det aldri noe problem. Nå derimot, så tenker jeg litt på meg selv også. Nå er jo jeg alene med dem, så dersom jeg er heldig har pappaen dem litt av ferien, men det er nok ikke sikkert i det hele tatt. I år har han hatt dem en uke, og jeg tror nok ikke det blir noe mere heller.

Jeg tenker uansett at det blir enklere jo eldre de blir, neste sommer vil jeg tro storebror kommer til å farte litt rundt på egenhånd. Det jeg blir mest gal av er den evinnelige kranglingen.

Gammel 15-07-11, 19:47   #113
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jeg hadde det egnetlig med i innlegget men tok det bort. Ventet bare på den der. Det kan være like slitsomt med 1 som 2 altså.
Hvertfall om man har barn som krever endel.

Ja, og tenk om du skulle hatt enda en, i tillegg til den ene som er slitsom og krever endel!

Gammel 15-07-11, 19:49   #114
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor? Tjo, i første rekke fordi SFO er stengt i hele juli og eksen hadde 1 uke ferie i tillegg i juni. Så da blir det jo kjapt 5 uker.

Hadde jeg tenkt fra et rent "egoistisk" synspunkt hadde jeg gjort det kortere fordi jeg også trenger feriedager til påske og jul og da er 4 uker av "mine feriedager" rett og slett for mye om sommeren. Jeg har jo bare 5 uker ferie som alle andre.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 19:56   #115
Chablis
Drømmer

Standard

Jeg tenkte sånn når jeg bare hadde en, da var det aldri noe problem. Nå derimot, så tenker jeg litt på meg selv også. Nå er jo jeg alene med dem, så dersom jeg er heldig har pappaen dem litt av ferien, men det er nok ikke sikkert i det hele tatt. I år har han hatt dem en uke, og jeg tror nok ikke det blir noe mere heller.

Jeg tenker uansett at det blir enklere jo eldre de blir, neste sommer vil jeg tro storebror kommer til å farte litt rundt på egenhånd. Det jeg blir mest gal av er den evinnelige kranglingen.

Det går da ikke å på å ikke tenke på seg selv, men jeg vil ha tiden med min familie og nyter tiden sammen med de. Jeg sa ingenting om dere andre. Men jeg vil ha mestmulig tid sammen og dermed gjør vi det sånn.Jeg hadde det på samme måte da jeg var alene med han også, for oss passer det best.

Gammel 15-07-11, 19:57   #116
Chablis
Drømmer

Standard

Ja, og tenk om du skulle hatt enda en, i tillegg til den ene som er slitsom og krever endel!

Ja tenk om. Jeg skulle gjerne hatt flere jeg, å hadde nok hatt de hjemme like lenge fordet. Fordi det passer oss best å fordi jeg ønsker mest mulig tid med de.
Kanskje de hadde lekt sammen litt også..

Gammel 15-07-11, 20:10   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om han hadde villet det selv og mast etter barnehagen? Noen ukers ferie er selvsagt en selvfølge, men en hel sommer hjemme tror jeg neppe hadde blitt satt pris på av mine.

Gammel 15-07-11, 20:11   #118
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Selv om han hadde villet det selv og mast etter barnehagen? Noen ukers ferie er selvsagt en selvfølge, men en hel sommer hjemme tror jeg neppe hadde blitt satt pris på av mine.

Ja selv om det. Vi drar jo mye bort å så finner vi på mye hjemme. Mange her har lang ferie også så det er ikke bare poden.

Gammel 15-07-11, 20:18   #119
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja selv om det. Vi drar jo mye bort å så finner vi på mye hjemme. Mange her har lang ferie også så det er ikke bare poden.

Når det er slik at det er flere hjemme, unger i gata og endel å finne på er det jo null problemer å ha et par unger hjemme, hvertfall når de har blitt så store at de får lov til å leke ute alene. Jeg bor også slik til at det alltid er noen i gata. Nesten alltid vel å merke, endel har kjøpt hytte det siste året og det merkes. Men der vi bodde før var vi mutters alene med barn i den alderen i nabolaget. Det var ingen lekekamerater. Å finne lekekamerater medførte et styr av en annen verden da de enten var bortreist eller i barnehagen. Da synes jeg barna godt kan få innvilget en tur i barnehagen hvis de ber om det.

Gammel 15-07-11, 20:23   #120
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Når det er slik at det er flere hjemme, unger i gata og endel å finne på er det jo null problemer å ha et par unger hjemme, hvertfall når de har blitt så store at de får lov til å leke ute alene. Jeg bor også slik til at det alltid er noen i gata. Nesten alltid vel å merke, endel har kjøpt hytte det siste året og det merkes. Men der vi bodde før var vi mutters alene med barn i den alderen i nabolaget. Det var ingen lekekamerater. Å finne lekekamerater medførte et styr av en annen verden da de enten var bortreist eller i barnehagen. Da synes jeg barna godt kan få innvilget en tur i barnehagen hvis de ber om det.

Jeg sa ikke de var hjemme altså, neste uke er det ingen i gata her hjemme faktisk. Poden måp følges til sine beste venner fordi de bor litt lenger unna. Men vi gjør mye da, drar på mye turer rundtomkring her osv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.