Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er dere hyttemennesker?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 18:41   #1
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Er dere hyttemennesker?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I min lille hjemby er det ganske mange som bor helt ved sjøen, har båtplass bare noen få meter fra stuedøra, men som likevel har hytte ved sjøen, gjerne bare noen kilometer hjemmefra. Det samme gjelder jo her hvor vi bor. Det er en del som bor ganske landlig til, like ved lysløyper og ski og så har de hytte bare noen kilometer unna. Hytta er liksom "fristedet". Jeg har aldri klart å gripe forskjellen. Hva er det man kan på denne hytta som man ikke kan hjemme når alt er så likt?

Kanskje det har noe med at man ikke har mulighet til å "få gjort noe" særlig på hytta, slik man hele tiden har hjemme? Som i å fikse ting ute og inne. Ting som skulle vært gjort. På hytta får du uansett ikke gjort alle de tingene, og dermed blir det et "fristed" hvor du slapper mer av. Jeg vet noen har det slik.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 18:55   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at det høres rart ut å ha hytte veldig nær der man bor eller i samme type terreng.

Vi bor forholdsvis sentralt i en stor by, så for oss ville poenget med en hytte være at vi var på fjellet og ikke måtte reise dit hver dag for å gå på tur. I tillegg ville jeg hatt en hytte som var stor nok til å ha gjester på overnatting. I den fasen der vi er nå, hvor både vi og de fleste rundt oss har barn er det ikke alltid lett å være så sosiale som vi kunne tenke oss. En hytte med gjestemuligheter ville gjort det lettere å være sammen med venner over tid og det hadde vært fint.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:16   #3
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Er vel ikke det, har campinvogn og det på hengende håret
pga ungene er vi campere på fast plass der de har det heeelt supert
med masse barn og de blir alltid kjent med nye
Er usikkre på om vi foreldrene er like begeistret, så dette er muligens siste sommeren på noen år.
Liker å kunne ha litt mer frihet i hva vi skal gjøre i ferie og helger,
nå MÅ vi sette av et par uker sommerferie og reise så ofte vi kan i helgene.
Det samme ville vært gjeldene hvis vi eide hytte, noe jeg ikke er så interressert i.
Mannens jobb eier mange hytter langs kysten i Norge og Sverige, en av disse kunne jeg tenkt meg å testet ut

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 18:42   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min lille hjemby er det ganske mange som bor helt ved sjøen, har båtplass bare noen få meter fra stuedøra, men som likevel har hytte ved sjøen, gjerne bare noen kilometer hjemmefra. Det samme gjelder jo her hvor vi bor. Det er en del som bor ganske landlig til, like ved lysløyper og ski og så har de hytte bare noen kilometer unna. Hytta er liksom "fristedet". Jeg har aldri klart å gripe forskjellen. Hva er det man kan på denne hytta som man ikke kan hjemme når alt er så likt?

Dette skjønner ikke jeg heller. Vi har hytte i skogen som en kontrast til leilighet midt i byen. Det er fristed på hytta, men jeg skjønner ikke helt at man kan få det så kort vei hjemmefra og i helt likt miljø.

Gammel 18-04-11, 11:45   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg senser kanskje både her og ellers når jeg snakker med hyttefolk noe om at det er enkelte ting man lettere kan gjøre på hytta enn hjemme. Ting som ikke egentlig handler om hva som er praktisk mer tilrettelagt på en hytte enn hjemme.

Det med å spille spill er regnet som en typisk hytteaktivitet. Det å ha late dager er også noe folk forbinder med hytteliv. Man snakker om mas hjemme, men ikke på hytta selv om man gjerne har både mobil og annet med seg. Er folk veldig plaget av mas hjemme?

Er det slik at det å reise på hytta er like mye en mental forflytning?

Jeg opplever ikke at det er mye mas hjemme selv om det ofte er travle dager, og jeg kan godt kose meg glugg i hjel en hjemmehelg også. Det er litt vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva som gjør at jeg elsker å dra på hytta, men faktum er at så fort jeg kommer inn i hytta så får jeg den deilige "hyttefølelsen" og bare nyter å være der. Og jeg liker meg hjemme også, det er ikke det, men det er på en måte to helt forskjellige verdener.

Kanskje må man være vant til hyttelivet for å få den avstressende effekten. Det er sikkert ikke alle som har det i seg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 12:04   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje det har like mye med personlighet som med vane også å gjøre.

Mannen er oppvokst med hytte og jeg har hatt min dose hytteturer i oppveksten jeg også. Likevel er vi ikke hyttemennesker. Svigerhytta som vi har tilgang til bruker vi aldri. Vi slapper veldig godt av hjemme og har mulighet til turer i fjæra, turer på fjellet, blåbærplukking og friluftsliv her vi bor. Vi kan også bruke kvelder på brettspill med fyr på peisen her hjemme.

For at noe skal virke avstressende må det vel være en grad av stressmoment i det man forlater?

Kanskje det er det som mangler for min del? Jeg kan la meg stresse på hverdager når vi er i full jobb og mye skjer, men på fridager har jeg skamløs mangel på stress og det vises ofte i hus også. *sjuske*

Nei, jeg vet ikke. Jeg koser meg som sagt hjemme også, og er i bunn og grunn ikke særlig stresset med noe som helst. (Bortsett fra å løpe etter lillesøster så hun ikke faller ned en fjellskrent eller løper ut i veien) Jeg syns det er deilig at det ikke finnes antydning til husarbeid på hytta, men jeg gjør i grunnen ikke noe særlig husarbeid i helgene hjemme heller, bortsett fra den hverdagslige ryddingen og ordningen man gjør på autopilot . Vi er mye ute i hagen vår som vi er glade i og har veldig god tilgang på sjø og skog. Totalt i året er det flere helger og fridager hjemme enn på hytta.

Jeg er veldig glad i miljøskifte og å komme ut av det hverdagslige da. Det kan jo ligge noe der. Jeg elsker å reise overalt i grunnen og setter stor pris på noen dager hjemmefra. Jeg har også lav terskel for å trives de fleste steder jeg kommer.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 12:22   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Er det slik at det å reise på hytta er like mye en mental forflytning?

For min del er det fine med hytte:

1. Forandring
  2. Besøke steder og mennesker man har tilknytning til, men ikke får sett ellers, med hytta som base.
  3. Ingen tv og kun internettilgang på mobiltelefonen. Vi blir dessverre fort sittende ved hver vår skjerm, når vi er hjemme.

Jeg liker meg aller best hjemme, da, og klarer fint å slappe av der også.

Gammel 18-04-11, 13:19   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Vi stresser heller ikke hjemme og koser oss de helgene vi et hjemme men vi elsker å reise og komme bort fra det vanlige.

Gammel 18-04-11, 14:11   #9
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Firmahytte er tingen, synes vi. Da blir det mest et par turere i året. Vi ser ikke helt poenget med å være låst til ett feriested, og vi gjør lite nok husarbeid hjemme, så vi ville nok ikke være interessert i å bli helger til å vedlikeholde et feriested.

Men det er veldig deilig å bo på høystandardshytte og stå på ski. Sommerhytte ser jeg ikke poenget med.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.