|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenÅ - nå kjente jeg at jeg fikk veldig lyst til å lese mer om nissehistorikk og denslags. Jeg vil vite mer! :hermine: |
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Jeg og!
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenKristendom og nisser i kulturhistorisk perspektiv kan jeg fint lite om. Men jeg vet at min sønn tok ordet "Gud" i sin munn første gang da han var nesten seks år gammel. (Det vil si for et par uker siden.) I barnehagen synger de kun sanger som ikke innlemmer Gud. De besøker heller ikke kirken, noe vi heller ikke gjør her i heimen. Så kunnskapene på den fronten er foreløpig skral. Nå har det vært veldig vanskelig å tallfeste hvor mange kristne vi har her i landet, men tall har vel antydet at ca. 30-40% anser seg som religiøse som tror på "noe" - hvorav et fåtall av disse igjen definerer seg som personlig kristne, og tror at Jesus er Guds sønn. Jeg blir ikke veldig overrasket om barna i Norge statistisk sett har større kunnskap om, og et nærere forhold til nissen, sammenlignet med Gud. Jeg tipper at de fleste barn i dag forbinder jul med: pepperkaker, gaver, julekalender, adventserien på NRK, juletrær og nissen. Dette hadde det i grunn vært interessant å få tallfestet. At det viktige julebudskapet "kuppes" av ikke-kristne som meg, som bare tar med meg de overfladiske tradisjonene, vil jeg anta må være litt frustrerende for de som er opptatt av julens opprinnelige budskap. Det har jeg i grunn ingen vanskeligheter med å forstå heller.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Tja, det er vel like frustrerende at kristendommen kuppet juleblotet til å begynne med.
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenDet ligger vel litt mer historie og dokumentasjon bak Jesus og Muhammed sin eksistens enn nisser og new age type ting? Guds eksistens dermot, er en annen sak.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg fikk svar på mail, forresten. :skyter inn: Kontaktpersonen var tydeligvis ikke den som hadde skrevet brevet, men takket for innspill, ville ta det opp med rektor og komme tilbake til meg i løpet av, eh, uken. (Uken? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenNoldus. Han er en husnisse. Inskripsjonen på gravsteinen hans er jo "her hviler en fri nisse". |
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det er jo en bruker som heter HP. Nå skjønte jeg ikke hvordan jeg hadde greid å fornærme ham.
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Neida, det er da tvert i mot en god oversettelse. Gode oversettere oversetter ikke bare direkte men tar hensyn til den kulturelle forståelsen hos leseren. I England har de ikke fjøsnisser, der er elves og gnomes mer en del av folkloren. Figuren Noldus passer best med betegnelsen husnisse på norsk.
|
|
|
#11 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg definerer meg som ateist, men har aldri noen sinne uttalt at jeg vet at Gud/Allah/whatever ikke eksisterer. Man må ikke det for å kategoriseres som ateist, håper jeg? Jeg kjenner at jeg er på linje med Divine.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
De fleste ateister er like ok som de fleste kristne, tenker jeg. Men jeg kjenner ateister som er ganske ekstreme og arrogante.
|
|
|
#13 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er ateist og uttaler rimelig ofte at Gud ikke eksisterer. Gjør det meg arrogant? Jeg prøver ikke å overbevise andre, men sier det av full overbeviselse når jeg blir spurt.
|
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Jeg synes folk må kunne si hva de vil, men selv synes jeg ikke det er spesielt sjarmerende å si at man vet at Gud finnes eller ikke. Isåfall opphøyer man seg nærmest til Gud eller synsk selv, gjør man ikke? Det er isåfall litt uateistisk.
|
|
|
#15 |
|
ræv med ører
Men du kan jo ikke vite at det ikke finnes usynlige, flyvende støvsugere heller, men det går det da også an å si? Eller holder du en bakdør åpen for den muligheten også?
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg er enig med Olympia. Hvorfor i alle dager skal jeg som ateist ikke kunne si at Gud ikke finnes, på samme måte som religiøse sier han selvfølgelig eksisterer? For meg er jo det absurd at noen kan tro på Gud, akkurat som mange religiøse synes fryktelig synd på meg som ikke har en tro og uten tvil synes det er helt forferdelig. Jeg sier ikke at noen er bedre en andre eller vet best, det handler om å respektere synspunkter begge veier. Det må jo vises toleranse begge veier, det er helt greit for meg at folk snakker om troen sin, akkurat på samme måte som jeg må få lov å si at jeg ikke tror det finnes en Gud (om det skulle være relevant å si det slik).
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg er ateist. Jeg pleier å si at det er en åpenbar mulighet at det finnes en allmektig gud. Men om det gjør det så synes jeg ikke det er stort å tilbe, for å være helt ærlig. Han får hive seg rundt og ta tak her og der først så kan han hylles etterpå. |
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ah- åpner du for en diskusjon rundt Det ondes problem? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenDet jeg tenker er problemet med statskirken, er at den ikke bare ikke betyr noe for ateister/agnostikere men at den heller ikke dekker det åndelige behovet til en lang rekke religiøse mennesker.
|
![]() |
|
|