Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 22:11   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Joda, fårikål er godt, det samme er pinnekjøtt og biff..

Men jeg får så vondt av dyrene, bare tanken på slaktebiler og slaktehus får meg til å grøsse! Jeg får vondt og ubehag i hele kroppen. Og denne følelsen blusser sterkest opp på denne tiden av året.

Stappfulle dyretransporter med sammenklemte og engstelige dyr... og hva som skjer videre orker jeg ikke tenke på engang!
Lam og sauer som går igjen på innmarksbeitet, som leter etter- og breker hjerteskjærende etter mammaen eller avkommet sitt.....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:12   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikålsesongen.... Har dere medlidenhet med dyrene?

Nei. Jeg tenker ikke på det, må jeg innrømme.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:13   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Gammel 28-09-10, 22:14   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:14   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:14   #6
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men dyrene har jo følelser dem også, tenk for et mareritt dem opplever!!!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:15   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Men dyrene har jo følelser dem også, tenk for et mareritt dem opplever!!!

Dyrene skal behandles humant. Der er jeg steil. Men de er likevel maten vår, det kommer vi ikke utenom.

Gammel 28-09-10, 22:17   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fårikålsesongen ... Har dere medlidenhet med dyrene?

Nei.

Gammel 28-09-10, 22:19   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg velger bevisst å tenke på all den fine tiden de har hatt ute på beite. I forhold til det er reiseveien til slakteriet relativt kort.

Jeg er en av de mange som skulle ønske slakteriene ikke behøvde å ligge så langt fra hverandre, slik at dyrene slipper å reise så langt. Men det er så lite jeg får gjort med det.

Jeg liker best å spise vilt kjenner jeg.

Gammel 29-09-10, 11:52   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg liker best å spise vilt kjenner jeg.

Vilt er godt ja, men jeg kjenner jeg nærmest har større medfølelse med dyr som blir jaktet på, enn dyr som blir avlivet under mer ordnede former.

Jeg mener...en sau, eller husdyr generelt, blir fraktet og avlivet fort og greit, mens dyr som blir jaktet på blir først jaget av mennesker og i mange tilfeller hunder. Og så blir det skutt på tidvis langt hold, og man har slettes ingen garanti for at dyret dør på første forsøk. I verste fall så blir dyret gående skadeskutt på timesvis før jaktlaget greier å spore opp dyret igjen og gjøre slutt på lidelsene.

Jeg har ingenting i mot jakt heller, sånn alt i alt, men sånn ut fra dyrenes ve og vel de siste leveminuttene, så ser jeg forskjellen. (mulig jeg er litt farget av det faktum at jeg synes ville dyr er mye flottere enn ku, sau og gris også da...)

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:20   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du har det forholdet til slakting og kjøtteting, synes jeg du burde bli vegetarianer.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:22   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvis du har det forholdet til slakting og kjøtteting, synes jeg du burde bli vegetarianer.

Det tenkte jeg også.

Gammel 28-09-10, 22:32   #13
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Uten fårikål ville jo ikke disse lammene eksistert. De ville ikke hatt en flott sommer med all verdens frihet på beite i fjellet. De ville ikke levd. Selvsagt skal transport og slakting foregå så humant som mulig, men det må da være bedre med et kort og godt liv enn ikke noe liv i hele tatt?

Tror du forresten at sauene opplever turen til slakteriet annerledes enn transporten fra gården til fjellet der de skal slippes på beite? Det tror ikke jeg.

Jeg har forøvrig bodd med sauer nært innpå meg mesteparten av livet mitt. Jeg har i skrivende stund 80-100 sauer gående på jordet 15 meter fra huset mitt. Jeg kan ikke si at jeg noen gang har opplevd å se sauer som leter etter verken mødre eller avkom. De spiser og driter og gjør ikke stort anna.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:43   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har i alle år, siden jeg var barn, hatt det forholdet til slakting. Og jeg ble vegetarianer også, da jeg var 17 år. Jeg var det i hele 6 år, frem til jeg ble gravid i 2003. Da MÅTTE jeg ha kjøtt, hele kroppen "skrek" etter kjøtt, jeg har aldri opplevd noe lignende. Så intenst var det, at jeg gikk fra å være hardbarka veggis til å spise kjøtt til alle måltider over natta, da er det ille altså. Jeg gikk opp 35 kg som vegetarianer og har aldri hatt dårligere helse (min egen feil da, mye raske karber). Jeg spiser kjøtt fremdeles, føler jeg må ha det, men jeg skulle ønske kjøtt vokste på trær. Jeg liker ikke tanken på slakterier, dyr på samlebånd som om de var varer osv. Nei, jeg liker det ikke.

Gammel 28-09-10, 22:45   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Er griser smartere enn sauer, sier dere?

Gammel 28-09-10, 22:51   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil at de skal behandles humant og godt, men spiser med god samvittighet.

He,he dette bildet fikk jeg av min bror en stund før bryllupet til storesøs. "Nam,nam bryllupsmat".
Jeg visste når de ble befruktet, når de ble fødd etter 3 måneder og tre dager. Jeg liker ikke å spise dyr jeg "kjenner", men alt går ned til slutt.Desse har hatt et utrolig flott liv, det vet jeg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 09-01-15 kl 14:11.
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:45   #17
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Dyrene skal absolutt behandles humant. Pga dette er det en veldig ulempe at slakteriene legges ned rundtom. Dyrene vi leverer til slakt må reise over 4 timer til nærmeste slakteri. Dette er bare ren kjøring.

Men likevel har dyrene det greit. Jeg har heller ikke sett at sauene har virket preget av at lammet er levert til slakt.

Jeg syns vel kanskje du tillegger dyrene litt vel mye tanker og følelser her.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:48   #18
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Dyrene skal absolutt behandles humant. Pga dette er det en veldig ulempe at slakteriene legges ned rundtom. Dyrene vi leverer til slakt må reise over 4 timer til nærmeste slakteri. Dette er bare ren kjøring.

Men likevel har dyrene det greit. Jeg har heller ikke sett at sauene har virket preget av at lammet er levert til slakt.

Jeg syns vel kanskje du tillegger dyrene litt vel mye tanker og følelser her.

Gammel 28-09-10, 22:28   #19
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Nei, og i allefall ikke kun i fårikålsesongen.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:30   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.