Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-14, 02:16   #101
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.127
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Egentlig syns jeg tonen er latterlig snobbete her, og enten kjenner jeg feil folk eller så er det bare blitt et begrep som brukes på lik linje som andre her skrev, "fjellet", og et helt naturlig tilleggsspørsmål er jo "Åja, hvor da?" uten at man trenger å himle med øya eller bruke hermetegn av den grunn.

Jeg kjenner at jeg er helt enig med denne.
Jeg er i overkant bereist i omgangskrets og blant venner, mens selv om vi reiser til utlandet 4 ganger pr år, så har jeg ingen problemer med å omtale sydlige strøk som Syden. Jeg tar gjerne en sydentur om vinteren, og før den er bestilt er turen rett og slett bare syden. Etter endt bestilling sier jeg gjerne at vi skal til Karaiøyene eller Egypt, og ungene våre har full kontroll på hvilket land vi skal til.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 04:49   #102
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

På enkelte turiststeder i Egypt er det intet autentisk, ingen lokalbefolkning og ikke annet enn restauranter med likedan eierskap som de store resortene og kjedene.

Da snakker jeg ikke om byen sharm eller byen hurghada. Der finner man en og annen tilnærmet lokal greie, men det er bare så vidt.

Ikke at det er noe å trakte etter uansett, men det finnes vel knapt et eneste sted der som ikke er kontrollert av de relativt pengesterke.

Så trist! Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Egypt, men mannen er svært lunken - nærmere kald. Så da har han vel rett, det er ikke noe for oss. Jeg hadde ikke taklet å tilbringe x antall uker inne på en resort. :grøss:

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 09:59   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Så trist! Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Egypt, men mannen er svært lunken - nærmere kald. Så da har han vel rett, det er ikke noe for oss. Jeg hadde ikke taklet å tilbringe x antall uker inne på en resort. :grøss:

Egypt er et fantastisk land å reise til hvis det bare er fredelig (noe det ikke er nå). Man kan fint unngå resortene utenfor Hurghada og Sharm. Det spennende i Egypt finnes i Kairo, Alexandria, Luxor og Aswan og noen andre steder. Der kan man besøke autentiske restauranter og oppleve folkelivet slik det er.
Man kan fint kombinere luksushotell og små familiedrevne restauranter på disse stedene.
I det hele tatt er Egypt kjempebra, men å reise til Egypt for å tilbringe tid på resortene utenfor allfarvei hadde jeg ikke giddet med mindre behovet mitt kun bestod av sol og hvile. Til det siste funker det nok bra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 10:09   #104
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

For meg som for mange andre i tråden er Syden mer et begrep om typen ferie, altså charterferie. Da jeg var ungdom spøkte vi i familien om at vi aldri hadde vært i syden, men hadde vært mye sør for syden. Vi bodde på den tiden i Kenya og ferierte da rundt omkring i Afrika.

Jeg har fortsatt ikke vært på charterferie...

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 19:35   #105
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg kan nok finne på å si det, ja. Sånn litt nedlatende om charterplasser generelt.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 19:35   #106
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg sier glatt både Syden og Fjells. Og slenger gjerne på stedet hvor vi skal også. Syden betyr forresten charterferie for meg. Tror jeg. Har bare vært i Syden på charter. Hvis folk misoppfatter det som at jeg ikke vet hvor jeg skal eller har vært så bryr jeg meg ikke om det. Jeg tenker ikke negativt om folk som sier Syden eller Fjellet selv heller.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 22:43   #107
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.888
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg ser ikke noen grunn til å latterliggjøre uttrykket "Syden". Det sier jo bare noe om hvor i verden man har vært og hva slags ferie man har vært på.

Og jeg er rimelig trygg på at folk vet hvilket land de har vært i selv om de sier de har vært på sydenferie.

Jeg var forøvrig i Portugal på konferanse for noen uker siden. Mulig jeg må gå over til å si at jeg har i vært i Syden på konferanse på rent trass.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 00:05   #108
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.079
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg bruker syden, ikke bare om charterturer.
Har høy utdannelse og jobber i en stor kulturbedrift, men har ingen behov for å si syden med ironisk distanse likevel.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 09:09   #109
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Som mange andre tenker jeg Syden som et begrep, og det er mange andre begrep som er likestilt uten at jeg tenker at noen er dumme eller lite utdannet om de bruker det.
Egentlig syns jeg tonen er latterlig snobbete her, og enten kjenner jeg feil folk eller så er det bare blitt et begrep som brukes på lik linje som andre her skrev, "fjellet", og et helt naturlig tilleggsspørsmål er jo "Åja, hvor da?" uten at man trenger å himle med øya eller bruke hermetegn av den grunn.

Enig.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 11:19   #110
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av energibombe, her.

Syden trenger ikke være charter heller. Det finnes mange plasser der det bor veldig mange nordmenn eller der de har leiligheter. Vi var et slikt sted med storfamilie og utvalget på resturantene var tilpasset nordmenn som var ute etter billig fastfood. Butikkene solgte stort sett bare jallajøggel og råbillig kartong-vin. De fleste vi møtte snakket norsk eller svensk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 14:11   #111
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av energibombe, her.

Syden trenger ikke være charter heller. Det finnes mange plasser der det bor veldig mange nordmenn eller der de har leiligheter. Vi var et slikt sted med storfamilie og utvalget på resturantene var tilpasset nordmenn som var ute etter billig fastfood. Butikkene solgte stort sett bare jallajøggel og råbillig kartong-vin. De fleste vi møtte snakket norsk eller svensk.

Vi var på et sånt sted i påsken. Fordi det var noen som hadde invitert oss dit i anledning bursdagsfeiring. Særdeles lite sjarmerende sted, men det var sol og varmt og strand, så jeg var happy.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no