Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 19:01   #101
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det verste jeg visste som sykepleier var å bli omtalt som engel. Toppen av kransekaka var når gamle menn sang Jag Trodde Änglarna Fanns.

Ja, da får man virkelig lyst til å synke gjennom et hull i gulvet.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:01   #102
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Vi gjør det, altså. Og både tone og kontekst er avgjørende for hvorvidt jeg oppfatter det som genuin takknemlighet, eller et patroniserende klapp på hodet. Men jeg setter mye mer pris på om noen sier "tusen takk, du er så dyktig", for eksempel.

Det skjønner jeg godt. Og dette med tone/kontekst, som du sier, er jo i de fleste tilfeller superviktig. Jeg ser at mange mener det er nedlatende å si til folk at de gjør en viktig jobb o.l., men her finnes det også nyanser. Jeg kan fint si til folk i høystatusyrker/-stillinger at de gjør en god/viktig jobb eller annet som er trukket frem som nedlatende her, dersom jeg føler det er på sin plass å si det. Men jeg tror det kommer fint frem i settingen at det ikke er ment som noe annet enn akkurat det som sies. Også tror jeg kanskje at endel i såkalte lavstatusyrker er mye mer vare på slike utsagn også? At man blir veldig bevisst på dette, og at derfor flere utsagn blir til potensielt nedlatende kommentarer.

Sitat:

(Jeg kommer forresten ilende når de roper "søøøøster!" med skjelvestemme også, jeg. Og skyver bare hånda vennlig, men bestemt vekk hvis noen kaller meg "jenta mi" og klyper meg i baken. På jobb, that is. )

Klyper deg i baken! Er dette også vanlig, altså? Jøje. Hadde noen funnet det for godt å klype meg i baken på jobb (eller ellers) hadde jeg vært svært lite vennlig. Men jeg begynner jo å innse at det tydeligvis er endel sære greier som jeg ikke ante var vanlig. Og da innser jeg at man faktisk bør være litt varsom med formuleringene.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:01   #103
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Forøvrig fikk jeg høre nå og da, både av kunder og kolleger, at jeg hadde en viktig jobb da jeg jobbet med trafikksikkerhet? Kanskje de bare patroniserte meg?


__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:02   #104
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Dataonkel. :adopterer:

@Mindy:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:03   #105
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.218
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har også hørt uttrykket om anestesilege som setter epidural ("engelen i grønt").

Og jeg har brukt det om en fantastisk fyr på IT-support som var kjempeflink både teknisk og pedagogisk og reddet meg mang en gang.

Generelt tror jeg folk bruker uttrykket mye mer om en tjeneste de i og for seg betaler for/forventet, men som de uansett er utrolig glad for blir utført bra, og utført da.

Så det er mer et uttrykk for takknemlighet - hvor veldig glad man blir, enn at man er nedlatende. Trur EG.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:03   #106
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva prøvde du egentlig å skrive?

Skal vi se....

"å si til noen" skulle det visst stå.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:04   #107
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:05   #108
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jo, jo, det hadde forsåvidt vært en kjærkommen avveksling fra bitch.

Dult.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Toppen av kransekaka var når gamle menn sang Jag Trodde Änglarna Fanns.

Jøje!

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:08   #109
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg tror jeg til og med har kommet med kjærlighetserklæringer av typen "jeg elsker deg!" når noen (det være it-mannen eller en datakyndig kollega) har løst dataproblemer for meg. Kunne de ha anmeldt meg for sexpress på jobben?

(sexpress på jobben er forøvrig er frynsegode, var vi enige om på avdelingen min. )

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:11   #110
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg lurer på om det ikke er du som er litt nedlatende, jeg, Heilo. Jeg tenker at det er spesielt vaksearbeidere du tenker på, at et lavstatusyrke ikke må fornærmes enda mer ved å bli kalt noe annet enn sin profesjonelle tittel.

Jeg kan ikke tro at noen tar seg nær av å bli kalt legeengel? Eller ingeniørengel? Eller ambulanseengel? Skal jeg bli fornærma på alle som kaller ambulansearbeidere for ambulansefolk? For det uttrykket florerer hvertfall på FP.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:59   #111
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Er det noe galt i å omgi seg med engler også nå da?

Det begynner å bli ganske vanskelig å være Märtha nå altså. Det er veldig strevsomt å snakke med engler i utgangspunktet, og nå må hun passe på at hun ikke patroniserer dem også.


Sist redigert av Cuyahoga : 11-01-11 kl 20:05.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:02   #112
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.814
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg forventer forresten at karma her hos oss vil bedre seg betraktelig. Vi skal få en fløy av Engleskolen i nabolaget.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:04   #113
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.292
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jo, jo, det hadde forsåvidt vært en kjærkommen avveksling fra bitch.

Og fra "di forbanna fittkjerring"

Feks.


*omgitt av meget hyggelige eldre menn*

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:05   #114
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Og fra "di forbanna fittkjerring"

Feks.


*omgitt av meget hyggelige eldre menn*

Seriously?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:06   #115
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.814
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Dere som blir kalt så lekre ting på jobb, dere er ungdomsskolelærere ja?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:08   #116
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg synes det er et koselig og "sette pris på" kallenavn jeg. Det er i alle fall i den tanken jeg har brukt det.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:09   #117
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.292
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Dere som blir kalt så lekre ting på jobb, dere er ungdomsskolelærere ja?

Niks.

Nå blir jeg bare kalt "bestemor" "nissemor" "litjmora" "søta" og "bestevennen min"
(Jeg er 30 altså, så jeg føler at både bestemor og litjmora muligens ikke stemmer helt. Nissemor er jeg ikke heeelt sikker på. )

Men for noen år siden var det absolutt mindre fine ting som ble sagt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:09   #118
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg er sykepleier og blir ikke fornærmet over å bli kalt for engel, det ordet har kun positiv betydning for meg.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:10   #119
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.292
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Seriously?

Mhm.
Det ble ofte etterfulgt av saftig klyping, en vaskeklut eller feks en brødskive med leverpostei levert midt i fleisen, eventuelt et flyvende vannglass.

Man venner seg til det.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:10   #120
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.814
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jaikes. Jeg skjønner jeg skal sette pris på at min nærmeste kollega er en Dell.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no