Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva skrev du særemne om på vgs.?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 23:52   #101
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Opprinnelig lagt inn av Jenna, her.

Husker vi fikk valget om å skrive egen oppgave eller å bli med på fellesopplegget som var Sigurd Hoels forfatterskap.

Ja, vår klasse hadde også et fellesopplegg, noe om mannsrollen i norsk litteratur som egentlig hørtes morsomt ut, men jeg ville heller jobbe med mitt eget. De av oss som skrev "egne" oppgaver ble bedt om å gi en presentasjon for klassen; jeg husker at min gikk unna i rasende tempo fordi jeg (til stor overraskelse for alle som kjenner meg, antar jeg ) hadde stappet altfor mye tekst inn i presentasjonen min.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 23:53   #102
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs?

Vi kunne selv velge hvilket fag vi skulle ha særoppgave i, og jeg valgte nyere historie. Jeg skrev om Black Panthers med fokus på politiske fanger som Dhoruba bin-Wahad og Mumia abu Jamal. Jeg fikk 5, men det beste var at læreren kopierte et eksemplar av oppgaven min til seg selv. Det var jeg stolt av.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 00:03   #103
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

"Man fødes ikke til menneske, man dannes til det"

Med utgangspunkt Jonas av Jens Bjørneboe, og tre bøker skrevet av Ragnar W Otgård. Husker ikke hva slags karaktere jeg fikk, 5, 5+ ?

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 02:29   #104
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg valgte Ibsen. Bøkene jeg la til grunn var:
En folkefiende
John Gabriel Borkman (skrives det slik tro?)
Villanden
Et dukkehjem
Peer Gynt

Jeg hadde også Ibsen, med to av de samme bøkene.
Skrev om kvinneskikkelsene i samtidsromanene med paralleller mot nåtiden; Vildanden,Et Dukkehjem og Gengangere. Fikk 5 tror jeg.

Det var egentlig ett svært tilfeldig valg. Mener nesten "alle" i klassen valgte Wassmo eller Bjørneboe e.l.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 03:18   #105
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.703
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

jeg skrev pm 1337 og sms språk.. angret etter hvert.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 09:19   #106
Blush
Aktiv
 
Blush sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 144
Blush er litt kul
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om "Kvinnemishandling i sambo-og ekteskap".
Boken "den brennende sengen" hadde noen år i forveien gjort et sterkt inntrykk, og jeg fant flere bøker som omhandlet temaet. Det som spesielt gjorde inntrykk var at det var så mye mer utbredt i kristne miljøer, hvilket for en 18/19 åring ikke var det man forventet. Et stort tabu emne, som var spennende å stikke hull på, og som tok ned noen illusjoner. Karakter - husker da vitterlig ikke.

Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 09:24   #107
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om Charles Dickens.

Husker ikke hvilke bøker nå, heller ikke karakter.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 09:27   #108
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om "Folket på Innhaug" av Anne Karin Elstad...Slukte bøkene hennes Kanskje jeg skal lese dem igjen

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 09:32   #109
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om kvinner i patriarkalske samfunn. Jeg husker ikke hva jeg fikk, men det var sikkert ikke noe særlig bra siden norsklæreren min av en eller annet grunn hatet skrivestilen min i alle tre årene. Det var utrolig deilig å få 6 på norskeksamen kan jeg huske.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 11:38   #110
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Tror ikke vi skrev særemne jeg?

Hvilket fag var dette i?

Jeg hadde ihvertfall fremføring og spesialoppgave om "kunstig befruktning og prøverrørsbehandling", kanskje det var det man kaller særemne?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 11:59   #111
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.801
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om Tor Åge Bringsværd. Jeg sammenlignet en rekke av bøkene hans. Jeg fikk 6-.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 12:10   #112
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.983
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om Jon Michelet. Jeg gikk nemlig på en ultrakonservativ blårusseskole, og ville finne noe sært til særemnet. Fikk 5+.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 13:06   #113
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev særemne om den danske forfatteren Anders Bodelsen.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 18:55   #114
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skreiv om Anne Karin Elstad både i 9. og på videregående. Mener jeg konsentrerte meg om bøkene "Maria, Maria", "Senere, Lena" og "Sitt eget liv". (Mulig det var en bok til? ) Fikk S eller M+ på ungdomsskolen, og 5 på videregående.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 19:02   #115
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg skrev om Jon Michelet. Valgte Min afrikanske eksplosjon som er en fantastisk morsom ungdomsbok, Terra Roxa som har kvinnelig jeg-person og Jernkorset som er en bok i en serie. Også sammenliknet jeg og analyserte. Jeg kom frem til at han var veldig dårlig på å forestille seg hvordan det var å være dame. Jeg fikk 5.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 23:12   #116
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Tror ikke vi skrev særemne jeg?

Hvilket fag var dette i?

Jeg hadde ihvertfall fremføring og spesialoppgave om "kunstig befruktning og prøverrørsbehandling", kanskje det var det man kaller særemne?


Kanskje du hadde det sånn som meg, at du fikk velge fag å ha særemne i selv. Jeg hadde aldri særemne i norsk på videregående.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:37   #117
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.983
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skrev om Jon Michelet. Valgte Min afrikanske eksplosjon som er en fantastisk morsom ungdomsbok, Terra Roxa som har kvinnelig jeg-person og Jernkorset som er en bok i en serie. Også sammenliknet jeg og analyserte. Jeg kom frem til at han var veldig dårlig på å forestille seg hvordan det var å være dame. Jeg fikk 5.

Ah, en frende!

Jeg skrev også om Jernkorset, og den helt absurde "Jerv, jervere, jervest", pluss en til jeg ikk husker helt.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:42   #118
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg husker bare særoppgaven på ungdomskolen, og da skrev jeg om Edvard Grieg. Fikk S.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:43   #119
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.142
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skrev du særemne om på vgs.?

Jeg sammenlignet personkarakteristikkene i Knut Hamsuns "Pan" med Knut Faldbakkens "Glahn". Historiene er identiske, men lagt til forskjellige tidsepoker. Jeg måtte lese flere bøker av begge forfatterne, men det var bare for å fylle kvoten. Læreren visste uansett at jeg leste mer enn nok.

Norsk muntlig var et av yndlingsfagene mine, og jeg la ned vanvittig mye arbeid i oppgaven. Jeg presenterte den muntlig for læreren min, og fikk en soleklar 6'er. Jeg var veldig stolt lenge etterpå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 28-08-07 kl 09:59.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no