Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Verdens beste hveteboller?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 12:25   #101
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Eg fulgte oppskrifta. Inga forheving mao. Som de ser på bileta så blei mine fine og luftige.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:25   #102
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Og eg brukte to pakker med tørr gjær.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:42   #103
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Står i ovnen.Halverte oppskriften.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:44   #104
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg bakte noen med fyll, men kom fram til det er best å fylle de etterpå. For det er ikke mye man får plass til når man fyller de først, og det skal ligge inne i bollen.

Ble superluftige og gode. Skal fryse ned noen så får vi se hvordan de blir når de tas opp igjen.

Kan godt tenke meg dette er en fin oppskrift også på kanelboller.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:59   #105
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Er spent nå. Det ble heving før også(fikk besøk). Snuppa og jeg fylt dem med sjokolade og vaniljekrem, noen med begge og noen uten noe i. Står nå til heving.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 14:16   #106
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Men hvorfor ikke bare varme litt opp ?
Er det husmortriks jeg har gått glipp av her?

Melken endrer jo smak når den er kokt. Kanskje det er det som skal til?

Jeg brukte en pakke gjær og skulle nok brukt to.
Men, de ble knallgode om enn ikke så store og luftige som jeg hadde håpet på.

Nå ligger en haug til tining, så får vi se om de er like gode etter å ha vært i fryseren.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 14:31   #107
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 497
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Kan godt tenke meg dette er en fin oppskrift også på kanelboller.

Men blir det ikke litt knølete å kjevle ut og strø på sukker og kanel før deigen er hevet? Siden den ikke skal forheve, mener jeg.

*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 14:33   #108
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Fantastiske! De beste jeg har laget tror jeg. Utrolig gode med godt smør og bringebærsyltetøy.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:06   #109
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

De er virkelig supergode. Jeg triller dem ut direkte, og etterhever over varmt vannbad etterpå. Kjempefluffy og supergode fastelavnsboller.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:44   #110
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Kommer ikke til å bruke min gamle oppskrift igjen selv om de også er gode. Disse ble super luftige og gode. Gubben var mektig imponert her.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:46   #111
Matmor
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 4
Matmor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Her ligger min beste bolleoppskrift. De er laget med spelt og rug, som gjør de litt sunnere og litt mer mettende, uten at de mister hvetebollepreget. God fastelavens

Matmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 20:15   #112
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

De er virkelig supergode. Jeg triller dem ut direkte, og etterhever over varmt vannbad etterpå. Kjempefluffy og supergode fastelavnsboller.

Ja nå baker jeg aldri noen andre igjen. Jeg måtte fryse den ene halvdelen med en gang, for jeg hadde garantert klart å trødd i meg fem til i løpet av kvelden. Må ha, bare må ha.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 20:25   #113
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Er spent, for jeg baker aldri boller.

Har nå disse til heving, halverte oppskriften. Gleder meg til å smake!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 21:14   #114
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Disse blir utrolig gode:

80 gr sukker
70 gr smør
350 gr hvetemel
1 egg
50 gr gjær
3,5 dl lunken melk
1 ts kardemomme
1/2 ts salt

Kan med fordel dobles.
Jeg har i tillegg i godt med rosiner.
Ha i det tørre, bland smeltet smør med melken og bland alt godt. La stå lunt til dobbel størrelse.
Trill ut og etterhev på stekebrettet.

Denne oppskriften blir ca 15 små boller.
Stekes på 200 grader ca 10-12 min. Følg med på fargen.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 23:58   #115
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Veldig gode!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 00:33   #116
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Tror jeg må bake boller i morgen!

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 01:00   #117
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.641
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg klarte å drepe disse bollene. Det tar jo stygglang tid å store mengder kokvarm melk fingervarm, selv med snøen tilgjengelig. Man er da utålmodig når man baker boller?!

Men gjæren daua altså. Null heving. I ren forbannelse tok jeg alle emnene i en haug igjen, og klinte dem inn med ny gjær (lunken melk/gjærblanding) og fikk fordelt dette i deigen. Da hevet deigen seg litt ihvertfall, men ikke mye. Og pga all knaingen ble deigen ganske seig.

Vi kalte dem scones vi. Runde, flate og kompakte. Men gode likevel, tro det eller ei.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 11:38   #118
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Melken endrer jo smak når den er kokt. Kanskje det er det som skal til?

Melk blir søtere når man koker den, det skjer noe med melkesukkeret.

Jeg bakte disse i går, halv deig, og de ble helt supre! Og ikke sånn oversøte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 13:08   #119
Patsy
Ingen tittel
 
Patsy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 976
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg prøvde å lage å lage boller i går, men så klarte jeg knuse et målebeger i plast oppi bollen - ikke spør.
Det så ikke ut til at det manglet noen biter, men jeg tok ikke sjansen.
Kunne sikkert ha spist de selv men ville ikke gitt det til snuppen.
Veldig synd, for deigen så luftig og fin ut og este ut av bollen mens den sto der og ventet på og bli kastet.

Det ble kjøpeboller på oss ja.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 15:09   #120
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg bakte disse i helga, og de var kjempegode og luftige! De får plass i Boka med oppskrifter vi bruker mye (har ikke avansert til kokeboks el.l.).

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no