Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-11, 08:51   #101
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.511
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg har kjøpt Roundup (takk for tips Joika) som skal ta knekken på jungelen bak garasjen. Også har jeg kjøpt blomsterengmiks som jeg skal så i det ene bedet, jeg hadde det i fjor også, og de klarte seg helt selv og blomstret hele sommeren. Sånt liker jeg :Rema 1000:

Også har jeg kjøpt solsikkefrø og noen andre frø jeg har glemt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:03   #102
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Sånn der Blomsterengmiks, hvor lang tid tar det før det kommer noe der? Har en skråning som jeg gjerne skulle hatt noe i litt kjapt nemlig.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:10   #103
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.511
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg tror ikke det tok så veldig lang tid. Det ble grønt etter et par uker hvertfall, litt usikker på hvor lang tid det tok før det blomstret. Men jeg var imponert over hvor lenge det blomstret hvertfall.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:20   #104
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Hva kan jeg gjøre for å live opp en bratt skråning med masse ugress? Jeg har ikke planer om å luke der eller noe sånt. Er det noen frø jeg bare kan kaste ut over, og så vips kommer det fine blomster? Ser for meg den enga i huset på prærien der de løper nedover i starten av serien. Bortsett fra at vi ikke skal løpe ned.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:24   #105
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.511
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Anne C: Det går sikkert også med blomsterengmiks vil jeg tro. Jeg har ikke prøvd å så det oppå ugress, men det er jo ugress i naturlige blomsterenger, er det ikke?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:33   #106
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

En naturlig blomstereng er vel på mange måter en eng med ugress? Det er bare det at det ugresset jeg har der stort sett er grønne ting. Jeg vil ha litt farger. Jeg kastet ut noen lupinfrø i høst. Det blir spennende å se om det kommer noe opp.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:01   #107
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Hvis dere absolutt skal ha lupiner, så hadde det vært veldig kjekt om dere kunne fjerne frøstanden når de er ferdigblomstret, slik at de ikke sprer seg enda mer. Veivesenet har begynt å spre gift i veikantene nå, for å fjerne lupinene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:02   #108
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg kastet ut noen lupinfrø i høst. Det blir spennende å se om det kommer noe opp.

Det skal mye til for at så ikke skjer.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:05   #109
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.932
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

At det er så lett å få til lupiner viser bare hvor grønne mine fingre er. :not:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:06   #110
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

At det er så lett å få til lupiner viser bare hvor grønne mine fingre er. :not:



Lupinene kom etterhvert opp gjennom asfalten i oppkjørselen til foreldrene mine.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:27   #111
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.932
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

I know.

Jeg kan grønnsaker og urter, altså. Men blomster og meg ...

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:40   #112
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Mei: Det spørs hvilken type klematis du har om det går bra eller. Det finnes tre kategorier, én som bare skyter skudd fra fjorårets (tilsynelatende) døde grener, én som skyter fra bunn og én som gjør begge deler. Det er litt forskjell på hvordan disse skal klippes ned, den som skyter fra bunn skal naturlig nok klippes helt ned. Jeg satte en Montana i fjor - den hadde jeg i gamlehuset og den ble helt fantastisk. Den er av typen som skyter på gamle skudd. Naboen synes den var helt heslig, helt til den plutselig kom om våren. Den var helt dekket av blomster, og resten av sommeren hadde den nydelig, grønt bladverk.

Den jeg satte her har nok ikke klart seg, for på denne tiden var det blomstring på den gamle, og her er det ikke antydning. Jeg må være flinkere til å dekke til røttene, klematis er vare på at ikke røttene skal stå i direkte sol.

Anne C: Spent på om tujaene dine klarer seg, de er ganske store allerede og beregnet til å bli store trær på mange meter, så de behøver bra med næringstilgang. Hilsen *borpåtomtmed100tujaplanter* - o skrekk.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 20:52   #113
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg har gått på skattejakt i kveld, og flyttet en Trillium. Den var større enn jeg trodde, så den ble delt i to. Men det var jo veldig greit, for da fikk jeg satt den ned to steder. Og så har jeg flyttet en kjempefin staude som jeg ikke aner hva heter. Den var også mye større enn jeg trodde, så nå har jeg mange småplanter i ventebedet mitt. Tror nok en del av dem må doneres til hagelagets auksjon.

Det kommer opp veldig mange liljer i enfrøblad-bedet mitt. De sprer seg tydeligvis veldig villig. Håper det ikke blir så store mengder liljebiller, det er så grisete å knuse dem.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 20:56   #114
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.


Anne C: Spent på om tujaene dine klarer seg, de er ganske store allerede og beregnet til å bli store trær på mange meter, så de behøver bra med næringstilgang. Hilsen *borpåtomtmed100tujaplanter* - o skrekk.

Det er jo som nevnt ikke bunn i kassa for at røtter skal kunne komme seg ut dit de vil. Hvis vi ser at det ikke går tar vi bort den ene. Hvor fort ser jeg om det funker, evt ikke funker?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 21:05   #115
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Er det noen som har syrinhortensia i hagen? Vokser den høyt og bredt og voldsomt? Lar den seg temme uten å miste blomstringen? Og når blomstrer den egentlig? Plantasjens eksemplar ble kalt "høstens dronning" mens blomstringen ble oppgitt til juni.

Og om noen har en avlegger av humle til meg ville jeg blitt overlykkelig. Regner med den både kan få røtter av å sette en liten kvist i vann eller ved rotskudd.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 07:07   #116
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Er det noen som har syrinhortensia i hagen? Vokser den høyt og bredt og voldsomt? Lar den seg temme uten å miste blomstringen? Og når blomstrer den egentlig? Plantasjens eksemplar ble kalt "høstens dronning" mens blomstringen ble oppgitt til juni.

Plantasjen har både rett og feil. Den blomstrer definitivt ikke i juni! Min blomstrer fra august (juli?) og frem til frosten kommer. De kan bli ganske store, men kan også klippes ned ganske drastisk hvert år. Den blomstrer på årets skudd, så temming er uansett å anbefale.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 08:26   #117
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er jo som nevnt ikke bunn i kassa for at røtter skal kunne komme seg ut dit de vil. Hvis vi ser at det ikke går tar vi bort den ene. Hvor fort ser jeg om det funker, evt ikke funker?


Det går sannsynligvis bra en god stund, gjerne flere år. Hos oss tar vinden plantene før de blir store, så det er mange som har måttet bytte ut hekken etter et par år. Det kjedelige er at de holder seg fine en stund, før de plutselig blir brune. Da er det vanskelig å finne noe som fyller ut i hullet den store planten lager. Men det er godt mulig at det går helt fint så lenge røttene finner nedover, jeg er ingen ekspert.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 08:29   #118
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Hva er syrinhortensia? En klatrende hortensia? Eller mer som syrin? :nysgjerrig:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 08:37   #119
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hva er syrinhortensia? En klatrende hortensia? Eller mer som syrin? :nysgjerrig:

Den klatrer ikke. Den er mer som en liten busk. Den kan vokse nesten en meter på en sesong, har jeg erfart. I enden av skuddene som vokser ut, danner det seg på sensommeren store blomsterklaser, som grønn-hvite hortensiaer, bare at de ikke er formet som en ball som vanlig hortensia men mer som spyd slik som syrin.

Her er et bilde av min fra i fjor, til venstre i bildet. Perspektivet er litt forvridd, så ikke la deg lure av at høstanemonen ser svær ut og hortensiaen ser liten ut. Bildet er tatt i begynnelsen av oktober.


(Imellom der er det også en villvin og litt akeleier).

Her er den i august:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 08:44   #120
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Så nydelig! Jeg trenger noe som blomstrer sent, i dag er blomstringen slutt i juli i min hage. Hvis den blir høy og ikke klatrer - vil den ikke brekke sammen da, når den blir for tung? Eller står den støtt?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no