Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Drikker FP-ere vin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-08, 14:01   #101
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg tar med meg en flaske eller to og kommer på besøk. Passer første helgen i februar?

Det skulle passe veldig bra!
:gleder meg:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:02   #102
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Går det ann å lære seg til å like rødvin ?

Det er eit seriøst spørsmål. Mannen min er veldig glad i rødvin, men til hans fortvilelse så deler eg ikkje den gleden. Eg synes rødvin lukter dårligt og klarer derfor ikkje å smake på greiene ein gong.
Høyres jo så koselig ut å kunne dela ei flaske rødvin til maten. Det skjer ikkje her i huset, og mannen min gidder heller ikkje å åpne ei flaske til seg sjølv.

Ja det går fint an. Det er mange ting man må lære seg å like. Øve opp smakssansene litt.
Jeg øvde meg forøvrig på å drikke conjac på julaften i fjor
:ikke sikker på om det er å anbefale:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:04   #103
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

For å svare på overskriften: denne gjør ikke. Kan også svare på et av spørsmålene i HI: er avholds. Godt å kunne bidra i tråden, gitt!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:13   #104
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.879
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Ja takk veldig gjerne.

Champagne, stort sett bare Pommery, er jeg veldig glad i.

Hvitvin, helst sveitsisk, den passer hele året ellers fruktige viner til kos, halvtørre tyske eller franske til mat.

Rødvin, velges ut fra ulike kriterier alt etter humør, lommebok, anledning, mat o.s.v. Gevinster fra vinlotteriet på jobben går med til lørdagslasagnen, litt i og litt til maten. Skal jeg ha gjester får jeg hjelp på polet til å velge etter menyen.

Dessertvin er deilig og hører med, men hetviner bruker jeg lite annet enn i mat.

Øl er også godt til sitt bruk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:19   #105
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.803
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Går det ann å lære seg til å like rødvin ?

Mannen drakk overhodet ikke vin før han var i midten av 20-årene. Nå er han en lidenskapelig vinsamler (og vindrikker). Men han kommer fra en vinsamlende familie, så han hadde strengt tatt ikke noe valg. Det sosiale presset i familiesammenkomster ble rett og slett litt for heftig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:23   #106
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Hmmm, eg får ta meg ein tur på polet og snakka med nokre av damene der skjønner eg. Damene der er blant Norges beste, så dei bør jo kunne hjelpe ein stakkar.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:36   #107
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.879
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Nebbia: Har du prøvd noen økologiske rødviner?

Jeg har fått en i gave. Den kommer jeg definitivt ikke til å kjøpe selv. Jeg tror ikke utvalget er særlig stort og den jeg fikk var ikke bra.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:41   #108
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Ingen hemmelighet at jeg elsker rødvin og etter et par års opphold i Spania så sverger jeg til viner derfra.
Liker godt hvitvin og jeg elsker Champagne. Mannen fikk en eksklusiv Champagne fra jobben og den står der og venter på meg

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:41   #109
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.264
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Jeg elsker rødvin. Hvitvin har jeg ikke spesielt sansen for, og jeg har vist smakt på mye god hvitvin. Iflg. mine "hvitvinsfantast" svigerforeldre, som importerer hvitvin fra div. vingårder til eget bruk.

Amarone, Tommasi og Ripasso har meeeeget gode viner. I det heletatt er italienske rødviner utrolig gode. Bakdelen er at jeg er veldig dårlig på å huske navnet på vinen jeg har drukket, og klarer aldri å finne den igjen noe sted.

Kanskje begynne å ta bilde av flasken?

Og som noen nevnte her. Alt til sitt bruk.

Champagne er utrolig godt, men livsfarlig. Ett glass på meg, og jeg danser på bordet og synger. Huttetu.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:43   #110
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Nebbia: Har du prøvd noen økologiske rødviner? Jeg kjøpte en i går som jeg ikke har fått smakt på enda, på polet kunne de ikke svare på om den var god.... Det er forøvrig pappvin, heter sangiovese og er italiensk.
Ellers prøvde jeg faktisk en utrolig billig vin som viste seg å være ganske god, tror den het Quinta da Espiga, var portugisisk.


Jeg har drukket noen økologiske viner, men for meg så skiller de seg lite fra ikke-økologiske. At vingården drives etter økologiske prinsipper har lite å si på smak/kvalitet med ett unntak - tilsetningen av svovel. I ordinær vinmaking tilsettes dette i flere trinn i prosessen for å forhindre oksidasjon. I økologisk vinmaking ønsker man ikke å tilsette unødvendige fremmedelementer, da det antas at dette påvirker smaken negativt. Det hevdes også at noen reagerer på svovelet i vinen. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner den store forskjellen.

Det som derimot er sikkert er at uten svovel tåler vinen mye mindre, da vinen ikke lenger har et like godt vern mot oksidasjon. Over tid kan det være et stort problem. For nåkonsum er økologiske viner greit, men jeg ville aldri bygd opp en vinsamling for lagring basert på økologiske viner.

I Chateauneuf-du-Pape er det for øvrig et stort antroposofisk miljø, og mange av produsentene her dyrker biodynamisk.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:57   #111
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.260
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Må forresten få skryte av det norske Vinmonopolet. De er flinke til å importere alle typer vin, og ikke bare de populære billigvinene. De har bra fagkunnskap, i enkelte tilfeller utmerket fagkunnskap. De har veldig gode priser på de dyrere vinene. I det hele tatt så gleder jeg meg til å en gang kunne bo i nærheten av et vinmonopol igjen!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:00   #112
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har fått en i gave. Den kommer jeg definitivt ikke til å kjøpe selv. Jeg tror ikke utvalget er særlig stort og den jeg fikk var ikke bra.

Husker du hva den het?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:22   #113
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Må forresten få skryte av det norske Vinmonopolet. De er flinke til å importere alle typer vin, og ikke bare de populære billigvinene. De har bra fagkunnskap, i enkelte tilfeller utmerket fagkunnskap. De har veldig gode priser på de dyrere vinene.



Vi fikk kjempegod hjelp da vi handlet inn til bryllupet i fjor sommer. Det ble nesten-krise da rødvinen vi hadde bestemt oss for, plutselig ble tom på lager, men vi fikk tak i en annen god vin, og hadde så det holdt.
Det fine med vinmonopolet, er at når man kjøper inn slike mengder, så får man faktisk lov til å returnere det som er til overs. (Hvilket var greit siden det var sommer og de fleste drakk øl og ikke vin. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:30   #114
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Selvsagt drikkes det vin i Canisa-heimen! (Selv om det nok drikkes mer øl.)

Vi drikker hvitvin på sommeren, og det går stort sett i franske viner (noen tyskere er også gode). På høsten finner vi fram rødvinen igjen. De siste årene har det blitt mest italienske viner, men vi får ofte en flaske vin i presang, så da får vi testet viner fra andre land også.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:32   #115
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det fine med vinmonopolet, er at når man kjøper inn slike mengder, så får man faktisk lov til å returnere det som er til overs. (Hvilket var greit siden det var sommer og de fleste drakk øl og ikke vin. )

Det får man vel lov til uansett hvor mye man kjøper? I alle fall fikk man det før. Mulig det var det du mente, da, og at du bare påpekte at den muligheten er ekstra nyttig når man har mye til overs. Kjekt er det i alle fall.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:35   #116
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Vin til overs har rett og slett aldri vært en problematikk jeg har vært stilt ovenfor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:35   #117
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Det ble en litt teit setning, ble det ikke? Kan man stilles ovenfor en problematikk, eller gjelder det kun problemer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:36   #118
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det får man vel lov til uansett hvor mye man kjøper?

Joda, det antar jeg man fortsatt får. :har ikke vært et issue:

Men det var det jeg mente ja. Det er jo tross alt ikke alle steder man får lov til å gjøre slikt.
Kjøper du for mye potetgull på butikken, får du ikke levere det tilbake liksom. (Men man får om man har kjøpt for mye øl og brus.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 15:43   #119
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det ble en litt teit setning, ble det ikke? Kan man stilles ovenfor en problematikk, eller gjelder det kun problemer?

Man kan stilles overfor et problem, ikke ovenfor. :har_endelig_lært: Man kan sikkert stilles overfor en problematikk også, for den del. Tror jeg?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 16:12   #120
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Egentlig kunne jeg ha kopiert Veronal sin liste - men jeg gjorde det ikke fordi jeg fint tåler en billig vin også...

Italiensk er bra - liker også de sprudlende røde lambrusco-vinene.

Fransk drikker jeg gjerne - men da helst litt dyrere viner.

Elsker spanske Cava - og så er de jo så mye billigere enn champagne...

De få gangene jeg drikker hvitvin er det stort sett en god Chablis. Har smakt noen gode tyske også, men jeg er veldig lite fokusert på hvit...

  Svar med sitat
Svar

Emneord
rødvin, vin


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no