Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 20:35   #101
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Sorry, men jeg synes ikke at alt skal være greit bare det er billig nok "for folk flest". Jeg har ikke voldsomt god råd, men er det kriteriet for at jeg skal få være negativ til kapselmaskiner?

Nei, du må jo velge hva du ønsker å prioritere. Det er bare ikke noe vits å kritisere andre for å ha kapselmaskin hvis man selv er storforbruker, noe de aller fleste av oss er.

Jeg synes det er ganske trist egentlig, når mennesker som har kaffemaskin og kaffekvern til mangfoldige tusen skal få hevde sin miljøvennlige overlegenhet og kritisere meg fordi vi kjøpte oss kapselkaffemaskin til jul.

Det er klart, mennesker med god råd har flere muligheter til å velge miljøvennlig enn andre. De kan kjøpe en dyr pc som varer lenger, dyre klær som ikke er produsert under elendige forhold i Kina, dyrere bil som forurenser mindre, dyrere og kortreist mat, installere varmepumper og alskens duppeditter som sparer energi, men ikke pokker om jeg synes det er greit at de som sitter med imacen sin, i klærne fra Noa, noa, med volvoen og manuell kaffemaskin fra Italia skal kritisere meg fordi jeg handler på H&M og har kapselmaskin. Vi må alle bidra med det vi kan. Det er det viktigste er det ikke? Det er ikke bare de rike som kan være miljøbevisste, men vi er det på ulike premisser. Vi som ikke er velstående må jo i snitt ha ett mindre forbruk. Alle kan sortere, alle kan gjøre vurderinger før de kjøper noe nytt og alle kan kjøpe brukt.

Jeg kommer ikke til å sende mine skjorter til London med det første altså.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:38   #102
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Altså, jeg forstår godt bekvemmelighetsargumentet. Det er selvsagt enklere og mer bekvemt å lage kaffe på en kapselmaskin enn på en manuell espressomaskin. Men at noen som har råd til en nespressomaskin liksom ikke skal kunne skrape sammen kr 4490 til en Rancilio Silvia, som er en aldeles utmerket manuell espressomaskin, det er rent vissvass, som Teofelia ville sagt.

men du glemmer jo at kaffekvernen kommer i tillegg... Ja, og så må man ha en god tamper - og en pitcher og eksklusive bønner fra Lippe.no og plutselig har du brukt opp alle matpengene det halvåret.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:38   #103
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Altså, jeg forstår godt bekvemmelighetsargumentet. Det er selvsagt enklere og mer bekvemt å lage kaffe på en kapselmaskin enn på en manuell espressomaskin. Men at noen som har råd til en nespressomaskin liksom ikke skal kunne skrape sammen kr 4490 til en Rancilio Silvia, som er en aldeles utmerket manuell espressomaskin, det er rent vissvass, som Teofelia ville sagt.

Hvis man drikker kaffe fra maskinen hver dag, er det i alle fall ikke et godt argument.

For folk som drikker kaffe én gang i uka, syns jeg økonomiargumentet kan holde ganske greit. Og der er jo også miljøperspektivet ubetydelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:41   #104
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg mener fremdeles at min helautomatiske Siemens til ca 3000 kr som maler bønner er MYE billigere i lengden, for en kilo bønner koster under 100 kr på Elkjøp og varer i evigheter, virkelig - mange mange mange kopper. Jeg har bare aldri telt.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:41   #105
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

En kan jo rett og slett være så enkel og simpel at en kjøper kaffe på butikken og lager traktekaffe. Det gjør vi da, så kjøper vi heller kaffe ute iblant. Uansett, det finnes jo gode alternativer til å lage god kaffe uten at det koster skjorta, så jeg synes ikke det økonomiargumentet holder vann jeg heller. Aeropress og Bialettikanner og slikt koster ikke all verden, en MÅ ikke ha fænsi maskin eller Nespresso, liksom.

Vi har valgt å ikke ha kapselmaskin på grunn av miljø, og så synes jeg i grunnen ikke den kaffen er så god. Jeg kjøpte noen kapsler på jobb da vi hadde ny maskin der, men så følte jeg at det ikke var verdt å lage masse ekstraavfall for kaffe som ikke egentlig var så spesiell, så det droppet jeg fort. Er i hvert fall enig i at de som har Nespressomaskin bør presse Nestlé på en bedre innsamlings- og gjenvinningsordning.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:46   #106
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Økonomiargumentet er neppe tullete når det går så lite kaffe som hos oss.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:50   #107
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Det var virkelig ikke det som var min intensjon med å linke til denne saken altså. Og når det er sagt er jeg enig med Toffskij i at økonomiargumentet er tullete. Elkjøp har en meget brukbar maskin med innebygget kvern (Siemens) til rundt 3000 kroner. Gode espressobønner til hverdagsbruk får du på f.eks Rema til 35 kroner for 250 g. Drikker du 2-3 kopper kaffe til dagen skal det ikke lang tid til før du går i pluss på Siemensmaskinen.

Men jeg kjører SUV og reiser med fly, så jeg bør vel egentlig holde kjeft.

Vel, vi har aldri prøvd disse "billige" maskinene med innebygget kvern, men vi synes det er mystisk at de kan være så billige. Man må ut med 2500,- for en god kaffekvern og det dobbelte av det for en skikkelig kaffemaskin så hvordan kan disse maskinene være så billige og samtidig lage god kaffe? Vi kjøper det ikke, men vi liker ikke tassimo heller så vi er kanskje litt zpesielle. Dessuten er 3000,- mye for oss. Vi har kjøpt sofa på avbetaling hos bohus over tre år og den er ikke engang spesielt dyr i sofaverden, men sofa må man jo ha.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:00   #108
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vel, vi har aldri prøvd disse "billige" maskinene med innebygget kvern, men vi synes det er mystisk at de kan være så billige. Man må ut med 2500,- for en god kaffekvern og det dobbelte av det for en skikkelig kaffemaskin så hvordan kan disse maskinene være så billige og samtidig lage god kaffe? Vi kjøper det ikke, men vi liker ikke tassimo heller så vi er kanskje litt zpesielle. Dessuten er 3000,- mye for oss. Vi har kjøpt sofa på avbetaling hos bohus over tre år og den er ikke engang spesielt dyr i sofaverden, men sofa må man jo ha.

Da er det ikke logisk at dere prioriterer kaffe i kapsler altså; det er sinnsvakt dyrt i lengden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:05   #109
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For folk som drikker kaffe én gang i uka, syns jeg økonomiargumentet kan holde ganske greit. Og der er jo også miljøperspektivet ubetydelig.

Om man drikker kaffe veldig sjelden blir det jo enda mindre miljøvennlig å produsere en fancy maskin med innebygget elektronikk (elektronikk er noe av det mest miljøfiendtlige vi forbruker i dette samfunnet) for de stakkars få koppene. Da burde man i alle fall vurdere noe low tech i stede om man vil tenke på miljøet.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:06   #110
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi har kjøpt sofa på avbetaling hos bohus over tre år og den er ikke engang spesielt dyr i sofaverden, men sofa må man jo ha.

Helt på sidelinjen, men fra et økonomisk perspektiv, så må jeg si jeg stusser på dette. Avbetaling er jo dyrt? Og det er greit å ha en sofa, men de gis jo også bort på finn.no?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:07   #111
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Presskannekopp er jo helt utrolig genialt hvis man drikker lite kaffe og ikke vil kjøpe DyrDings.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:10   #112
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Helt på sidelinjen, men fra et økonomisk perspektiv, så må jeg si jeg stusser på dette. Avbetaling er jo dyrt? Og det er greit å ha en sofa, men de gis jo også bort på finn.no?

Å hjelpes, ja! Har dere regnet på den effektive renten på denne avbetalingsordningen, Meissa? Regner med de tar seg rimelig godt betalt for å betale ned over tre år.

Vi har Nespresso. Kjøpt i 2005 eller noe sånt. Brukes kun i helgene, til morgenkaffen.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:11   #113
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vel, vi har aldri prøvd disse "billige" maskinene med innebygget kvern, men vi synes det er mystisk at de kan være så billige. Man må ut med 2500,- for en god kaffekvern og det dobbelte av det for en skikkelig kaffemaskin så hvordan kan disse maskinene være så billige og samtidig lage god kaffe? Vi kjøper det ikke, men vi liker ikke tassimo heller så vi er kanskje litt zpesielle. Dessuten er 3000,- mye for oss. Vi har kjøpt sofa på avbetaling hos bohus over tre år og den er ikke engang spesielt dyr i sofaverden, men sofa må man jo ha.

Man får en god kaffekvern til langt mindre enn 2500,-. Man kan også kjøpe en manuell kvern med skikkelig kvernverk, det blir enda billigere. En kollega av meg byttet ut kverna på sin bestemors gamle håndkvern med en ny han kjøpte på ebay til et par hundrelapper. Han er kaffenerd nok til å brenne sin egen kaffe, så jeg antar den kverner godt nok når han er fornøyd med den. Det må altså ikke være så dyrt for en god kvern.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:12   #114
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Om man drikker kaffe veldig sjelden blir det jo enda mindre miljøvennlig å produsere en fancy maskin med innebygget elektronikk (elektronikk er noe av det mest miljøfiendtlige vi forbruker i dette samfunnet) for de stakkars få koppene. Da burde man i alle fall vurdere noe low tech i stede om man vil tenke på miljøet.

Det er selvsagt også et godt poeng.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:12   #115
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Da er det ikke logisk at dere prioriterer kaffe i kapsler altså; det er sinnsvakt dyrt i lengden.

Hva?! Skal vi ikke kunne unne oss noe?

Neida, vi har så vi har salt på bordet altså. Ungene har varme klær og minstefrøkna fikk ski idag. Innimellom så kjøper vi til og med en kaffe på byens eneste kaffebar. Vi greier oss selv.



Også drikker vi ikke avsindig mengde med kaffe hver dag. Vi er ikke traktermennesker liksom. Det holder stor sett med en hver og jeg er i tillegg glad i te.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:15   #116
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Å hjelpes, ja! Har dere regnet på den effektive renten på denne avbetalingsordningen, Meissa? Regner med de tar seg rimelig godt betalt for å betale ned over tre år.

Vi har Nespresso. Kjøpt i 2005 eller noe sånt. Brukes kun i helgene, til morgenkaffen.

Neida, det er rentefritt.

Alle ble så bekymret.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:17   #117
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Om man drikker kaffe veldig sjelden blir det jo enda mindre miljøvennlig å produsere en fancy maskin med innebygget elektronikk (elektronikk er noe av det mest miljøfiendtlige vi forbruker i dette samfunnet) for de stakkars få koppene. Da burde man i alle fall vurdere noe low tech i stede om man vil tenke på miljøet.

Det er jeg enig i.

Vi har nettopp solgt vår espressokanne som vi har brukt i mange år. Den var god som gull!

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:18   #118
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Helt på sidelinjen, men fra et økonomisk perspektiv, så må jeg si jeg stusser på dette. Avbetaling er jo dyrt? Og det er greit å ha en sofa, men de gis jo også bort på finn.no?

Ja, er det noe jeg, som aldri ha hatt spesielt god råd, er at man handler ikke på avbetaling - det er i hvert fall dyrt.

Edit: ser du har svart på det alt - jeg var for treig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:26   #119
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.514
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Vi fekk nespressomaskin til bryllupet for fem år sidan og kjenner litt på dårleg samvit kvar gong eg tømmer maskina for kapslar. Eg er klar over at nespressomaskinen er "min miljøversting", og bruker mykje presskanne viss eg skal drikke kaffe utover dagen. Sidan eg normalt er opptatt av miljø, kjenner eg likevel at eg er ambivalent i forhold til denne maskinen og eg ville ikkje vald ein slik variant, viss eg hadde kjøpt kaffemaskin sjølv. Samtidig var ikkje dette ei problemstilling eg tenkte på, før vi begynte å kaste brukte kapslar, og då hadde vi allereie tatt maskina i bruk. Så eg vel å bruke nespressomaskina fram til ho er utslitt, men når den er oppbrukt vil eg gå for noko meir miljøvennleg. Eg vil og gjerne kunne bruke fair trade- kaffe. Men eg kaster ikkje ein brukbar maskin og kjøper ny, som er meir miljøvennleg.

Når det er sagt synest eg det er heilt greit at folk fortel meg at eg bør ha dårleg samvit for å bruke nespresso. Eg treng påminningar om at eg kan tenke meir på jordkloda, og viss vi slutter å minne kvarandre på det "fordi alle andre er så mykje verre, køyrer bil og fly og bruker mac og spis sjokolade", trur eg det er fort gjort å gløyme å tenke på jordkloda. Eg sett pris på slike innspel og eg tenker at det er fint at vi kan minne kvarandre på kva forbruk av alle slag faktisk gjer med planeten.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:37   #120
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Vi fekk nespressomaskin til bryllupet for fem år sidan og kjenner litt på dårleg samvit kvar gong eg tømmer maskina for kapslar. Eg er klar over at nespressomaskinen er "min miljøversting", og bruker mykje presskanne viss eg skal drikke kaffe utover dagen. Sidan eg normalt er opptatt av miljø, kjenner eg likevel at eg er ambivalent i forhold til denne maskinen og eg ville ikkje vald ein slik variant, viss eg hadde kjøpt kaffemaskin sjølv. Samtidig var ikkje dette ei problemstilling eg tenkte på, før vi begynte å kaste brukte kapslar, og då hadde vi allereie tatt maskina i bruk. Så eg vel å bruke nespressomaskina fram til ho er utslitt, men når den er oppbrukt vil eg gå for noko meir miljøvennleg. Eg vil og gjerne kunne bruke fair trade- kaffe. Men eg kaster ikkje ein brukbar maskin og kjøper ny, som er meir miljøvennleg.

Når det er sagt synest eg det er heilt greit at folk fortel meg at eg bør ha dårleg samvit for å bruke nespresso. Eg treng påminningar om at eg kan tenke meir på jordkloda, og viss vi slutter å minne kvarandre på det "fordi alle andre er så mykje verre, køyrer bil og fly og bruker mac og spis sjokolade", trur eg det er fort gjort å gløyme å tenke på jordkloda. Eg sett pris på slike innspel og eg tenker at det er fint at vi kan minne kvarandre på kva forbruk av alle slag faktisk gjer med planeten.

Ja, det er jeg absolutt enig i, men man trenger jo ikke å stille seg til doms over andres valg av den grunn. Det er tross alt summen som betyr noe. Det hjelper ikke om du skipper kapselmaskinen og kjøper ny ipad i lengden.

Bare sånn for artighets skyld. Hvis man virkelig er opptatt av dette, kan man ikke da bare pelle kaffen ut av nespressokapslene og sortere avfallet i henholdsvis matsøpla og glass- og metallkonteieren?

Våre er laget av plast så vi hiver det med plasten.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no