Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2021

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-21, 10:19   #1141
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2021

Og ser ut som om iallefall den ene pakken fra Outland som manglet kommer i postkassa i dag, krysser fingrene for at bok 1 er med der, så Lillesøster ikke får bok 2 og 4 feks. Haha.
For bestilte bok 1-5 i en ny serie, så veldig praktisk om bok 1 er med i første pakken, haha.
Den andre er enda på Lillestrøm, så den kommer vel i mellomjula.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 10:34   #1142
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I dag skal det vaskes , stort sett ryddig , men må brette noen klær. Pakkene skal legges under treet i kveld, strømper fylles (må bare finne igjen den siste ) og så må vi på en siste handlerunde for å kjøpe klementiner og litt annet.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 10:46   #1143
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har kjøpt det som trengs til riskrem, som er vårt bidrag julaften. Siste pakka Geisha grøtris på butikken. Vi skal ha med mandelgave, også, klarer ikke helt bestemme meg. Skal være uten marsipan, ihvertfall.

Siste venninnegaver levert, de har stått og ventet en ukes tid. Har ikke noe særlig mer å gjøre enn å åpne julekalenderen. Medmindre jeg plutselig får det for meg at jeg skal vaske til jul. Yeah, right.

Koker grøt til middag i morgen, med rikelig rester til riskrem.

Her bruker vi ferdig grøt fra Fjordland e.l. i riskremen. Jeg synes den blir akkurat like god, så vi har sluttet å koke grøt i den anledningen. Her liker ikke ungene marsipan, så her har premien alltid vært en stor sjokoladenisse. Og små sjokoladenisser til de andre.

Gammel 23-12-21, 10:54   #1144
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Her bruker vi ferdig grøt fra Fjordland e.l. i riskremen. Jeg synes den blir akkurat like god, så vi har sluttet å koke grøt i den anledningen. Her liker ikke ungene marsipan, så her har premien alltid vært en stor sjokoladenisse. Og små sjokoladenisser til de andre.

I år har jeg kjøpt Freia pose med små nissevenner. Mine to er heller ikke glad i marsipan.

Synes også Fjorland grøten er god og bruker ofte den, men av en eller annen grunn kjøpte jeg melk og grøt i går og må da koke i dag. Jaja.

Gammel 23-12-21, 11:02   #1145
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi svidde risgrøten i fjor, så i år har jeg kjøpt Fjordland. Aldri prøvd den, men rømmegrøten fra dem er jo kjempegod, så jeg satser på at det blir bra.

Også er det endelig Lille Julaften som faktisk er min favoritt av alle juledagene. Forventningene, ferdigpyntet hus og bare kosing og glede seg. Sukk. Noen andre som er enige? I kveld skal det bli kvelden før kvelden på TV, gløgg og julekaker etter hjemmelaget pizza som er vår tradisjon denne dagen. Jeg har pyntet bordet til julegrøten til lunsj i morgen, så det står bare og er fint mens vi spiser pizzaen ved kjøkkenøyen. Sånn skal det rett og slett være og "ikke kødd med mamma på lille julaften" som jeg leste et sted i fjor. :-D

Sist redigert av liefje : 23-12-21 kl 11:07.
liefje er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 11:04   #1146
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker også en stor sjokoladenisse i stedet for marsipangris. Jeg liker marsipan, men barna foretrekker sjokolade så det er helt greit.

Her skal det kokes grøt av en hel pakke Geisha grøtris i dag, nok til både julegrøt til middag i dag og til riskrem i morgen.

Gammel 23-12-21, 11:17   #1147
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Juhu, alle gaver pakket inn. De bortkomne julrstrømpene er funnet, og henger på plass.
Nå er det bare småtterier igjen, inkludert husvask.

Gammel 23-12-21, 11:18   #1148
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal lage eggesalat, rødkål og riskrem i dag. Ellers bare kose meg. En liten tur til byen nå på noen små ærend. Trenger et garnnøste til et strikkeprosjek og litt mer.

Gammel 23-12-21, 12:30   #1149
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare småtteri igjen her også. Må en liten tur på butikken - fikk handlet det meste i går. Har sendt mannen ut for å kjøpe mer ved, og datteren fikk kjøpt en oppsats på vei til jobb i dag. Fikk den siste julegaven levert på døra for en halvtime siden, sendt fra USA, så det var godt beregnet.

Skal lage risengrøt i ettermiddag som skal bli riskrem i morgen.

Venter på svar på et par mailer, når de er tatt, så logger jeg av.

Gammel 23-12-21, 13:42   #1150
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Da har vi handlet det siste, uten å bli skilt denne gangen også.

Og det kom to pakker fra Outland i postkassa, så da satser jeg på at det er alle fem bøkene til Lillesøster.

Ting til julestrømpa er i hus, og middag i dag, nå mangler bare småplukk som jeg skal ta i løpet av dagen.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 13:54   #1151
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har lagt ribbe i saltlake med natron, satt en brøddeig og skjært opp fløtekarameller. Føler jeg er noenlunde i rute egentlig. Etterpå skal grøten kokes og så får vi ta en rask opprydning. Og storesøster må finne igjen julestrømpa si som ligger på rommet hennes et sted dersom hun har lyst å få noe i den i morgen.

zinatara er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 14:04   #1152
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Strømpene er hengt opp, jeg har ryddet kjøkkenet halvveis, treet har tenåringene pyntet og eldste dekker nå spisebordet så det er klart til i morgen. Jeg jobber innimellom og det dukker stadig opp noe siden Europa fremdeles jobber.

Gammel 23-12-21, 14:29   #1153
Shun
Er fornøyd

Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Lille julaften er en favoritt her også. Alt er så ryddig som det blir (det er kjempefullt av alt mulig på kjøkkenet), ferdig pyntet, og jeg skal bare lage mer saltbakte mandler og en kyllingleverparfait.
Og så skal jeg slappe av resten av dagen, spille julemusikk, spise laksemiddag og drikke vin.

Shun er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 15:58   #1154
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har åpnet julekalenderen, gjort klar grøt som skal kokes i ovn, så har den stått i kjele i ovnen mens vi gikk tur med hund. Tok av nok grøt til riskrem, alle har fått en porsjon hver, og i tillegg ble det to porsjonsbokser å sette i kjøleskapet. Blir nok en «nisse» som tar dem til kvelds eller i morgen formiddag.

Alt i boks, alt i rute (i.e. gidder ikke gjøre mer, herfra og ut blir det bare ferie).

Charlie er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 16:07   #1155
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Her har jeg igjen noe rydding (typ yttergnag og legge på plass ferdigbrettede klær) og støvsuge 1. etg. Maten til i morgen er stort sett ferdig preppet; har laget desserten i dag, og lagt i vann kålrabi og gulrot med rosmarin og sitron til kålrabistappe, som ovnsbakes i morgen før jeg moser.

Tradisjon tro avsluttes lille julaften med at mannen pakker inn alle julegavene mens jeg ser på Love Actually og drikker vin, og han kommenterer hvor klein Hugh Grant er. Jeg nekter at vi pakker inn gaver før lille julaften nettopp fordi akkurat det ritualet er så koselig.

Målet mitt i år var å ta tilbake julen, å få godfølelse for noe jeg i stigende grad har opplevd som et ufattelig julestress der alt skal være så perfekt. Så vi startet tidlig med julegaver, hadde en bedre plan for hva vi skulle gjøre når og senket skuldrene. Så i år klarte jeg faktisk å komme skikkelig i julestemning! Mannen er svært lite glad i julen, men han har faktisk klart å få bittelitt julestemning han også. Så nå gleder jeg meg til i morgen, ja faktisk til hele jula, på nesten samme måte som jeg gjorde det før jeg ble voksen.

Gammel 23-12-21, 16:22   #1156
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det var et koselig innlegg, Ruslebiffen!
Her begynner det også å senke seg en slags ro. Huset er strøkent, ungene har hjulpet til uten altfor mye sutring i dag, vi har stablet to storsekker ved sammen og alle gaver er pakket inn og levert dit de skal. Nå mangler det bare å vaske doen, lage middag for i kveld og preppe litt til i morgen. Pinnekjøttet er lagt i vann. I kveld har jeg lyst til å se julefilm med barn i armkroken, gitt at vi kan bli enige om en julete film. Det er det vanskeligste.

Mannen jobber natt til i morgen, så jeg er glad for at det ikke er så mye som skal gjøres. Det blir Fjordland-grøt, og det kjenner jeg at er helt ok. :

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 23-12-21, 16:35   #1157
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Det var et koselig innlegg, Ruslebiffen.

Her er også alt stort sett på stell, må vaske ett bad, og legge på sengetøy. Må ha nytt sengetøy til jul.
Vi skal bort imorgen så mat trenger vi ikke tenke på. Fikk ellers Meny på døra idag,og det passer fint nå.
Fjordland grøt på mine også, selv tar jeg rester fra take-away tidligere i uka. Jeg liker ikke grøt nemlig.

Gammel 23-12-21, 16:36   #1158
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Luftslottet: A boy called Christmas, nydelig film ny i år og er på Netflix.

Gammel 23-12-21, 19:03   #1159
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Her er det også riktig så julete nå! Ikke fullstendig strøket i hele huset, men nok.

Gammel 23-12-21, 19:32   #1160
Shun
Er fornøyd

Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg var egentlig helt ferdig med alt - og hadde skjenket meg et glass vin - da jeg kom på at jeg skulle sette et eltefritt valnøttbrød.
Men nå; nå er jeg helt klar til å bare nyte lille julaften.

Shun er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.