Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-12, 12:49   #1081
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Det er jo spesielt at de bruker vitner som sier at jenta er promiskiøs og utfordrene da det er et av de vanligste tegnene på seksuelt misbruk av barn. Det styrker jo faktisk bare saken hennes, ikke hans.




En del av disse punktene er jo nettopp det forsvaret hans bruker mot henne. Jeg forstår det ikke.

Hvis hun allerede hadde disse tegnene i starten av forholdet, så kan det jo tyde på at hun har blitt misbrukt tidligere i barndommen, før hun møtte Rune Øygard.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 13:20   #1082
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis hun allerede hadde disse tegnene i starten av forholdet, så kan det jo tyde på at hun har blitt misbrukt tidligere i barndommen, før hun møtte Rune Øygard.

Dette tenker eg og. Det ville forklart ein del av det som har komt fram.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 13:22   #1083
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Men det hjelper jo ikke stort, når man også vet at barn som tidligere er misbrukt også oftere blir misbrukt av andre, igjen. Det er jo ingen formildende omstendighet.


Sist redigert av emm : 18-10-12 kl 13:33.
emm er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 13:26   #1084
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Jeg skjønner faktisk ikke at det har noen relevans i det hele tatt hvorvidt jenta evt. er manipulerende og "ond." Skype-loggen, hotellovernattingene og det faktum at Øygard henger rundt i trusa sammen med henne (alle ting han har innrømmet) er da vel bevis i seg selv på at Øygard har gått langt over alle sømmelighetsgrenser i forhold til dette barnet. Jeg gjentar: Barnet.

rine er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 13:27   #1085
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Det er absolutt ingen formildende omstendighet, og bør ikke ha relevans, det er alltid den voksne sitt ansvar å sette grensen der den bør være. Eventuelt seksualisert adferd fra barn gir ikke voksne fritakelse fra voksenrollen sin, loven og andre etiske normer.

Heiko er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 13:27   #1086
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det er absolutt ingen formildende omstendighet, og det er alltid den voksne sitt ansvar å sette grensen der den bør være. Eventuelt seksualisert adferd fra barn gir ikke voksne fritakelse fra voksenrollen sin, loven og andre etiske normer.

Nettopp. Han valgte å bryte loven. Rett og slett.

 
Gammel 18-10-12, 13:38   #1087
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skjønner faktisk ikke at det har noen relevans i det hele tatt hvorvidt jenta evt. er manipulerende og "ond." Skype-loggen, hotellovernattingene og det faktum at Øygard henger rundt i trusa sammen med henne (alle ting han har innrømmet) er da vel bevis i seg selv på at Øygard har gått langt over alle sømmelighetsgrenser i forhold til dette barnet. Jeg gjentar: Barnet.

Helt enig, og jeg setter også pris på spesifikasjonen barnet. Jeg skulle egentlig ønske at mediene hadde brukt det ordet mer, enn det mer nøytrale "jenta".

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 13:42   #1088
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Det ser jo ikke "pent ut" når barn har den type utagerende adferd. (Jeg snakker generelt nå og ikke spesielt i forhold til denne saken.)

Jeg har i jobbsammenheng opplevd 12-13 årige jenter vandre mer eller mindre naken rundt i stua, prøve å dra ned buksesmekken på mannlige miljøterapeuter, tilby oralsex og andre "tjenester". Det er en veldig surrealistisk setting, det er behov for tydelig grensetting og mye omsorg ( og ikke av den "faderlige" måten det har blitt chattet på i denne saken). Det krever mye av de voksne rundt disse barna, men det i forhold til respektfull og god omsorg, og ikke det å ha problemer med å si nei til det barnet tilsynelatende inetierer. Ligger utfordringem der, har man som voksent et stort problem og det vil ofte defineres som pedofili.


Sist redigert av Heiko : 18-10-12 kl 13:52.
Heiko er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 14:10   #1089
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Det er jo heller ikke sikkert at denne jenta har hatt noen seksualisert atferd, det er jo Øygard (og kona) som hevder det. Og det de sier har jeg heller liten tro på etter de fantastiske bortforklaringene.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 14:13   #1090
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.381
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

n er også forpliktet til å si det man syns, hvis man blir bedt om det.

Det trodde jeg også, men slik er det altså ikke, jfr. det som sf sier.

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 14:17   #1091
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.082
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg reagerer på det spillet som Dagbladet og VG spiller om dagen, og sikkert nrk og tv2 også, men der har jeg ikke fulgt med. Splitt og hersk av verste sort. Det virker som om det hele er en lek for journalistene. En konkurranse rett og slett. Fy!

Hvilket spill? Jeg spør av interesse, jeg har ingen meninger om det, men lurer på hva du tenker på.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 14:52   #1092
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Fra utspørringen av rektoren, sitert i VG:

Sitat:

Skolelederen får tårer i øynene og beklager til den fornærmede 16-åringen når aktor kommer inn på at han sendte SMS til Rune Øygard og sa at hun ikke var på skolen.

- Da brøt jeg taushetsplikten min, det ber jeg om unnskyldning for. Det var ikke meningen å skade deg, sier han gråtende.

SMS-en ble sendt etter at skolelederen visste at eleven hadde anmeldt Øygard for seksuelle overgrep.

Det trenger ikke være verre enn det.
Å skjønne at man har gjort noe veldig galt, se at det i sammenheng ble helt utrolig feil og be om unnskyldning.

Min respekt for denne rektoren steg mange hakk med dette sitatet.

 
Gammel 18-10-12, 14:55   #1093
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake



Alle kan gjøre feil. Alle er ikke i stand til å innrømme at de har gjort feil. All ære til de som faktisk klarer det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 14:56   #1094
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.



Alle kan gjøre feil. Alle er ikke i stand til å innrømme at de har gjort feil. All ære til de som faktisk klarer det.

Jepp. Håper han(?) tar ansvar for å bedre skolehverdagen for jenta også nå, så kan hun gå videre her.

 
Gammel 18-10-12, 15:05   #1095
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Fra utspørringen av rektoren, sitert i VG:



Det trenger ikke være verre enn det.
Å skjønne at man har gjort noe veldig galt, se at det i sammenheng ble helt utrolig feil og be om unnskyldning.

Min respekt for denne rektoren steg mange hakk med dette sitatet.

Ja! Det utgjør et hav av forskjell.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 15:07   #1096
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Skulle han liksom være forsvarets vitne? For han støtter jo jenta og morens forklaring her:

Sitat:

Øygard har i retten benektet opplysningene fra fornærmedes mor om at han skal ha kalt jentas nye jevnaldrende kjæreste for psykopat.

- Rune kalte NN (kjæresten) for psykopat i samtale med meg den kvelden. Det husker jeg, fordi det var veldig spesielt å kalle en ung gutt for psykopat, forteller skoleleder Jehans Storvik.

Han støtter dermed forklaringen til fornærmedes mor - ikke partivennen.

Fra VGs direkterapport.

__________________
Kahlan er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 15:11   #1097
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.702
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Skulle han liksom være forsvarets vitne?

Nei, han er ført opp som vitne av både aktoratet og forsvaret, og da regnes han som aktoratets vitne, slik at de får spørre ham ut før forsvaret og jentas bistandsadvokat.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 15:16   #1098
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Ahh, ok, oppklarende. Men så godt for jenta å endelig få en unnskyldning, i åpen rett.

__________________
Kahlan er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 15:17   #1099
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Jeg håper og tror at vi vil se mer av dette; at vitner som på forhånd var ventet å gi udelt støtte til Øygard, har gjort seg noen tanker etter det som allerede har kommet opp i retten. Når man i ettertid ser samtaler, utsagn og situasjoner i lys av nye opplysninger, så ser det kanskje annerledes og mindre uskyldig ut enn man først tenkte.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 15:19   #1100
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.702
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Ahh, ok, oppklarende. Men så godt for jenta å endelig få en unnskyldning, i åpen rett.

Det er ganske vanlig at aktoratet fører opp vitner som de vet/skjønner at forsvaret fører opp, for å sikre seg at de får spørre dem ut først.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no