|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Her kan man rapportere overgripere: https://www.facebook.com/help/contact/207005222725325
|
|
|
#2 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Ser kontoen ennå jeg, helt synlig. Vet ikke om det er lov å linke her, så jeg gjør det ikke. |
|
|
|
|
#3 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Kontoen er der. Eg rapporterte. Det ser ut som om den er ny, var jo nesten ingenting der. Åpna sikkert ny i det den gamle stengte. Så han er no ikkje heil isolert da, stakkar
|
|
|
#4 |
|
fri
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Her skriver Wessel-Aas om dette med Facebook-tilgang: http://www.hegnar.no/juss/artikkel57...ref_map=%5B%5D |
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
De iverksetter i praksis sin egen straff på siden av den ordinære straffen.
Problemet slik jeg ser det er ikke det at seksualforbrytere nektes konto ("rettigheter"), heller det at FB mener de kan bestemme det. (Må i ærligheten navn si jeg nok er litt påvirket av at jeg leser om Snowden nå, og kan ikke akkurat si at jeg ser på FB som noen moralsk organisasjon)
|
|
#7 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)De kan jo bestemme det, all den tid de vurderer at det er et brudd på Facebooks retningslinjer og/eller brukervilkår. De er privateid og er ikke et tilbud man har krav på å få være en del av.
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Facebook er privateid. Det er gratis å være der. Det er ingen menneskerett å ha en facebookkonto. Om man mener FB er moralske eller ikke er irrelevant, greia er at de selvfølgelig kan utestenge om de vil. Så får man mene hva man vil om det selvfølgelig, men det fratar dem ikke retten til å bestemme over eget produkt.
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg er uenig i at private kan gjøre det de vil. Synes dere at privateide busselskaper kan nekte å ta med personer som har sonet? Det er ingen menneskerett å kjøre buss.
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Busser har en offentlig funksjon.
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Men hvorfor skulle de ikke, som privat foretak, bestemme akkurat hva de vil?
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg synes ikke man kan kalle det en straff å ikke få ha konto på Facebook. Det er jo ikke akkurat en rettighet man har, men et tilbud fra noen som har laget et sosialt nettverk. De kan selvsagt gi dette tilbudet til hvem de vil. Eller la være.
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Det vil selvsagt være en vurderingssak hva som kan regnes som diskriminering. Jeg synes ikke sammenligningen er brukbar, ettersom et privateid busselskap uansett vil trenge konsesjon fra det offentlige for å få drive. Da har de selvsagt lover og regler å forholde seg til.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Synes du at mennesker som er dømt for overgrep mot mindreårige skal ha rett til å delta i andre sosiale medier der mindreårige ferdes, him? Eller er FB i en særstilling?
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Ja, hele prinsippet med straff i Norge er jo tilbakeføring til samfunnet. Enkelte yrker og roller (eks som Trener) krever at man ikke kan være dømt for seksuelle overgrep. Men de normale sosiale settinger er åpne. Jeg vil påstå at sosiale media ligner mer på ordinære sosiale settinger enn det å ha et utvidet ansvarfor barn
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Men facebook er jo et amerikansk selskap og i USA er det i mye større grad akseptert å ekskludere basert på tidligere lovbrudd. Det vil jo være bortimot umulig for dem å skulle basere sine vilkår på lover og kulturelle normer i de ulike landene brukerne deres kommer fra. Vi er jo et bittelite land og kan ikke forvente at et stort internasjonalt selskap skal tilpasse seg oss. |
|
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Det at en seksualforbryter er på Facebook er antagelig ekstremt ubehagelig for offeret hans, uansett om han har vært noen måneder i fengsel. Mye bedre å vite at han ikke har Facebook-konto. |
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Jeg er selvfølgelig enig i at det er ubehagelig for de som har blitt utsatt for noe å møte på vedkommende på FB, men dette gjelder I høyeste grad andre settinger også. Viggo Kristensen (banheia) er nettopp satt fri, tviler på at det er mange som setter pris på å møte ham i svømmehallen, på offentlig toalett, på bussen etc Jeg synes mao at FB ikke er i noen særstilling.
|
|
#19 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg synes sosiale medier er i en særstilling, fordi man i prinsippe da kan risikere å møte på vedkommende hjemme i sin egen, trygge stue.
|
|
#20 |
|
Leser
|
Problemet er jo i hovedsak at FB ikke kan gjennomføre dette på en OK måte. De fleste seksualforbrytere som forbryter seg mot barn er jo anonymisert - jo yngre barna som overgrepet er utført på jo viktigere er det å anonymisere overgriperen. Dette er jo for at barna ikke skal bli identifisert. Feks hvis de hadde gått ut med hvem som er siktet i overgrepssaken i Tromsø (barnehagen) vil jeg tro veldig mange flere kunne identifisere barna. En god del (i lokalmiljøet) kan det nok allerede, men de som leser avisen kan i alle fall ikke gjøre det.
Synes Simone sier det jeg tenker (alltid lettere å hekte seg på noen, fremfor å skrive selv
Enig i første påstand. Mindre enig i andre. Dette med kontakt i sosiale mediaer er noe man (barnet og foreldrenen) kan påvirke på en helt annen måte enn hvem som trener fotballlaget.
![]() |
|
|