Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmant 2017

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-17, 21:49   #981
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2017

Jeg tror kontanter fungerer helt fint.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 10-05-17, 21:57   #982
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg skal gi niesa mi penger i konfirmasjonsgave. Gir man fortsatt kontanter? Eller hur?

Poden fikk mye i kontanter, men de største beløpene (besteforeldre) ble satt rett inn på konto som vi opprettet til formålet.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 10-05-17, 22:06   #983
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker inn på konto. Aner ikke engang hvor banken vår har filial, og vi trenger virkelig ikke kontanter liggende...

Gammel 10-05-17, 22:07   #984
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt vanlig med kontanter i konfirmasjonene vi har vært i.

Gammel 10-05-17, 22:18   #985
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle leverte kontanter av gjestene våre som ga penger, men var jo ikke noe enorme summer av noe slag. Men svigers klarte å gi bankremisse. Vet de hvor mye det plunder og hvor mye det koster i gebyr for å få ut en sånn en i hennes navn når vi skal ha det inn på oss foreldrene sin konto? Dustete. Vi laget bare et hjemmelaget gavekort vi skrev beløpet på hun fikk, også overførte til sparekontoen hennes.

Elisabet er ikke aktiv  
Gammel 10-05-17, 22:20   #986
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma og pappa får et kontonummer som de skal sette inn penger på etter eget ønske.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 10-05-17, 22:22   #987
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal gi niesa mi penger i konfirmasjonsgave. Gir man fortsatt kontanter? Eller hur?

Vi gav kontanter til nevøen vår i helgen og det guttungen her har fått nå i forkant har også vært kontanter.

Gammel 10-05-17, 22:28   #988
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør i alle fall det.

Gammel 10-05-17, 23:00   #989
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nettopp vært i innskuddsautomaten i banken (alltid åpen...), og vekslet inn podens kontanter. Han fikk kontanter fra stort sett alle unntatt oss og et par besteforeldre. De andre besteforeldrene stilte også med en bankremisse...., jeg må jo faktisk ta fri for å nå bankens åpningstider....., eller kan poden gå i banken selv (han har legitimasjon), når pengene skal inn på sparekonto i hans eget navn?

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 10-05-17, 23:28   #990
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss spurte de, og vi opprettet egen konto. Han kan ikke ha det på egen brukskonto, det ville være totalt galskap! :luksusfellen neste:

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 10-05-17, 23:42   #991
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Vi har en konto som han får penger av oss på, der skal vi sette inn mesteparten av det han måtte få og. Den kan han ikke bruke selv før han er 18 år, eller vi gir han adgang.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 11-05-17, 07:41   #992
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Presiserer, han har ikke tilgang til denne sparekontoen, selv om den står i hans navn.. Det ville også vært lyxfellan ganske snart, ja.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 11-05-17, 09:28   #993
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mesteparten av pengane jentungen får skal inn på sparekontoen. Men ho får bruke ein del no. Mellom anna har ho ønska seg Mac lenge. Me skulle egentlig gi det i konfirmasjonsgåve frå oss, men valgte å gi pengar. Mannen håpar i det lengste at ho skal ta til vet og velge noko anna enn Mac. Ho kjem til å få sette inn litt av pengane på brukskontoen sin.

Eg synes det er så så stusselig med berre pengegåver. Er det ingenting me kan kjøpe til ei jente som ikkje brukar korkje smykker, øyredobbar, ringar eller klokke? Kunst er uaktuelt. Ho er ikkje noko friluftsmenneske. Tips til større og mindre gåver?

Gammel 11-05-17, 09:40   #994
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et spørsmål ang. bordplassering. Vi skal ha et t-bord. Jeg kan ingenting om skikk og bruk, men blir dette riktig plassering øverst:

mormor - mor - konfirmant - far - farmor

Eller finnes det noen regler for høyre og venstre?

Ellers tenkte vi å fordele gjestene litt tilfeldig. Altså familier/par sammen, men ikke slik at de "viktigste" sitter nærmest konfirmanten. Er det greit, eller finnes det regler for dette?

Jeg bare husker hvor kjipt det var i min konfirmasjon, da vi hadde veldig uformell løsning hjemme med bare to bord , og pappa hadde vært kjempeskuffet over ikke å blitt plassert på samme bord som meg. Ingen andre hadde tenkt tanken en gang at det skulle være galt. Det sitter faktisk litt i meg ennå, 33 år etterpå ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 11-05-17, 09:53   #995
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg synes det er så så stusselig med berre pengegåver. Er det ingenting me kan kjøpe til ei jente som ikkje brukar korkje smykker, øyredobbar, ringar eller klokke? Kunst er uaktuelt. Ho er ikkje noko friluftsmenneske. Tips til større og mindre gåver?

Kamera?

Gammel 11-05-17, 10:10   #996
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Vi gav kontanter til nevøen vår i helgen og det guttungen her har fått nå i forkant har også vært kontanter.

Niesa vår ble spurt, og ønsket pengene i kontanter, så da blir det slik på lørdag.

Gammel 11-05-17, 10:23   #997
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Mesteparten av pengane jentungen får skal inn på sparekontoen. Men ho får bruke ein del no. Mellom anna har ho ønska seg Mac lenge. Me skulle egentlig gi det i konfirmasjonsgåve frå oss, men valgte å gi pengar. Mannen håpar i det lengste at ho skal ta til vet og velge noko anna enn Mac. Ho kjem til å få sette inn litt av pengane på brukskontoen sin.

Mi frøken fikk oppbevaringspose til bunaden (med samme broderi som på bunaden), smykkeskrin til bunadssølv og støyreduserende headset i tillegg til penger. Ønsker hun seg sportsutstyr? Kindle?

Gammel 11-05-17, 11:20   #998
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et spørsmål ang. bordplassering. Vi skal ha et t-bord. Jeg kan ingenting om skikk og bruk, men blir dette riktig plassering øverst:

Ellers tenkte vi å fordele gjestene litt tilfeldig. Altså familier/par sammen, men ikke slik at de "viktigste" sitter nærmest konfirmanten. Er det greit, eller finnes det regler for dette?

Jeg bare husker hvor kjipt det var i min konfirmasjon, da vi hadde veldig uformell løsning hjemme med bare to bord , og pappa hadde vært kjempeskuffet over ikke å blitt plassert på samme bord som meg. Ingen andre hadde tenkt tanken en gang at det skulle være galt. Det sitter faktisk litt i meg ennå, 33 år etterpå ...

Jeg brydde meg lite om regler da jeg ordnet bordplassering denne gangen. Konfirmanten satt mellom faren og meg. Og så satt besteforeldrene ved siden av der igjen.

Svigerfar prøvde å være behjelpelig med bordplassering, men han hørte ikke på et ord av hva jeg sa om hvem som fungerte sammen, Han plasserte ungdommene hos foreldrene eller besteforeldrene, og grupperte ellers etter de ulike familiegrenene. Om jeg ikke hadde oppdaget det, ville det blitt traurig for mange, tror jeg. Så jeg risikerte å fornærme svigerfar ved å ordne alt på nytt, i siste liten. Vi hadde E-bord, og ungdommene ble plassert på den midterste streken i E-en, slik at de kunne snakke sammen, og slik at konfirmanten hadde god kontakt med dem. Så plasserte jeg de mindre barna slik at de hadde andre barn å skravle med. Og sjekket med foreldrene om de syntes det var greit, og om de trodde det trengtes en forelder i nærheten. De minste hadde også kort vei til uteplassen, om de trengte å strekke på beina. Og så tenkte jeg at de voksne måtte finne seg i å snakke med hvem som helst. Alle hadde møtt hverandre i selskaper før, og alle er anstendige og hyggelige folk, så det burde ikke være problematisk. Jeg prøvde å plassere folk sammen med noen jeg trodde de kunne ha det hyggelig med, og ikke nødvendigvis med evt. kjæreste/ektefelle. Og jeg tror det stort sett fungerte godt.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 11-05-17, 11:28   #999
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg tenker:

mormor - farfar - fadder -fadder - konfirmant - mor - poden - fadder - fadder - farmor - farfar

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kamera?

Det har ho arva.

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Mi frøken fikk oppbevaringspose til bunaden (med samme broderi som på bunaden), smykkeskrin til bunadssølv og støyreduserende headset i tillegg til penger. Ønsker hun seg sportsutstyr? Kindle?

Veit ho får bunadsskrin. Og ho har bunadspose. Kindle var ein god idé! Kjem ikkje på kva sportsutstyr det skulle vere.

Gammel 11-05-17, 11:34   #1000
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde farmor - morfar - mor - konfirmant - far - mormor - farfar på høybordet, og så småsøknene som førstemann nedover hver sin kant. Etter det var det litt etter hvem jeg tenkte kunne ha det hyggelig sammen, og litt etter hva som var praktisk med de minste, men alt får man jo ikke til å gå opp. Siden en av fadderne også hadde et lite barn med, så ble hun plassert langt nede, av praktiske grunner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.